Girard-Perregaux Laureato 42: "Beter" dan de Nautilus, Royal Oak of Overseas?

Het is alweer een tijd geleden dat ik hier nog eens wat heb gepost dus ik dacht; laten we nog eens de laatste muizenissen op papier zetten.

Door andere, nieuwe obsessies was er ongeveer een jaar zeer weinig beweging in de verzameling, maar dat begint nu weer op gang te komen. Ondertussen heb ik de “maximaal 10 grails” regel al laten varen en is er dus ruimte voor expansie. Er zijn dan ook een paar mooie stukken bijgekomen onlangs, zoals eindelijk eens een Grand Seiko Spring Drive. Maar daarover later mogelijks meer.

De denkoefening die ik nu aan het maken ben, begint als volgt:
Eigenlijk wil ik al jaren een Nautilus 5711, maar die kost tegenwoordig 120k+ en dat vind ik een absurd bedrag voor een stalen horloge. Dat krijg ik in geen 100 jaar tegen mezelf rechtgeluld, zelfs al krijg ik het bedrag bij elkaar.

Een “close second” voor mij is de AP Royal Oak. Een vriend van me heeft er ooit eentje gehad en dat vond ik echt “next level” qua afwerking (vooral die band!), alleen vind ik de waterbestendigheid (50m) triest voor een sportief horloge en de huidige prijzen zijn eveneens absurd. Sowieso veel meer dan waar ik me comfortabel over voel (pakweg max 20k).

Er was een moment dat de Overseas (the next best thing) nog betaalbaar was (sub 20k), maar die vond ik dan weer een beetje “het lelijke eendje” in de rij met die bezel en de details op de bracelet, dus nooit gehapt. En ondertussen is het ook allang niet meer de underdog want de prijzen zijn ook de hoogte in gegaan. Maar goed, qua design is de Overseas dus echt m’n ding niet.

Vervolgens begon ik in een paar YouTube video’s vergelijkingen omhoog horen gaan van de Laureato met de “holy trinity”, maar die classificeerde ik in eerste instantie als “shilling”. Vervolgens was het de beurt aan de Alpine Eagle, die ik dan ook wel weer intrigerend vond en heel netjes afgewerkt, hetzij iets te potsierlijk naar mijn smaak.

En zo kwam ik dan toch voor mijn “integrated bracelet sports watch”-nood bij de Laureato terecht. Nadat ik een paar filmpjes ben beginnen kijken en gedetailleerde foto’s, begin ik mij toch af te vragen of deze mijn Nautilus itch zou kunnen scratchen. Met de prijs (rond de 10k 2dehands) zit het wel goed, waterbestendigheid is met 100m en screw-down crown prima en qua design vind ik het een absolute topper. Nog net niet zo mooi als een Nautilus maar wel knapper dan een RO of een OS. En aangezien deze weliswaar na de RO (1972) op de markt kwam (in 1975) en dus allicht inspiraties daar heeft opgedaan, was hij nog vóór de door Genta getekende Nautilus en IWC Ingenieur. Qua geschiedenis en bestaansrecht zit het dus ook wel goed.

Ik heb er alleen nog nooit eentje vastgehad en ik vraag me af of de afwerking kan tippen aan de Royal Oak. Toen ik voor de eerste keer een (moderne) RO vastpakte, was dat een haast religieuze ervaring qua afwerking en detail. Op basis van de filmpjes van de Laureato, begin ik echter te vermoeden dat de kwaliteit wel echt “haute horlogerie”-niveau zou kunnen zijn. De bevels zien er allemaal enorm strak uit, de dial is prachtig gedaan met het clous de Paris motief en ook het binnenwerk is piekfijn afgewerkt met côtes de Genève en perlage.

Ik begin te denken of dit horloge mijn volgend doel zou moeten zijn. Het zou niet eens de duurste uit de verzameling zijn, maar wel de fijnst afgewerkte en ik denk een goeie balans tussen sporty (waar ik altijd naar neig) en toch klassevol & dressy.

Zijn er hier al mensen die dit horloge hebben vastgehad en die ervaring hebben met de “holy trinity”? Hoe verhoudt deze zich daartoe? Is dit een horloge waar ik volgens jullie m’n pijlen op moet beginnen richten? Er komt binnenkort wat geld naar me toe dus ik ben op zoek naar iets dat de verzameling mooi kan aanvullen…Ik hoor graag jullie feedback!

36 likes

Alle alternatieven die je noemt zijn zwaar overpriced, deze incluis. De wijzerplaat is een misser met die uitgeschreven plakkaat (kies óf, óf) en op video’s lijken de wijzers en uurmarkeringen wel van plastic.

Als je een afgeleide zoekt van de RO die vriendelijk is voor je portemonnee zou ik ipv voor de GP eerder voor de Nivada F77 met datum gaan. Scheelt je aardig wat poen. Niet perfect, wel mooie elementen en maat:

15 likes

Heb enkel nog maar de ceramische GP skeleton uitgeprobeerd op een gtg. Voelde inderdaad goed aan en kan zijn mannetje wel staan.
Maar waren wel meerdere die ik zo aanvoelde, zoals bv een zenith defy 21. Die moest ook zeker niet onderdoen tov AP ed. Gaf zelfs m’n voorkeur…

De GP:

De AP:

De Zenith:

3 likes

Best een mooi horloge, maar dan 2e hands voor 5k, niet voor 10k.
Al eens naar de Zenith Defy Skyline gekeken?

19 likes

Dit is toch in geen mogelijkheid te vergelijken met een AP kwa complexiteit…van kast en band. Wel tof ding maar ik denk appels met peren :innocent:

Ik heb ook zeker een zwak voor de Laureato. Ik vind het een prachtig horloge, en als je de filmpjes mag geloven zit het met de kwaliteit wel goed! Ze worden alleen maar mondjesmaat aangeboden, helemaal in Nederland en zijn dan vaak 13 a14k. Ik heb al weleens een AD in Belgie gemaild of ik er een kon bestellen of anders komen bekijken. Blijkbaar namen ze het bij de zuiderburen niet zo serieus. Nooit een reactie op gekregen. Jammer! Hoop er ooit nog eens een te passen. Succes met je zoektocht. Ik denk dat je veel plezier gaat beleven aan een Laureato.:sunglasses::beer:

Check maar eens wat reviews op YouTube. Heb ze allebei in m’n handen gehad.

De kast is super mooi. Leuk dat je ook buiten de “normale” duur geprijsde horloges wil kijken.
Wat dacht je van een blancpain of in die richting de Eagle ook een geweldige kast en dail.
Veel succes met het zoeken.

Zoals ik in een ander topic al zei, de RO was underwhelming. Ik heb vast gehad en gepast:

• Nautilus, vintage
  • Aquanaut
  • Royal Oak vintage, nieuw en de dikke duiker-versie
  • Vacheron overseas
  • Parmigiani Fleurier Tonda chronograaf
  • De Tissot PRX
  • IWC ingenieur, zowel de retro Genta versie als de bonkige AMG versie
  • Hublot Big Bang, maar ook die, eh, god… Fusion classic?
  • ML Aikon

Ik heb niks met dit genre horloges. Ze zijn allemaal same-samey, en wat mij het ergste opvalt is dat ze niet eens luxueus of specifiek heel erg dun vielen. Patek valt dan nog het mooist, maar ook weer niet mooier dan een Santos.

Eerlijk is eerlijk, ik vond de Patek Aquanaut een schatje, ook al zat de incide op 10 niet helemaal recht. De rest deed me niks. Verbazingwekkend genoeg ook de Tonda absoluut niet.

Wat mij betreft volmondig nee. Een Breguet Classique, daar zou ik nog eens serieus geld aan willen spenderen, maar de zoveelste RoyalBangGineurSeasEagleAikon222 variant laat me minder dan koud.

Specifiek deze GP vind ik kolderiek omwille van één detail wat voor mij het hele horloge verneukt. Er staat erg breed “Girard Perregaux” op de wijzerplaat, met daar boven een enorme Gucci-Gang GP. Waarom? Waarom moest die GP daar nog boven geprakt worden?

Een Zenith Defy Skyline vind ik nog wel eens wat, een soort van. Defy sowieso de rechtmatige aanjager van dit genre.

Schattig horloge. Ook de Christopher Ward Twelve COSC in titaan is super, zo op het oog.

:point_up_2:

Kijk. Goede boodschappen verdienen het om herhaald te worden.

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog niks gezien wat mij van gedachten deed veranderen:

Maar ja, da’s geen geïntegreerde band.

6 likes

Man koop een PRX, ook een Gerald genta, steek je 10 rooie in je zak, koop je daar een paar biertjes van, elke weekend voor de komende 10 jaar.

Voldoet aan al je eisen, Genta, integrale band, automaat, zo’n wijzerplaatje met vierkante dingetjes erop, automatisch uurwerk, Zwitserse fabrichel, tegen bodemprijs te krijgen hier in het blauwe.

En het risico dat iemand een baksteen achterin je nek parkeert omdat die je horloge permanent wil lenen, is significant kleiner met zo’n Tissot van een paar honderd ballen.

23 likes

Probeer wempe in Düsseldorf eens, heb daar van de week een om gehad, of bucherer daar heb ik ze ook gezien. Ben alleen qua behulpzaamheid en respect voor andermans spullen van het personeel van bucherer niet zo te spreken. Verkoper liet een pelagos op mijn santos vallen. Tenminste dat was beneden, boven bij certified pre owned werd ik wel heel goed geholpen. Dus het was wat dubbel

2 likes

Als ik dit zo zie, dan is die GP een soort lelijke Tissot.

6 likes

Goede tip! Op voorraad? Of alleen om te passen? En hadden ze ook een 38mm? Aiii dat is nooit fijn om te zien als personeel zo met je geliefde bezit omgaat…:grimacing:

1 like

Dan zou ik voor een Maurice Lacroix aikon gaan. Dat is nog wel een stapje hoger dan een prx

Maar als iemand 10-20K wil/kan uitgeven dan zal hij van beide niet zo warm lopen denk ik.

2 likes

Ben ook bij Wempe in Düsseldorf geweest vorig jaar en daar de Chronograaf gepast.

3 hander in 38 mm waar ik eigenlijk voor kwam om eens te passen nergens in Duitsland op voorraad binnen Wempe en ‘op zicht’ laten komen niet mogelijk alleen met koopplicht toentertijd.

Ik ga uitaard geen 5 cijfers uitgeven aan iets wat ik niet kan passen en intussen paar andere keuzes gemaakt.

Ik heb geen vergelijk met de holy trinity.

Al is die voor iedereen anders. Ik heb persoonlijk helemaal niks met AP.

Laureato mooi? Jazeker al zou ik persoonlijk voor de copper kleur gaan. Alleen gezien op foto’s. Maar als ik voor een GP zou gaan zou dat mijn keuze zijn.

Aan de andere kant 5 cijfers voor een stalen horloge. Mwah lastig.

En ik weet niet wat er van waar is maar ik ben jaren geleden bij Schaap geweest (rond 2015/16 in de pc) en die verkoper was geen fan van t merk. Bovengemiddeld veel mankementen qua uurwerk en niet je van het qua aftersales bij GP.

Just my 2 cts

2 likes

Oew daar vraag je wat, die ik heb gepast was meen ik de 41, de verkoopster kwam er zelf mee. Daar zou ik dan uit op maken dat die beschikbaar voor verkoop zou zijn. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Verder niet gekeken wat er in de vitrine lag.

Jah hoe dat ging bij bucherer was echt heel slecht. Die verkoper sprak ons al aan toe we binnen kwamen. Nou eerst ff rond gekeken, vervolgens wou ik wat passen en toen kwam die al heel ongeïnteresseerd over.

Toen was er een vrouw, vermoed een vaste klant ofzo. Die tik hem op zijn schouder om gedag te zeggen. Toen sprong die op van zijn stoel liet de pelagos dus op mijn santos vallen. Was die ineens heel vrolijk om die vrouw gedag te zeggen. Hé prima dat je iemand gedag zegt. Als je dat gewoon zegt zal ik wel de laatste zijn die daar een punt van maakt.

Maar goed ik zat daar er stom verbaasd en 2 tellen later kwam het stoom al uit m’n oren, heb ik m’n horloge gepakt en ben zo de deur uitgelopen. Ik kon op dat moment ook niet meer normaal mijn onvrede laten blijken dus dat was ff de beste oplossing.

Maar erg jammer dat het zo’n dubbel ervaring was. Niet verwacht van z’n groot huis. Gelukkig minimale schade, echt piep klein krasje op de bezel, hou je toch met een santos. Maar toch de manier waarop is gewoon niet leuk

4 likes

En nu voor TS, ik heb van de week bij wempe in Düsseldorf de blauwe 41mm om gehad. Erg mooi horloge. Echter had ik wel 1 major what the fuck.

Altijd als ik een horloge in de handen krijg bij een juwelier. Wil ik weten hoe het uurwerk loopt, werkt, de kroon aanvoelt etc. Zo ook nu het geval.

Kroon los gedraaid, het opwinden was echt silky smooth. Toen de kroon volledig uitgetrokken om de tijd te zetten. De seconde wijzer stopte. Maar toen ik de kroon even naar voren en naar achteren draaide bewoog de seconde wijzer in beide richtingen 5 seconde mee. Ik was op dat moment even iets te veel met stomheid geslagen om er iets van te zeggen. Maar het is wel een dingetje waar van ik zeg voor een horloge van 15k vind ik dat simpel weg niet kunnen. Maar goed het is de enige die ik in de handen heb gehad dus geen idee of het normaal is bij dat uurwerk. Of dat er misschien toch iets mis was met het uurwerk. Maar voor mij zou het een enorme turn off zijn.

Dit lees ik pas net

Maar dat schijnt helaas niet een heel positief licht op de kwaliteit van hun uurwerken helaas.

3 likes

Passen is het devies. Volgens mij ligt er 1 bij burger in Maastricht. De 42 is fokt mij te groot (heb m gepast).

Maar de nieuwe 38 zou wel eens perfect kunnen zijn.

Prachtig horloge. Vriend van mij draagt er al jaren 1 en elke keer als ik die zie geniet ik stiekem mee :wink:

4 likes

Ik denk dat alles je net niet kan bekoren. Ik weet zelf dat als je twijfelt het niet de juiste is. Je wordt er ineens verliefd of het wordt niks en dan is alles te duur!

Dus wachten en laat je hart beslissen. Zelfs kun je deze prijsklasse ook fantastische vintage modellen scoren. Daar zou ik naar kijken er is zo veel moois.

Maar doe vooral waar je zelf gelukkig van wordt. Succes met je beslissing :+1:t3: