Gilles de la tirette door Tissot

Haha, niet het hele horloge :grin:
Maar na enige tijd was het voor mij duidelijk dat dit niets was voor mij :joy:

2 likes

Bij terugplaatsen of verwijjderen van je stift - eerst de kroon in datumsnelverzetting trekken. Dan plopt je hebel niet (zo snel) uit het liggend opwindrad. Als dat wel gebeurt, kunnen je wijzers, wijzerplaat, en halve datumsysteem er eerst weer allemaal af. Dan ga je echt met dat ding gooien vrees ik. :grin:

Dit nadat je alles eerst weer op z’n plek hebt straks. :wink: Sterkte!

2 likes

Maar het is een mooie Tissot.

2 likes

Kwestie van smaak denk ik, ik heb betere ervaringen als ik hem gewoon in de opwindstand laat staan. :wink:

Er zijn oude Tissot-calibers waar dat ie-de-re keer mis gaat. Bij een 2824-2 is het ook net even wat zekerder. :+1:

1 like

Zulke moderne dingen werk ik zelden aan :laughing:

Druktirettes zijn altijd wat kritischer, doe mij maar een ouderwetse schroeftitette. :sunglasses:

3 likes

Precies. 1,25 slag met de schroevendraaier, = altijd los, nooit te ver. Caliber maakt nauwelijks uit.

1 like

Succes, sterkte… Het gevoel is bekend jammer genoeg!!!

2 likes

Wat een verhaal! Ik had vrijdag dat met het monteren van de secondewijzer hij door het luchtruim schoot en nog steeds niet terug gevonden !
Wat een narigheid :grimacing:

3 likes

Goede tip! Dank je wel!

1 like

Het is zo’n vreselijk monent hè… sterkte

Mooi geschreven en herkenbaar. Toen ik een cursus volgde, raakte iemand een robijntje kwijt. Die sprong weg. Nergens te vinden, tot iemand anders opmerkte dat er een klein rood plekje op het oog van diegene zat, die robijntje kwijt was…

5 likes

Wow wat een verhaal. Dat verzin je gewoon niet.

1 like

Ze is prachtig. Zeker met die aangetaste plaat…

1 like

Wow! Dat is echt altijd het ergste. Iets niet af kunnen krijgen doordat een mini onderdeeltje ergens op een plek belandt waar je ‘m nooit meer vindt (of te laat). Ik baal al als een springbar door de kamer vliegt.

3 likes

Het is dat je het prachtig hebt weten te verwoorden, maar het is natuurlijk ontzettend zuur. Succes met de verdere afloop!

2 likes

Die krengen veranderen ook van kleur, meestal in camouflage kleuren :thinking:
Sterkte man, we leven met je mee :four_leaf_clover::four_leaf_clover::four_leaf_clover:

2 likes

Meestal ligt een weggesprongen deksteentje 12 cm verderop, op je werkblad. Maar ik heb er ook wel eens eentje gevonden diep onderin het borstzakje van mijn witte jas. En eentje op mijn schoen. :grin:

De laatste keer dat ik een deksteentje echt niet terugvond, was bij een te servicen Rolex. Laat ik nou wat “spare” onderdelen hebben… :sweat_smile::roll_eyes::wink: Was gewoon 100% dezelfde. :+1:

5 likes

Bij deze Tissot uurwerken moet je heel voorzichtig zijn want bij deze is het tirette systeem gewoon klote.
Voldoende olie op de tirette helpt en heel voorzichtig indrukken absoluut niet helemaal indrukken zoals je normaal doet, moet je aanvoelen maar net ver genoeg dat de stift eruit of erin kan.
Mijn ervaring is bij deze uurwerken dat het makkelijker gaat in de wijzerverzetstand anders schiet heel makkelijk de hebel uit je liggend opwindrad.
Voordat je straks weer de wijzerplaat gaat monteren eerst even testen en een paar keer proberen de stift eruit en erin doen voordat je verder gaat.

6 likes

Hangt af van het type uurwerk.

2 likes