Lieden,
Omdat hobbies tijd kosten (en geld) en ik een tijdje geleden me al voorgenomen had om na lange tijd weer eens een vergelijking te gaan maken, vooral visueel natuurlijk en met de macro lens erop.
Vooral op dat op het eerste gezicht voor een buitenstaander er weinig verschil in zit.
Dus, ik heb wat tijd besteed een totaal mank gaande vergelijking vanwege vooral de uurwerken en kleurstijlen.
Mank omdat het natuurlijk totaal verschillende uurwerken betreft, andere materialen, etc. maarrrrr… wel met de gedachte: Zijn beide horloges, elk in hun eigen segment, hoedanigheid wel het geld waard?
Mijn conclusie, zeker wel.
Waar gaat het om. Twee (losjes gebaseerd op het) Genta-design familie horloges.
In the left corner: de inmiddels welbekende Tissot PRX Chronograaf - T1374271104100
In the right corner: de Citizen Zenshin Chrono Sport - CA4610-85A
De belangrijkste specificaties:
Tissot: Staal, 42mm en 14,5mm dik
uurwerk: Valjoux A05.H31 - automaat
Citizen: Titanium, 42,5mm en 11,6mm dik
uurwerk: Eco-Drive H620 - quartz
Verder hou ik het kort, geen review, wellicht ergens mijn mening, maar verder vond ik het gewoon leuk om met de camera te spelen en zijn het beide gewoon leuke horloges.
Lichtomstandigheden zijn voor beide horloges gelijk geweest, camera-eigenaardigheden (donker/licht) stofjes en vette vingers vanwege helaas even horloge goed leggen of verplaatsen en dan vooral vergeten een doekje eroverheen te halen…
Ik was uiteindelijk zo ver dat ik geen zin meer had om de sessie over te doen. Dat geheel terzijde en voor risico van de kijkers.
Dus, eerst maar eens op de pols.
Dan iets over pushers, dikte en sluiting en vette vingers.
Jawel, dit is wel degelijk een verschil in kwaliteit, het prijsverschil is er ook naar natuurlijk.
Heads-on. Verschillende registers. Ik zei al dat het appels met panda’s zou zijn?
Tissot spring er hier natuurlijk wel geweldig uit.
De achterkant is van de Tissot het belijken wel waard, de Citizen is vooral, eh, functioneel.
De sluitingen weten wat.
Het datumveld ligt bij de Citizen ook veel diepe vanwege de solarcellen die er bovenop liggen.
Indruk van de afwerking:
En nog maar één.
Even nog wat van de indices. De lume is bij beiden aanwezig, voor mij voldoende, maar geen hoogvlieger.
Afgewerkte randjes. Bij de één wat spartaanser.
En bij de Tissot, is de brushing en het blauw alleen bij bepaald licht te zien.
Ik denk dat ze beiden in hun eigen hoedanigheid en met hun eigen specificaties en afwerking het geld waard zijn. Ondanks dat de Tissot een factor 4,5x (list) duurder is dan de Citizen.
Ik draag ze beiden met plezier.
Zo, bedankt voor het kijken en de ongezouten meningen.