Gezocht en gevonden: een nieuwe daily.

Ik ben al even de collectie aan het uitdunnen en moet er nog een paar kwijt, maar het is tijd voor het volgende horloge.
En wat is er leuker om het weekend in te gaan, dan de volgende aankoop te bedenken?

Ik ben op zoek naar een goede daily voor tijdens de week. Maandag tot vrijdag, 9-5 (of 8-8). Gewoon thuiswerk, dus het horloge moet maar op 1 persoon indruk maken. Het horloge moet toch een beetje bij mijn outfits passen, dus dan is blauw de beste kleur. Mijn voorkeur voor bandjes gaat vooral uit naar stof, tropic of leder. Een stalen band mag, maar dan liefst hard genoeg zodat de sluiting geen kraslotje wordt. Oh, en liefst met voldoende power reserve om het weekend te overbruggen.

Budget ± 1000 EUR

Waar had ik zelf al aan gedacht…

Baltic Hermétique Tourer Blue - Leuk horloge dat zich niet helemaal in een vakje laat duwen.
image

Pro - 37mm :heart: Leuke kleur, toffe wijzers, leuk accent in de wijzerplaat met die gepolijste ring, tropic strap, verzonken kroon.
Con - Geen 60u power reserve. Verzonken kroon = moeilijk om horloge op te draaien.

Traska Summiteer 38mm Midnight Blue - Ja, een explorer hommage, maar naar mijn mening is er toch voldoende verschil. Niemand gaat denken dat dit een explorer is.

Pro - Goede maat (misschien is zelfs de 36mm beter), dun genoeg, leuke kleur, toffe wijzers, gehard staal, micro-adjust bracelet.
Con - Weer geen 60u power reserve. Ja, wel 28800 bph, maar (onpopulaire mening?) dat kan me niks schelen voor een dagelijks horloge.

Hamilton Murph 38mm - Deze ben ik al een tijdje aan het bekijken. Ja, ik ben Interstellar fan (maar dat is een andere discussie).

Pro - Nog altijd een goede maat. Simpele, maar leuke wijzerplaat. POOOWWWEEERRRR, 80u power reserve, dus die kroon raken we maar 2 keer per jaar aan.
Con - Zwart. Originele band is meh.

Hanhart Pioneer Preventor HD12 Zwart - Gezien op YouTube bij TGV en ik dacht even dat de Murph stijl met blauwe plaat ideaal zou zijn.

Pro - Tof merk. Weer een goede maat. Lekker hard, dus niet te veel zorgen maken om krassen.
Con - Power reserve geraakt het weekend niet door. Side-by-side met de Murph vind ik de laatste mooier. Hoe meer TGV over die Hanhart 4 aan het zagen was, hoe minder leuk ik het horloge vond. Iets teveel proberen overtuigen dat zijn Hanhart Murph beter is dan de Hamilton Murph. Na wat langer kijken vind ik de blauwe wijzerplaat hier twee keer niks. Maar zwart bestaat dus ook.

Wat is jullie mening? (zodat ik die vakkundig ga negeren. Grapje natuurlijk. Of niet?) En hebben jullie nog andere opties?

21 likes

3* raden welke film ik aan het kijken ben :laughing:

4 likes

Eens. De oplossing is dan geloof ik:

Een echte strapvreter dus daar kan je helemaal los op gaan!

4 likes

Hamilton heeft altijd van dat niet ontspiegelde glas. Dat je het weet :wink:

Serica field 6190. Mooie lugs, verschillende wijzerplaat indelingen en kleuren.

Of Chr. Ward heeft ook leuke modellen zoals de C63 Sealander.

Power reserve is alleen om het weekend te overbruggen? Is een watchwinder een idee voor die dagen?
Anders beperk je onnodig erg leuke opties

Ohja in HF traditie: als je je budget verdubbel heb je een schitterende Citizen Chronomaster met eco drive :smiley:

7 likes

Die Traska :+1:

1 like

Nooit zelf vastgehad, maar Farer lijkt ook wel binnen je straatje te passen. 68 uur power

Iets meer “left field” heb je ook nog het sympathieke merk Nodus
Helaas wel maar 41 uur power

7 likes

Nivada F77

Formex Essence 39 → ook op leer te krijgen.

Beide wel op maandagochtend weer even goed zetten :wink:

14 likes

Bedankt mannen. Jullie denken in de juiste richtingen mee.

Ha, ik had gemist dat deze er was in 38mm. Dit is ook een kanshebber.

Klopt. De Murph 38mm zou wel een AR coating hebben, maar ook niet supersterk. Misschien ook maar eens reviews opzoeken van die Khaki field titanium.

Ook een leuk horloge. Ik ga die Commando eens wat beter bekijken.

Ook heel even aan gedacht. Maar dan moeten eerst nog een paar vogels gaan vliegen.

Ja, op filmpjes vind ik deze er beter uitzien dan op de foto/render.

Farer is echt tof. Maar ik heb de Lander IV al, dus deze komt te dichtbij.

Niet helemaal fan op het eerste gezicht, maar ik ga Nodus eens wat beter bekijken.

Integrated heb ik al covered met de (obligate?) PRX.

Oeh. Vergeten bij te zetten dat ik liever een no-date heb. Maar deze is wel mooi. Blijkbaar ook een korte lug-to-lug tov de 39mm. Komen we weer bij budget oprekken… Shortlisted in ieder geval.

6 likes

Wel met datum.

Tissot Gentleman Powermatic 80 Silicium

T127.407.16.041.01

Of

2 likes

Ik zou niet zo hameren op de grote power reserve. Want dat betekent soms ook dat het tikgetal van 28800 naar 21600 BPH gaat en dat zie je goed bij een grote secondewijzer, echt veel minder vloeiende beweging.
Je kunt dan met 70 uur wel het weekend overbruggen maar dat betekent nog niet dat je maar 2x per jaar de kroon hoeft aan te raken want de kans is aanwezig dat je dit wekelijks even de tijd bij moet stellen voor een minuutje. Als dat een wens is kun je beter voor kwarts gaan.

De Baltic Hermétique Tourer Blue en de Formex Essence 39 vind ik erg mooi en echt bij veel gelegenheden en kleding stijlen te dragen. Maar kies vooral wat jij mooi vind want jij loopt er uiteindelijk dagelijks kwijlend naar te kijken, de grote massa loopt met een smakeloze Garmin of Apple.

4 likes

Heb je wel een echte chronometer…

1 like

Baltic heeft overigens ook de MR01 in een nieuw jasje gestoken, die ik persoonlijk ook hoger waardeer dan de oude.

7 likes

Hamilton Performer natuurlijk!

Graag gedaan! :+1:t3:

7 likes

Nomos Club Campus

Seiko SPB377J1

Mido TV Big Date

Raymond Weil Millesime (OK, dit rekt het budget erg ver op)

16 likes

Dan zou ik dat zeker regelen :+1: Niets in dit topic komt toch in de buurt van een Chronomaster?! (Met alle respect hoor)

2 likes

De Hanhart al niet kijkt me :grin:

Hoe belangrijk is een mechanisch uurwerk? Want als ik kijk naar hoe je het horloge wil dragen, lijkt een high Precision quartz me perfect, kan je afwisselen met andere/mechanische horloges bij gelegenheid/in het weekend. En moet je op maandagochtend de tijd niet meer verzetten.
Een the Citizen/chronomaster?
Out of the box:

De kleine(te) Bulova Lunar Pilot.

2 likes

Al gepast. Heel mooi, maar iets te groot voor mijn pols (± 17.5cm) vond ik .
Ik had het wat beter moeten aangeven, maar zoek iets in de range van 37-38mm met een max lug-to-lug van 46mm. Dat staat mij het best.

Het is geen harde eis, maar toch wel handig om te hebben. Ik weet het van de BPH, maar dat kan me voor dit horloge eerlijk gezegd niet zoveel schelen.
En zelfs een lange power reserve kan accuraat zijn. De Murph heeft volgens vele reviews een heel goede accuratesse af fabriek.

Ja, beiden top horloges op hun manier. Ik had natuurlijk kunnen weten dat dit topic ipv de zoektocht te vekleinen meer het tegenovergestelde effect heeft. Nu wil ik nog meer horloges :man_facepalming:t2:

Ook leuk. Maar te dicht bij mijn HMS 002.

Dit lijkt ook wel veel vakjes aan te vinken. Ik ben niet helemaal weg van de render, dus ga even wat foto’s bekijken…

Ook bekeken, maar vind hem persoonlijk iets te druk. Misschien nog eens een Baby Alpinist bekijken.

JAAAAAAA. Onmiddellijk natuurlijk. Maar dan moet er nog een heel groot stuk uit de collectie.

Klopt wel. Maar dan moet ik te lang wachten… Ik weet dat een tussenstap vaak afgeraden wordt, maar het is toch vooral de reis waar het om gaat, niet de bestemming.

Echt man… Het kan me normaal niet veel schelen wat anderen van een horloge denken, ik moet het dragen. En het filmpje begon allemaal leuk en wel met hoe hij in contact kwam met Hanhart, het proces enzoverder. Maar dan kwam teveel de nadruk op het feit dat dit geen Hanhart Murph is. Ik moet dit even uit mijn geheugen laten sijpelen…

Niet. Ik heb enkel naar uiterlijk gekeken. Een quartz is totaal geen probleem.

Leuk, maar nog te groot. Daar was ik eerst niet zo duidelijk over, maar heb het hierboven even erbij gezet.

4 likes

Voor een daily vind ik een leuk merk en tijdloos design wel belangrijk.
Dus murph.

Traska en baltic vind ik net te nietszeggend om er elke dag mee rond te lopen.

Veel van de suggesties hier zoals hamilton performer ook.

3 likes

Hi ik zou voor de baltic of de murph gaan , vind ze heel gaaf

3 likes

Ik moet even aan een Sieko Alpinist denken.
Maar waarschijnlijk zou ik zelf, met dit budget, voor een Squale gaan. Lekker stoer horloge dat prettig is om naar te kijken, merk met mooie heritage, uitstekende kwaliteit, super comfortabel, heel goed afleesbaar, kan tegen extreem deskdivegeweld en als je er een glas water overheen morst, doet ie gewoon nog.
Dus eh, waar wacht je nog op?:wink:

Overigens hebben wij een heel goede Squale AD in Nederland.
https://www.q-watches.com/artikelen/squale-nl

3 likes