Het is alweer een tijd geleden dat ik hier nog eens wat heb gepost dus ik dacht; laten we nog eens de laatste muizenissen op papier zetten.
Door andere, nieuwe obsessies was er ongeveer een jaar zeer weinig beweging in de verzameling, maar dat begint nu weer op gang te komen. Ondertussen heb ik de “maximaal 10 grails” regel al laten varen en is er dus ruimte voor expansie. Er zijn dan ook een paar mooie stukken bijgekomen onlangs, zoals eindelijk eens een Grand Seiko Spring Drive. Maar daarover later mogelijks meer.
De denkoefening die ik nu aan het maken ben, begint als volgt:
Eigenlijk wil ik al jaren een Nautilus 5711, maar die kost tegenwoordig 120k+ en dat vind ik een absurd bedrag voor een stalen horloge. Dat krijg ik in geen 100 jaar tegen mezelf rechtgeluld, zelfs al krijg ik het bedrag bij elkaar.
Een “close second” voor mij is de AP Royal Oak. Een vriend van me heeft er ooit eentje gehad en dat vond ik echt “next level” qua afwerking (vooral die band!), alleen vind ik de waterbestendigheid (50m) triest voor een sportief horloge en de huidige prijzen zijn eveneens absurd. Sowieso veel meer dan waar ik me comfortabel over voel (pakweg max 20k).
Er was een moment dat de Overseas (the next best thing) nog betaalbaar was (sub 20k), maar die vond ik dan weer een beetje “het lelijke eendje” in de rij met die bezel en de details op de bracelet, dus nooit gehapt. En ondertussen is het ook allang niet meer de underdog want de prijzen zijn ook de hoogte in gegaan. Maar goed, qua design is de Overseas dus echt m’n ding niet.
Vervolgens begon ik in een paar YouTube video’s vergelijkingen omhoog horen gaan van de Laureato met de “holy trinity”, maar die classificeerde ik in eerste instantie als “shilling”. Vervolgens was het de beurt aan de Alpine Eagle, die ik dan ook wel weer intrigerend vond en heel netjes afgewerkt, hetzij iets te potsierlijk naar mijn smaak.
En zo kwam ik dan toch voor mijn “integrated bracelet sports watch”-nood bij de Laureato terecht. Nadat ik een paar filmpjes ben beginnen kijken en gedetailleerde foto’s, begin ik mij toch af te vragen of deze mijn Nautilus itch zou kunnen scratchen. Met de prijs (rond de 10k 2dehands) zit het wel goed, waterbestendigheid is met 100m en screw-down crown prima en qua design vind ik het een absolute topper. Nog net niet zo mooi als een Nautilus maar wel knapper dan een RO of een OS. En aangezien deze weliswaar na de RO (1972) op de markt kwam (in 1975) en dus allicht inspiraties daar heeft opgedaan, was hij nog vóór de door Genta getekende Nautilus en IWC Ingenieur. Qua geschiedenis en bestaansrecht zit het dus ook wel goed.
Ik heb er alleen nog nooit eentje vastgehad en ik vraag me af of de afwerking kan tippen aan de Royal Oak. Toen ik voor de eerste keer een (moderne) RO vastpakte, was dat een haast religieuze ervaring qua afwerking en detail. Op basis van de filmpjes van de Laureato, begin ik echter te vermoeden dat de kwaliteit wel echt “haute horlogerie”-niveau zou kunnen zijn. De bevels zien er allemaal enorm strak uit, de dial is prachtig gedaan met het clous de Paris motief en ook het binnenwerk is piekfijn afgewerkt met côtes de Genève en perlage.
Ik begin te denken of dit horloge mijn volgend doel zou moeten zijn. Het zou niet eens de duurste uit de verzameling zijn, maar wel de fijnst afgewerkte en ik denk een goeie balans tussen sporty (waar ik altijd naar neig) en toch klassevol & dressy.
Zijn er hier al mensen die dit horloge hebben vastgehad en die ervaring hebben met de “holy trinity”? Hoe verhoudt deze zich daartoe? Is dit een horloge waar ik volgens jullie m’n pijlen op moet beginnen richten? Er komt binnenkort wat geld naar me toe dus ik ben op zoek naar iets dat de verzameling mooi kan aanvullen…Ik hoor graag jullie feedback!