Gezocht... Horloge met één subdial voor selectie van oa 2 alarmen

Hallo allemaal,
Al jaren ben ik op zoek naar een horloge dat ik vroeger in tijdschriften heb gezien in de jaren 80… Ik was er erg verliefd op… Maar ik heb nooit geweten welk merk het is. Misschien kunnen jullie mij helpen.
Het is een klassieke analoge chronograaf met maanfase.
Het bijzondere van dit horloge is dat je met een subdial o.a. verschillende alarmen kan instellen. De ‘aanwijzer’ was volgens mij rood en kon dus naar alarm1 of alarm2 gedraaid worden. Ik heb al veel horloges gezien maar geen één had een subdial waarmee je een functie kon selecteren.
Volgens mij stond deze subdial links bij de 9 uur. En in totaal waren er volgens mij 4 subdials.
Ik zou erg blij worden als iemand misschien weet om welk horloge het gaat of misschien welk horlogemerk zoiets gemaakt zou kunnen hebben.
Hoi,
Hans

Volgens mij was er vorig jaar een dame die zich op het forum meldde met een horloge met een dergelijke verstelfunctie, met een pijltje in een subdial dat je middels een knop kon verzetten. Waar het pijltje op stond was dan de stand die je kon instellen.
Weet ik heel zeker, maar welk merk dat was… geen idee.
Misschien dat iemand anders van hier zich dat topic nog kan herinneren.
Zij had het horloge en was op zoek naar de handleiding.

Gevonden. Was het deze?:
Edit: zal wel niet, deze heeft geen maanfase. Ik sloeg aan op die typische verstelfunctie. Maar wellicht een andere prisma.

image

1 like

Wow geweldig wat snel!

Zo’n verstelfunctie had het horloge ja! Heeft dat nog een specifieke naam? Ik heb net even gezocht maar ik kan niet zo 1-2-3 iets vinden.

Seiko heeft ook verschillende van dit soort horloges gemaakt. Maar niet met 4 sub dials en moonphase. Wel met moonphase en 4 sub dials maar dan zonder die verdraaibare functies. Zijn ook uit de 90s en niet uit de 80s. Maar wie weet was het wel helemaal geen Seiko.

of

3 likes

Deze zijn ook erg mooi!

Ik kwam ook nog deze tegen van citizen…

Alleen de aanwijzer klopt niet… Misschien dat prisma z’n eigen draai eraan geven heeft…

Weet je misschien welk type Prisma is dit? Ik kan het nergens vinden…

Het uurwerk dat erin zit is een Citizen 6850, maar het exacte typenummer van die Prisma moet ik je helaas schuldig blijven.

Laatst kwam ik in een la bijgaande Citizen Multi Chronograph tegen. Op het achterdeksel staat “6850-G80272 K”. Het lag er al ongeveer een jaar of veertien in, vermoed ik. Gebruikt gekocht maar zelf nooit gedragen. Het batterijtje was natuurlijk leeg. Deze vervangen en zowaar begon het 6850-uurwerkje weer te lopen. Op zoek naar hoe dit apparaat in vredesnaam ingesteld moet worden, kwam ik op het HF een link tegen naar de gebruiksaanwijzing én naar dit draadje.

@2ehans is het dit model (ongeveer) waar je naar op zoek bent?

Googelen op het typenummer levert bij afbeeldingen nauwelijks een foto op van deze combinatie. Een om precies te zijn.

Nu ik toch op dit topic reageer, meteen maar wat brandende vraagjes mijnerzijds… :relaxed:

Weet iemand trouwens of op basis van het serienummer, net als bij Seiko, vastgesteld kan worden wanneer hij geproduceerd is? Anders gezegd: is er iets af te leiden uit het serienummer?
En heeft de code “GN-4-WS” nog enige betekenis?

1 like

Hallo Aquarius,
Als je zoekt op citizen 6850 (-G80272) kom je wel eea tegen. Het is een Citizen uurwerk uit de late jaren 80/begin jaren 90. Jouw horloge is uit 1992
Best een leuk uurwerk ook, qua bouw en functies. In die jaren waren er een paar merken (Seiko, Casio, Citizen) die kwamen met deze analoge quartz werkjes met de functies die meestal in de digitale horloges zaten van die tijd.
De ‘truuk’ was dat al deze werkjes hiervoor binnen de verschillende settings de uren- en minutenwijzer gebruikten. Deze roteerden dan naar de gewenste setting, en daarna weer helemaal terug naar de lopende tijd.
Gevolg is vaak (is mijn ervaring met de Casio en Citizen varianten) dat de wijzers vaak niet precies terugkeren naar de correcte tijd (minuutje, of een paar rotaties vd rotor verschil), best vervelend, en een ‘flaw’ van dit type werkjes.
De jouwe ziet er nog mooi uit, een typische '90’s klok!

Hallo ernst! Dankjewel voor je interessante en leerzame reactie!
Ik had niet het idee dat hij al zo oud zou zijn. Staat het eerste cijfer van het serienummer, de twee in dit geval, dan voor het jaar 1992? Dan lijkt het op hoe Seiko het ook doet.

Bedankt voor je reactie!

Hij lijkt op het horloge dat ik zoek. Het is echt niet makkelijk om deze horloge te vinden. Je zou verwachten dat er verschillende varianten zijn en dat er nog genoeg in omloop zijn. Van een bevriende juwelier begreep ik dat er veel problemen waren met deze horloges. Misschien dat er daarom niet veel ‘goed werkende’ meer in omloop zijn…