Gevraagd: advies over ЗАРЯ / Zarya vintage 14kt dameshorloge

Goedendag,

Mijn naam is Sjoerd en ik ben nieuw op het forum, ik maak eigenlijk nooit gebruik van fora dus neem me niet kwalijk als ik een fout maak. En ben zelf geen verzamelaar. Ik draag zelfs zelden een horloge.

De reden dat ik mij aangemeld heb is omdat ik vragen heb over een vintage Russisch gouden dameshorloge, dat mijn vrouw aanvankelijk voor de goudprijs wilde verkopen.
Maar het leek me beter om eerst navraag te doen bij kenners, omdat het toch een redelijk uniek model/horloge lijkt te zijn.
Op Google is niet zoveel te vinden, al heb ik wel enkele gelijkende horloges kunnen vinden. Weliswaar allemaal met veel hogere serienummers en niet 1 met exact dezelfde wijzerplaat.

Technische informatie:
14 karaat “583” Russisch goud
Gewicht zonder mechanisme: 18 gram
Klokkast afmeting: 23 × 16 × 6 mm
Armband breedte: ca 7 mm
Totale lengte: 19 cm
16 juwelen
Hand-opwind mechanisme (zit helaas vast)
Komt waarschijnlijk uit de jaren 1950

Hieronder eerst wat foto’s.

Het glas is redelijk onbeschadigd. De wijzerplaat heeft een schoonmaakbeurt nodig…

Serienr #18402 - MDMF.6 - 583

Hieronder zal ik mijn vragen stellen.
Omdat jullie veel meer kennis hebben dan ik, ook algemene horlogekennis, en beter weten op welke woorden gezocht moet worden op het www.
Het zou top zijn als er antwoorden komen, alvast hartelijk dank hiervoor.

1. Uit welk jaar zou dit horloge komen, volgens horen zeggen zouden het de jaren '50 moeten zijn.
Het slagmerk “мдмф6” (MDMF.6) zou hierover iets zeggen had ik ergens gelezen.

2. Kan dit gerestaureerd worden of is vervanging nodig?
Het uurwerk loopt niet, opwinden lukt niet, op de foto ervan is ook te zien dat er roestplekjes op zitten. Zo lijkt het.
Ik ben zelf technisch (CNC draai/frees) en we hebben een ultrasoon reiniger. Maar misschien is het slimmer dit te laten doen?

3. Is hier een markt voor?
Ik zie er maar weinig en de prijzen liggen best ver uit elkaar.
Ze gaan van een losse kast voor $300 tot complete horloges voor $1500-2000.

Ik zoek algemene informatie, en eventueel een richtlijn naar wat ik hiervoor zou moeten vragen, en misschien weten jullie waar je zoiets het beste kunt aanbieden.
Enige informatie, links of ander advies neem ik graag ter harte.

Groet,
Sjoerd

Omdat ik niet teveel foto’s mocht plaatsen, hier nog enkele van het mechanisme en sluiting.

Het mechanisme met Zarya (ЗАРЯ) gravering en "16 Juwelen"

Serienummer van mechanisme

Sluiting/Armband voorzien van meerdere 583 merkingen. Ernaast in Cyrillisch “LU 7”

Het uurwerk is een Zaria 1800
verder zou ik zeggen als je het geld niet direct nodig hebt
nog even bewaren, wat hij nu evt oplevert levert hij volgend jaar ook nog wel op.

Bedankt voor je reactie. Zaria 1800, dus als ik daar een “bouw” tekening van vind zou ik hem kunnen demonteren en evt nieuwe onderdelen ervoor vinden?
Ik had er al voor gekeken maar zag niet welk type het was. Gewilde info dus, waarvoor dank!

Ik zat te denken dat het misschien beter is hem tip-top te maken, en dan verder kijken wat we ermee doen.
Een werkend horloge is natuurlijk veel beter verkoopbaar dan een niet werkende, lijkt mij.

Ik ben bang dat dit gewoon de 14K goudwaarde wordt. Uurwerk lijkt nauwelijks nog te redden, en zal sowieso een flinke klus worden met al die roest. Enne - Zarya horloges voor 1500 tot 2000 dollar…? Ik heb nog niet gekeken, maar ga dat straks zeker doen…

Bottom line: Een Russisch dameshorloge met een verroest uurwerk. Echt, gewoon alleen de goudwaarde. En wat dat betreft zou ik nog heel even wachten tot de prijs daarvan weer wat stijgt! Vintage dameshorloges zijn trouwens sowieso vrijwel zonder verzamelaarswaarde, tenzij het topmerken betreft.

Enne - je hebt het over demonteren van het uurwerk… …als je geen horlogemaker bent, of een gevorderde hobbyist op dat gebied, raad ik je dat STERK af. Alleen al omdat de draad niet bij alle raderen hetzelfde is; even teveel kracht zetten de verkeerde kant op bij het kroonrad, en je schroefkop ligt er af.

Dat is meestal het geval als het een herenhorloge is.

Als het een dameshorloge is, zou ik er niet te veel geld aan uitgeven. Tenzij het emotionele waarde heeft.

Waarde: goudwaarde+ twee tientjes voor het horloge zelf.

Het meeste is al gezegd.
Afhankelijk van de emotionele waarde zou ik er naar handelen en ik ben muzikant maar kan geen symfonie van Mozart op viool spelen :wink: dus laten restaureren.

Ga je gang :grinning:

grt. Gerard

Enig idee wat het kost om dit 1800 type te laten restaureren?
Zou dat de moeite waard zijn qua opbrengst bij verkoop?
Emotionele waarde is overigens niet van toepassing.

Bedankt voor de video’s. Bij nader inzien is het misschien toch wel iets te fijnmechanisch :smile:
En dan zo’n apparaat erbij. Nee dan kan ik hem evt beter láten restaureren.

Wegen bij restauratie de baten op tegen de kosten?
En is het bij horloges niet gebruikelijk om gewoon het hele mechanisme te vervangen? Of hoort dat niet.
Ik heb die mechanismes namelijk spotgoedkoop op internet zien staan.

Als je het werkje uit kunt wisselen - meteen doen. Serienummers e.d. zijn in dit geval volkomen onbelangrijk. En laat de wijzerplaat met rust, schoonmaken levert altijd een averechts effect op. Wijzers kun je wel licht (laten) polijsten.

Ik merk dat je heel graag wilt dat dit horloge (beduidend) meer geld waard wordt als het eenmaal weer loopt. Die gedachte moet je echt loslaten in dit geval.

Een servicebeurtje van een nog werkend damesuurwerkje kost tussen de 60 en 100 euro bij een zelfstandige horlogemaker. Die zal echter niet blij worden van de hoeveelheid roest.

Ik zou zeggen probeer hier op het forum eens een knutselaar te vinden, zodra je hem naar een commerciële horlogemaker stuurt kun je dit jaar waarschijnlijk je vakantie niet meer betalen.
Ik denk niet dat iedereen staat te springen, als het echt een emotionele waarde had gehad is er hier op het HF altijd wel iemand die je wil helpen, maar nu moet je net ff mazzel hebben.

Hallo Peter,

De goudwaarde is altijd nog een optie uiteraard, maar wil dat zegmaar niet te snel doen.
Wel heb ik het idee dat je zoiets beter zou kunnen verkopen in Rusland of iets dergelijks, puur omdat het hier vrij onbekend is denk ik, dus weinig vraag.
Het zelf hobbyen ga ik maar laten schieten, ziet er toch wel erg precies uit met speciaal gereedschap.

Omdat het niet zo makkelijk is goede voorbeelden te vinden van stevig geprijsde Zarya’s,

Onderstaande is de wijzerplaat nog helemaal mooi, Maar qua structuur ervan komt hij overeen met de mijne, en dat is al een hele vondst. Prijs op US juwelierssite: $1680 (op Ebay vroeg dezelfde verkoper er $2440 voor(?)

Nou ja iedereen kent die programma’s van tegenwoordig op TV. Zit uiteraard veel onzin tussen, maar dat waarde kan stijgen na restauratie is vaak wel duidelijk.
En ik ben geen geldwolf, dus als ie uiteindelijk 400 (goud) oplevert vinden we het ook prima.
Maar als dat apparaatje ineens 3 x zoveel kan opleveren door er zeg 100 euro in te stoppen, dan zou ik gek zijn om het niet te doen, toch?
Anderszijds wil ik ook geen 100 euro aan benzine opstoken door rond te rijden door land, en uiteindelijk toch op die goudprijs zelf uit te komen.

Tja, ik verbaas me steeds vaker over de vintage horlogeprijzen online, maar dit had ik echt niet verwacht. Maar let op - het zijn vraagprijzen. Je mag me pas echt wakker schudden als je kunt laten zien dat er eentje ook voor dat geld verkocht is. Op eBay vragen mensen vaak maar raak… :smirk:

Lees nu je laatste bericht - 1200 euro kun je echt vergeten. Serieus. Zelfs als het een Omega was geweest had je nog veel geluk moeten hebben om rond de 800/1000 verkoop uit te komen.

We hebben een Horlogemarkt.nl - “Gezocht” categorie. Je bent geen Regular ofwel Level 3 lid, maar in de Gezocht-categorie mag je wel posten. Vraag daar gewoon naar iemand die zich hier aan wil wagen, met de pics van het uurwerk er bij…!

Nou dit voorbeeld staat dus niet alleen op Ebay maar ook op een website van de juwelier uit New York.
Hij verkoopt daar overigens nog veel specialere en duurdere horloges (o.a. Rolex).
Dus waar baseert zo’n man dat op, denk ik dan.
Daarom gaan er dan automatisch $$ voor je ogen verschijnen.

Heb al gedacht om hem gewoon voor $1000 op Ebay te gooien, kijken wat er gebeurt.

Ik kan je blijkbaar niet tegenhouden. :slight_smile: Succes!

Ik heb geen haast hoor, ik ga er nog ff over nadenken hoe of wat.
Hartelijk dank voor je adviezen.

Je ziet ook ooit Vostok horloges te koop voor 400 euro. Of zoals nu een Ruhla penanker op marktplaats voor 300 euro. Erg overdreven prijzen, maar aan de andere kant…je hebt maar één koper nodig.
Succes met je goudschat. :slight_smile:

Ik ga toch eens een mailtje sturen naar die Milano Jewelers New York. Die hebben de bovenstaande te koop voor 1700.
Toch eens vragen waarop die prijs gebaseerd is en of hij interesse heeft in 1 die nóg ouder is :stuck_out_tongue:

Overigens hebben we ook nog een H. Moser zakhorloge uit 1800 nogwat, ook helemaal van goud. Heel mooi ding, maar open ik tzt wel een apart topic voor. Weet zeker dat daar meer kennis over voorhanden is in NL, en zeker grotere interesse :slight_smile: