Gezocht en gevonden: een nieuwe daily.

Gefeliciteerd! Heel veel plezier met dit mooie horloge!

1 like

Ik zal mijn NA verhaal hier maar even neerplempen.

Gezocht en gevonden. De Baltic Hermétique Tourer Blue. Wist ik onderbewust dat het deze toch al ging zijn, door hem op de eerste plaats te zetten? Eigenlijk niet.
Na het topic doorlezen te hebben twijfelde ik nog tussen de Murph en de Hermétique. Eén van mijn originele eisen was echter een blauwe wijzerplaat, dus dan viel de Murph (hoe tof ook) af. Het thuisfront bevestigde de keuze tussen de 2.

Wat zijn nu mijn bevindingen, na een dagje dragen…

De grootte van de kast is heel fijn. Een goede maat voor mijn ±17.5cm polsen. Een klein puntje van kritiek zijn wel de lugs. Die zijn met 46mm een tikje te lang. Ze hadden ook wat meer mogen meebuigen. Nu, ik begrijp dat Baltic dit doet om hun bandjes universeel te kunnen houden, wat op zich een goed idee is. Hierover later meer. Ook de 37mm wijzerplaat is perfect van grootte. Verder heb ik er niks over te zeggen. Een afgeschuinde en gepolijste bezel loopt mooi over in een dik gebold saffierglas dat de look helemaal afmaakt.

Natuurlijk heb ik nog iets te zeggen over die wijzerplaat… Hier gebeurt het toch allemaal. Initieel dacht ik dat de wijzerplaat wat te druk zou zijn voor een daily. Maar ik was verkeerd. De matte wijzerplaat zelf brengt een zekere rust. Het blauw heeft een diepte die moeilijk op (smartphone) camera vast te leggen is. Waar de opgelegde indices dan weer voor echte diepte zorgen. Maar die gepolijste ring… Een schitterende afscheiding tussen de minute track en de wijzerplaat, die door de reflecties, het horloge tot leven laat komen.
Ik heb me zelf betrapt dat ik regelmatig naar de wijzerplaat zit te kijken. Dat gebeurt me (ja, zelfs als horlogeforum lid) nochtans niet zo vaak.

En dan is er nog de kroon. Daar maakte ik me eerst (onterecht) zorgen over. Maar toen zag ik dat ik zelf al een handopwinder had met een verzonken kroon, waarbij het me zelfs nooit was opgevallen dat die moeilijk op te winden is. Ook bij de Hermétique is dit geen probleem. Natuurlijk geeft een vol uitstekende kroon meer grip. Doordat de kast bol is, steekt de kroon onder en boven voldoende uit om hem probleemloos te gebruiken.

Het uurwerk zelf is de Miyota 9039. Tja. Niet veel over te zeggen behalve dat hij licht hoorbaar is. Wel duidelijk stiller dan de Miyota 8 in mijn Baltic HMS002. Baltic levert zelf een timegrapher bonnetje mee. Leuke geste.

Over het bandje heb ik ook nog even getwijfeld. Als daily moest deze vooral comfortabel zijn. Daarom voor de rubberen band gegaan. Deze is soepel en heeft een mooie taper. Ik had wel liever 2 lusjes gehad ipv de enkele dikke lus (Wolbrook bvb geeft beiden mee).
Het horloge gaat dus meestal gedragen worden op de originele rubberen band, eventueel een (single pass) nato of een lederen band.

Ik ben zelf ook fan van een BoR, maar vond deze op foto’s niet zo mooi aansluiten op de kast van de Hermétique. Verder vind ik de BoR beter staan bij de andere kleuren van de Hermétique. Bij blauw misschien net iets te saai? Binnen een maand ben ik waarschijnlijk even in Parijs, dan kan ik altijd even bij Baltic langsgaan om de BoR te bekijken.

Even wat uitgeprobeerd.
Bruin suede

@SwissToni je hebt gelijk. Dit is ook een goede combinatie.

(Te dik) Zwart leer met blauwe stiksels, en flosdraad :grinning:

Zo, dit was mijn spreekbeurt. Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben. Ik ga in ieder geval verder genieten van mijn Baltic.

23 likes

Wat ik al zei: Gefeliciteerd. Ik moet me inhouden om niet ook zo’n ding te bestellen. :slight_smile:

2 likes

Bedankt en inderdaad veelzijdig. Flosdraad hierboven :point_up_2:t2:

Absoluut. Leuk op foto, nog beter in het echt.

Bedankt :slight_smile:

Bedankt. NA uiteindelijk maar hier neergegooid. Hebben we nu alle kleurtjes binnen het forum?

Bedankt mannen.

Een snoepje… dat is een toepasselijke benaming. Baltic doet echt leuke dingen.

Nogmaals bedankt. Niet inhouden man, ga ervoor. * Zeker voor dit geld.
In tegenstelling tot een snack, is dit een echt snoepje :wink:

(* We doen niet aan terughoudendheid op het forum)

4 likes

:ok_hand:t2:

Dit soort flosdraad is OK. Dit hoeft van mij niet zo:

1 like

Inderdaad. Zelf ook geen fan van. Maar ik begrijp wel goed waarom @fdpg1963 dit voorstelt. Qua uiterlijk zou het zeker goed staan bij de (neo)vintage Baltic. Gewoon, niet mijn ding.

2 likes

Dit is heel herkenbaar. Schitterend detail inderdaad!

Let me know! Ik ben ook nog in overweging van de Bor voor de mijne

Doe het! En anders ben je hem hier zo weer kwijt :slightly_smiling_face:

2 likes

:joy::+1:

2 likes

Haha… hier nog een! :sweat_smile:

1 like

Gefeliciteerd. Heel erg mooi. Veel plezier ermee.

1 like

Die tweede is prachtig :+1:

2 likes

Om het met @Martynnn zijn woorden te zeggen: “Doe het! En anders ben je hem hier zo weer kwijt :slightly_smiling_face:

Dankjewel

Dat is ook zo. En misschien voor een andere gelegenheid. Nu ik foto’s heb gezien op leer vind ik dit toch vooral een bracelet horloge.

4 likes

Gewoon een mooi horloge, gefeliciteerd

1 like

Bruin suède is :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Zeer zeker :+1:

TL;DR Keuzes, keuzes, keuzes. Scroll naar de foto’s.

Alles in het leven draait om keuzes. Sta ik op als de wekker gaat of blijf ik liggen? Welke kleding ga ik bij dit horloge dragen? Op wie ga ik stemmen? We maken vaak de verkeerde keuzes.
Via dit topic wou ik ook een keuze maken. Ik had een aantal voorstellen en jullie hebben me er nog een aantal opties bij gedaan. Maar jullie hebben ook geholpen om de zoektocht te verfijnen en een keuze te maken.

De keuze viel op de Baltic Hermétique Tourer. En wat een leuk horloge is dat toch. Na een aantal maanden dragen ben ik er nog altijd super blij mee. Zo tof om naar te kijken. Ik zou het iedereen aanraden. Dus toch echt de juiste keuze gemaakt.
Ik had wel heel hard getwijfeld over de Hamilton Murph 38. Maar mijn keuze was gemaakt. De juiste.

Keuzes zijn echter niet te stoppen… want deze situatie stelde me voor de volgende keuze. Vind ik Interstellar een leuke film?
Ja, dat vind ik. Vind jij het tegendeel? Kijk en ga los.

Dat was eigenlijk niet de keuze waar het nu verder over gaat. Maar het was mijn keuze om jullie dit toch te vertellen.
Ik ben blij dat jullie gekozen hebben om al tot hier te lezen. Ik weet niet als ik dezelfde keuze had gemaakt.
Keuzes dus… Als je twijfelt tussen 2 horloges is beide horloges kiezen ook een keuze. Ik heb er dus voor gekozen om de Murph ook aan de collectie toe te voegen.

En wat voor een leuk horloge is dit dan weer. Anders dan de Baltic. Er gebeurt minder op de wijzerplaat. Niet saai, maar ingetogen. Zoveel leuker in het echt dan op de foto’s. Een mooie alleskunner met, voor mij, heel fijne afmetingen.

Veel succes met de keuzes in jullie leven.

12 likes

Die maand heeft dus wat langer geduurd dan verwacht. Maar kijk, ik ben uiteindelijk toch in de Baltic showroom geraakt. Een leuke plek om (bijna) alles wat Baltic aanbiedt te kunnen bekijken.

Een aantal horloges kunnen uitproberen, maar ik ging vooral om de BoR te kunnen bekijken.

Op foto’s vond ik de BoR niet zo mooi aansluiten, was de band verschillend geborsteld tov de lugs en ook het contrast tussen de glimmende rijstkorreltjes en de geborstelde flanken vond ik te groot… maar in het echt valt het anders uit en is het verschil veel subtieler. Ik heb de flat link ook nog gepast. En alhoewel die ook goed stond op de Hermétique, was de BoR toch een stukje comfortabeler en ben ik zelf meer fan van de looks. Ik heb de BoR dus ook gewoon aangeschaft. Zoals op foto’s van anderen, krijg ik hem zelf ook niet zo goed in beeld als de werkelijkheid.

Is het een perfecte bracelet? Neen. Het is erg licht. Dat is natuurlijk ook een voordeel, maar als je het de eerste keer in handen neemt geeft dat wel een indruk over de kwaliteit… die verder natuurlijk gewoon goed is voor dit geld. De taper is slechts 2 mm, en mocht voor een vintage look echt wel wat smaller zijn.
Maar al bij al, vind ik het een geslaagde afwisseling voor de tropic.

6 likes

Cool man! Ik ben blij dat je geslaagd bent. :+1:

1 like

Lachen dat je bij Baltic zelf geweest bent!
Ik ben ook nog in dubio tussen de 2 bracelets. Al neig ik (ook) iets meer naar de BoR

1 like

Bedankt.

Ja. Vreemde ervaring. De showroom ligt in de buurt van de Gare du Nord. Je moet eerst door een dubbele poort, waarna je op een open binnenplaats terecht komt. Helemaal achteraan zie je dan het ‘appartement’ van Baltic.
Het is een leuke omgeving om rustig de verschillende horloges te kunnen proberen.
Ik wou ook nog graag de HMS003 bekijken…

Maar niet mijn ding. Om verschillende redenen.
De prismic was ook wel leuk, maar het bandje maakt de lug to lug nog groter en lag niet mooi op mijn pols.
Echt tof vond ik de Aquascaphe titanium en de Hermétique in het brons, vooral de groene…

Maar waar ging het ook alweer over? Oh ja, bandjes…

De flat link was minder glimmend in het echt en stond ook wel goed - volgens Baltic het meest verkocht bij de Hermétique. Moest de BoR taper nu naar een 16mm gaan, dan was het een uitgesproken zaak voor mij. Maar in de huidige toestand doe je met beiden niets verkeerd.

1 like