De juwelier in kwestie krijgt er nu het meest van
langs. terwijl m.i. toch echt de verkoper de grote
schurk is in dit verhaal.
Juweliers worden vaak benaderd door personen die
een via het Internet gekocht horloge willen laten
keuren.
Je kunt dan als juwelier twee dingen doen. Geld
vragen voor een grondige keuring, inklusief het
openen van de kast om het uurwerk te checken. Als
een juwelier hiervoor geld vraagt, zal dat niet in
dank afgenomen worden, hij is toch immer officieel
dealer, en dit hoort bij de service…
Of je vraagt er geen geld voor, en dan kun je ook
geen grondige keuring verwachten, maar slechts een
oppervlakkige keuring. Als het dan toch om een
nepper blijkt te gaan, is dat zeer pijnlijk voor
de juwelier.
Kortom, de juwelier zal (ongewild) altijd negatief
beoordeeld worden. Terwijl de juwelier vrijwel
zeker weet dat de klant in kwestie nu (en
waarschijnlijk ook in de toekomst) geen klant van
hem zal worden.
Daarom adviseer ik de juweliers om voor de keuring
van een via het Internet gekocht horloge een vast
bedrag van 100 euro te vragen. Dat bedrag moet je
als koper er maar voor over hebben voor een gerust
gevoel.
Nogmaals, niet de juwelier is de schurk in deze,
maar de verkoper. Hij was nota bene al eerder
opmerkzaam gemaakt op het feit dat het een fake
was.
Ik ben onderhand ook wel benieuwd naar de naam van
de verkoper.
Volkomen juist, Hans.
Je kan afspreken dat - indien het een nepperd is - de VERkoper opdraait voor de kosten.
Nee de vorige post niet gelezen :(en van de vorige post schrik ik toch wel:X.
Ben blij voor Yoeri40 dat hij zijn geld terug krijgt en dat er mensen zijn die eerlijk zijn en mede forumleden die goed opletten.
Yoeri40,ik hoop dat jij binnenkort wel je holygrail kunt kopen:)o!!!
Als ik dit zo lees dat heb je echt geluk gehad. Gelukkig dat dit zo is afgelopen.
Wat Nivelacuso zegt is helemaal waar, alleen de juwelier heeft ook niet correct gehandeld. Naar mijn mening doe je dit onderzoek goed ( geld voor vragen ) of je doet geen uitspraak over de echtheid van een horloge.
Vind ik ook, mensen hechten veel waarde aan de uitspraak/conclusie van een juwelier.
Zelfs een verkoper( zeker van merken in het hogere segment) hoort een zekere vakkundigheid te bezitten om over de echtheid van een object te kunnen oordelen.
We praten hier niet over verkopers die in het weekend wat bijverdienen, zoals b.v in een electronica zaak of warenhuis.
Als ik dit zo lees dat heb je echt geluk gehad.
Gelukkig dat dit zo is afgelopen.
Wat Nivelacuso zegt is helemaal waar, alleen de
juwelier heeft ook niet correct gehandeld. Naar
mijn mening doe je dit onderzoek goed ( geld voor
vragen ) of je doet geen uitspraak over de
echtheid van een horloge.
Hier ben ik het mee eens. Natuurlijk is de aanbieder de echte schurk, maar de AD moet of een goede (eventueel betaalde) beoordeling doen of gewoon niet.
Ik denk zelfs dat het ‘nepwereldje’ teruggedrongen kan worden met zo’n beoordeling. Je moet dan de beoordeling schriftelijk vastleggen, met de naam, adres enz. van de aanbieder en van de aspirant koper. De aanbieder is dan niet langer anoniem en kan ‘gevolgd’ worden. Dat er dan een bedrag voor de keuring betaald moet worden is duidelijk.
Of je vraagt er geen geld voor, en dan kun je ook
geen grondige keuring verwachten, maar slechts een
oppervlakkige keuring. Als het dan toch om een
nepper blijkt te gaan, is dat zeer pijnlijk voor
de juwelier.
Maar dan moet de juwelier in kwestie aangeven dat ie zonder het horloge te openen geen 100% zekerheid kan geven. Wat ie nu doet is echt not done vind ik.
Ik zou deze juwelier niet als schurk willen betitelen, maar wel als zeer dom. De echte schurk lijkt inderdaad de verkoper.
je hebt idd wel een punt. Maar stel je het volgende scenario voor. De verkoper ga ik niet helemaal onschuldig pleiten maar hij gaf me als uitleg dat hij er voor de verkoop mee naar Yannick was geweest en die had em 100% echt verklaard. Ook toen ik erbij was deed Yannick em “open” en verklaarde em echt. Als juwelier zou je toch wel het verschil mogen zien tussen een asian valjoux en een zwitserse zou ik zo denken. Ik vroeg zelfs achter het caliber nr en die juwelier zei me dat hij daarvoor het caliber er moest uithalen maar dat hij dat niet deed. Ook een fabrieksnr zag hij er niet op. Nu op de foto’s die ik op het net vond en die marble plaatste zie je duidelijk nrs zitten, zie je geblauwde schroeven en een “gouden” caliber". Daarvan was helemaal niets terug te vinden op het caliber dat in het uurwerk zat. Wie ben ik als een juwelier dan zegt dat alles klopt!!! Ik ga zeker zijn expertise niet in twijfel trekken toch maar was nog niet 100% overtuigd en daarom ging ik later op de dag binnen bij slaets die het verhaal bevestigde zonder hem zelfs te openen. Enfin ik vind dat zeker niet pleiten voor de juweliers.
Nu wat de verkoper verder betreft.
je hebt dus dat uurwerk gaat ermee naar een juwelier die em 100% echt verklaard. De ene of de andere geïnteresseerde komt bij jou en zegt je dat het een fake is ga je die geloven terwijl een " kenner" je zei dat hij echt was notabene!!!
Ik zou het waarschijnlijk ook niet geloven eerlijk gezegd.
je hebt het geld nodig, zet em te koop en er is geen of weinig interesse wat doe je dan? je zakt je prijs. Net als wat ik deed met de Jean Marcel tot je een koper vind. Enfin ik zeg niet dat de verkoper te vertrouwen is maar ik bekijk het wel vanuit zijn standpunt wat heel aannemelijk klinkt toch !!
Enfin ik zeg niet dat de
verkoper te vertrouwen is maar ik bekijk het wel
vanuit zijn standpunt wat heel aannemelijk klinkt
toch !!
Ware het niet dat Marble hier ergens in deze draad verklaart dat hij de verkoper al een keer verteld had dat het een nepper was… ik houd er toch een beetje een raar gevoel aan over.
Was de verkoper iemand van dit forum? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar zijn kant van het verhaal.
Jeetje Yoeri, wat een domper! Gelukkig heb je je geld weer terug. Hulde voor de mede forumleden die je erop hebben gewezen en in het bijzonder Marble.(tu)
Tuurlijk kan je ernaast zitten als je claimt dat iemand een nepper heeft. Misschien sta je inderdaad voor @$%!, maar aan de andere kant, beter een vals alarm dan geen!
Met recht een holy grail en ook een van de horloges die ik meteen zou kopen als ik per ongeluk Gaston aan de deur krijg. Gefeliciteerd met deze fantastische aanwinst… Edit: uuuh ::o
Net het hele topic doorgelezen, wat een verhaal! Blij dat het goed is afgelopen maar onderstreept wederom dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn met dit soort dingen.
Ik vind het persoonlijk niet zo’n probleem. Blijkbaar bevinden zulke oplichters zich ook op dit forum en dat mag IMHO best bekend worden gemaakt. Het zou heel triest zijn als een medeforumlid slachtoffer wordt van deze persoon. En daarnaast, je hoeft hem ook niet in bescherming te nemen!