Tien jaar geleden, na het overlijden van mijn grootouders hebben wij hun huis leeggemaakt en ergens achterin een schuif vol met rommel vond ik toen onderstaand horloge. Dit horloge is toen in een zilver doosje met andere prullaria beland waar ik het daarstraks per toeval nog eens tegen kwam.
Mijn nieuwsgierigheid werd een beetje geprikkeld en ik heb de achterkant voorzichtig open gedaan en het serienummer een opgezocht en het zou hier over een Omega 2271-9 van 1947 gaan.
Optisch ziet dit horloge er niet meer uit, maar het werkt nog wel. Als ik het opwindt dan gaan de wijzers verder. Buiten de serienummer staat er in het achterste afdekplaatje in het heel klein nog een nummer gegraveerd “207091F”, ik ga er van uit dat dit de nummer is van de technieker die het horloge gemaakt heeft.
Kan iemand mij wat meer info geven over dit horloge, want buiten enkele advertenties op catawiki vind ik er niks van terug.
Wat is de richtprijs om dit horloge terug in draagbare toestand te brengen? Nieuw bandje, glaasje vervangen, ??? Of zijn de kosten daarvan te hoog voor een horloge van dit type en moet ik het alleen bijhouden omwille van de sentimentele waarde.
Nieuw bandje kan al voor €5 en glaasje kost ook weinig. De vraag is hoe de staat van de wijzerplaat is. En het horloge zal een onderhoudsbeurt je nodig hebben.
Is een 30T2. Oersterke uurwerken. Schoonmaken zou zomaar eens genoeg kunnen zijn. Zou even niets aan de dial doen. Inderdaad kast en glas even schoonmaken en oorspronkelijke kroon zoeken. Zijn nog goed te vinden.
Zoiets moet erop. Ik heb een lijst en zal eens kijken of doe zo vee terug gaat.
Je zegt, als ik het opwindt gaan de wijzers verder = de wijzerverzetstand. Kan de kroon niet ingedrukt worden…? Lijkt op de foto van niet… In dat geval is de stift te kort, of in elk geval te kort voor de huidige incorrecte kroon.
Servicebeurt, nieuwe opwindveer, nieuw glaasje of dit laten polijsten, zo min mogelijk aan de wijzerplaat laten klooien - dat eindigt altijd in tranen.
Zijn erg goede uurwerken, wanneer fris en fruitig. Op de foto zie ik zo gauw geen defecten in het zichtbare deel.
Ik zou ermee naar Ferrie Schweitzer in Heerlen gaan. Specialist in het servicen van oude Omega’s. Als ik je het woord “schuif” zie gebruiken gok ik dat je uit België komt? Dan is Heerlen meestal goed te berijden. Met hem kun je afspreken wat je allemaal laat doen.
Als het enigszins kan originele onderdelen niet vervangen. Kijken of het glaasje gepolijst kan worden. Niet de kast polijsten! Ik zou wel het uurwerk laten schoonmaken en oliën, zodat je er jaren mee door kan. Kosten schat ik dan tussen de 250 en 400 euro.
Dan heb je een parel van een vintage Omega denk ik!