Gigandet rosegouden chronograaf

Goedendag forummers , weet iemand wat voor uurwerk dit is en hoe je de datum kan verstellen, het betreft een Gigandet incabloc 17 steens antimagnetisch met datum bij de 6 ,en 2 subdeals bij de 3 en de 9 , alvast bedankt voor de respons.

99prct zeker een valjoux 7734 zonder quickset dus alleen datum verzetten door wijzers doordraaien.

(Zie geen foto dus kan enkel afgaan op de beschrijving)

1 like

bedankt , jammer dat er geen quickset opzit word doordraaien dan , ik weet nog niet hoe je een foto kan uploaden , het is best wel een mooi horloge en puntgaaf .

Liever niet doordraaien voor de datum, is niet zo goed voor het uurwerk

Heb er al een aantal gehad I know :wink:
Enige jammere is dat de kasten niet van top kwaliteit zijn en vrij licht zijn.

Hoe moet je het dan doen?

5 likes

Een hele maand wachten natuurlijk! Domkoppie!

1 like

Stel dat je van 1 naar 31 moet, dan moet je heel ver doordraaien, dan slijt het uurwerk sneller

Tenzij je honderd procent zeker bent dat het horloge optimaal gesmeerd is, dan zou het in principe geen kwaad kunnen

Als de datum verzet is kun je de wijzers terugdraaien tot ongeveer 9uur en dan weer vooruit dan heb je toch een soort van quickset.
Dit is vrij gebruikelijk bij vintage uurwerken met datum zonder quickset.

1 like

Ook een goede tip! Dat is vaak mogelijk ja, soms zelfs tussen 11 en 12. Bij mijn Lanco wisselt de datum vooruit als je de tijd achteruit zet, heel bijzonder.

dat heb ik geprobeerd maar werkt volgens mij niet :sleepy:

er staat ook nog nivaflex op de wijzerplaat , weet iemand wat dat betekend ?

de rechter subdeal gaat maar tot 45 minuten ,ook een beetje raar volgens mij , iemand een idee waarom dat is ?

Nivaflex is het materiaal van de opwindveer.
Er zijn 2 verschillende varianten van dit uurwerk voor de minutenteller, 30 en 45 minuten.

Ja, dat scheelt een hele maand van z’n 60 jarige leven.

3 likes

hierbij de foto van he horloge , iemand een idee wat voor uurwerk erin zit ?

1 like

Maak even een duidelijke foto van het uurwerk, caliber staat vaak onder de balans.
Maar het zal een Landeron uurwerk zijn aangezien je zei dat die geen semi quickset heeft, volgens mij caliber 187 heeft een datum op 6.

ik kan geen foto van het uurwerk maken want ik krijg hem niet open zonder de kast te beschadigen , ik dacht dat een kenner zo wel zou weten wat voor uurwerk erin zit.

Nee, niet zo op basis van een foto.
Dat is zoiets als naast een willekeurige auto gaan staan en zo zeggen welke motor die heeft, zonder het kenteken te checken en onder de motorkap te kijken.

Ik heb wel een vermoeden.

Start je de chrono met de pusher op 2 en stop en reset je met de pusher op 4 uur?

Zo ja, dan mag je gevoeglijk aannemen dat er een Landeron in tikt.

1 like

dan is het een Landeron , bedankt ,weet je misschien ook welke reserve tijd dit uurwerk heeft.