Ik had al eens een Junghans en Damasko, beide met een valjoux 7750. De eerste viel uitstekend op de pols door de l2l van slechts 42,5mm en fijne vorm van de caseback. De wijzerplaat vond ik mooi, maar diepte missen en uiteindelijk te saai. De Damasko was vooral een heel erg vette en robuuste toolwatch, maar te top heavy en zat door de platte achterkant afhankelijk van de gemonteerde band wat minder fijn. Bij beide ging de wobble van het uurwerk mij tegen staan.
Nu had ik chrono’s afgezworen, onnodig complexe uurwerken / maak te weing gebruik van de functie enz. Maar goed, we weten allemaal hoe het gaat in deze hobby. Ik ben op zoek naar enkele niet te grote en wat meer sportief tot dressy suggesties.
Liefst t/m case 39mm en 48mm l2l
dikte max 12mm
Budget max EUR 4k, veel minder mag en is een pré. De afwerking moet wel een beetje verfijnd zijn.
Vintage mag, en geeft gezien budget en de wat kleinere maat volgens mij meer mogelijkheden. Ik ben juist hier niet in thuis, vandaar het verzoek om tips.
Tussen sportief en dressy in, bepaal zelf maar wat dit is. Maar merken als Damasko en Sinn vallen hiermee in deze zoektocht voor mij af.
Geen bezel met tachymeter oid.
Geen te grote chrono pushers zoals op de Hamilton Intra-Matic
Voorkeur voor opgelegde indices
Voorkeur voor een subdial waar de seconden rond gaan, anders gebeurt er m.i. te weinig als de chrono functie niet aan staat.
geen handwinder. Quartz of automaat is oké.
De wijzerplaat van de Speedmaster vind ik te saai en die van de Zenith tri colore te druk, daar tussenin zit voor mij de sweet spot zeg maar (klinkt dit logisch?)
Qua idee van smaak, even los van het feit dat een deel over budget van 4K gaat en vaak niet voldoet aan 100% van mijn voorkeuren.
Mijn interesse werd eigenlijk gewekt door onderstaande Zenith Elite Chrono (indices gegraveerd). Ik vind m erg mooi en dressy, maar denk ook dat hij te groot is. 42mm, l2l denk +/-50mm
Van daaruit kwam ik op de meer passende 38mm Zenith Chronomaster Heritage 146. Stuk minder dressy, maar wel kleiner. Eigenlijk zoek ik opties in deze maat. Overigens dikke plus dat het een Zenith is, dit merk wil ik al heel lang eens proberen. Dit is een kanshebber (zonder gepast te hebben).
Als je er een kunt vinden zou ik, als ik jou was, zeker voor een (TAG) Heuer Carrera gaan, zoals een van de hierboven door jou geposte. Deze reissues hebben een mooie (bescheiden) maat en natuurlijk de fantastische vormen en looks en heritage. Zijn alleen wel wat dikker dan de door jou gewenste dikte van 12mm. Zal, denk ik, sowieso lastig worden om iets te vinden. Misschien een vintage chrono. Succes en veel plezier met het vinden van jouw perfecte horloge!
Ik vergeet ze vaak op te winden, dan wordt iets wat best leuk kan zijn een ‘moetje’ net wanneer het niet uit komt, omdat het horloge stil is gevallen. En ik mag hem dus ook weer op tijd zetten