Het is weer eens tijd voor een nieuwe zoektocht en daar heb ik jullie hulp bij nodig.
Ik ben op zoek naar een schokbestendig horloge, automaat, welke onder andere tegen het klappen van je handen kan. De reden hierachter is simpel. Op zaterdag coach ik een sportteam en als coach klap je dan wel eens in je handen. Helaas heb ik op deze manier al een horloge de vernieling in geholpen(Seiko). Hierdoor draag ik nu tijdens het coachen alleen maar Quartz terwijl ik graag een automaat om mijn pols heb.
Uiteraard is dit niet de enige reden maar het is wel de aanleiding voor mijn zoektocht.
Hieronder het rijtje:
Qua uurwerk dus graag een automaat;
Max 42 mm;
Sportieve look;
Nieuw of 2e hands;
Bij voorkeur een neutrale kleur(zwart, donkerblauw etc);
Richard Mille beweert dat je er mee kunt golfen en tennissen. Even doorsparen, dat wel… En er was dat merk dat een soort rubber ophanging voor het uurwerk had bedacht, wat was dat ook weer… Maar ook te duur.
Elke automaat loopt het risico te sneuvelen. Die balanstappen blijven extreem dun, en Incabloc/Kif heeft uiteindelijk ook z’n grenzen.
Tip:
Iets minder hard klappen.
De geluidsdruk neemt namelijk kwadratisch af naar mate
men harder slaat.
Dit heeft weer als gevolg dat er dan minder kinetische energie
over wordt gebracht op de onderdelen van het uurwerk.
Er staat inderdaad niet specifiek dat het horloge schokbestendiger is als een ander. Maar de omschrijving robuust doet mij vermoeden dat het toch een tikkie beter bestand is tegen schokken dan een minder robuust exemplaar. Voor TS valt hij trouwens af aangezien deze 43mm is en 42mm als max was aangegeven.
Geen automaat, maar is een Seiko SKA371 niks? (BFK).
Voldoet aan de maat, redelijk sportief, zwarte wijzerplaat, duiker (200m) en het 5M62 uurwerk en de behuizing is misbruikbestendig, en buiten dat, het valt ruim binnen het budget.
IMHO is verreweg het meest kwetsbare onderdeel voor schokken de balans. M.n. de tappen van de balans-as. Daarom wordt sinds geruime tijd, om de dit te beschermen, gebruikt van schokdemping zoals Incabloc. ETA gebruikt die ook & op de goedkopere uurwerken ETAchoc. Weet niet wat de DS heeft, maar zo belangrijk is dat niet. Seiko heeft weer zijn eigen oplossing, maar functioneel werken ze allemaal hetzelfde.
Je moet echt naar rigoureus andere oplossingen gaan, zoals een verend opgehangen uurwerk dan wel een lichtere, niet-metalen balans, om iets te vinden wat het probleem echt beter aanpakt. Dan kom je in een andere prijsklasse
Conclusie: Als je met een Seiko problemen kreeg, krijg je het met een ander mechanisch horloge in de genoemde prijsklasse & onder gelijke omstandigheden óók.
Je hebt geen budget genoemd. Ball en Bremont zijn merken die iets extra’s aan schokprotectie doen en schuren tegen Omega prijzen aan zou ik zeggen. Ball is een ouder merk.
Verbaas me een beetje dat het systeem van Ball Watches niet zo bekend is:
Ball horloges zijn qua uiterlijk vaak een beetje love it or hate it, vooral door de TL achtige LLT Tritium (gloeit voortdurend een beetje). Ik ben er zelf niet zo wild van, maar is gewoon een heel cool merk. En Webb C. Ball heeft de RR Standard (Rail Road) opgezet. Ook nu allemaal zeer nauwkeurig afgeregeld.
Dit is misschien nog wel aardig, maar al weer uit produktie:
Ik denk dat je vooral pech hebt gehad. Is die Seiko gerepareerd, en heb je meegekregen wat er precies mis was?
Tenslotte iets met quartz lust je niet? Is wel extra geschikt voor de taak toch, een mooie reden voor verbreding in de collectie
Thanks voor meedenken.
Uiteindelijk heb ik niet meegekregen wat er precies defect was.
Die Ball spreekt me wel aan met een leuke techniek, heb hem niet eerder voorbij zien komen. Prijs is boven budget maar wel leuk om de kennis te hebben!
Amphibia’s zijn oer degelijk inderdaad en belachelijk goedkoop.
Ik gebruikte een Amphibia voor motorritten naar Italie. Trillingen/ regen. In Italie op tegelvloer laten vallen. Onverstoorbaar doorlopen. Later kreeg ik zoveel gevoel met het horloge (en mijn anderen), dat ik nooit meer een mechanisch horloge om doe bij bepaalde activiteiten. Zelfs bij klappen in schouwburg (bijv) doe ik dat met beleid. Lijkt mij inderdaad volkomen logisch om een quarts klokje om te doen met trainen. Wat is het probleem?