GiveMeYourDough's Summer Mod [pic heavy]

Om alvast in zomerse sferen te komen hier een lekker achtergrond muziekje.

Om de donkere dagen voor kerst wat kleur te geven besloot ik in oktober vorig jaar een nieuwe mod te bedenken. Het moest iets kleurrijks worden met een frisse zomervibe. Het EK voetbal komt er weer aan, Max Verstappen heeft z’n eerste thuiswedstrijd en het verjaardagsfeessie van Koning Pils staat natuurlijk weer op de planning.
Je raadt het al, het moest iets oranjes worden.
Omdat het horloge het tijdens deze feestjes en partijen waarschijnlijk flink krijgt te verduren moet het een robuust horloge zijn.
Ik heb eerder al een hele gave SKX mod gedaan maar die droeg ik nauwelijks omdat ik de kast niet lekker vind dragen. Mijn eerste mod was een Vostok Amphibia die wel zijn uurtjes verdient. De keuze was deze keer dus snel gemaakt.
Ik heb een 110 kast gekozen, die heeft nagenoeg dezelfde vorm als mijn andere Amphibia maar dan met crownguards.
Eigenlijk vind ik de Vostok horloges niet heel erg mooi maar ik vind het een tof idee dat je ze met enkele vrij simpele ingrepen best een leuke smoel kunt geven. Het scheelt ook nog eens dat een gemiddelde Vostok voor drie tot vijf tientjes te vinden is.

Dit is het lelijke eendje zoals ik hem binnen kreeg.

Zoals ik al zei bestelde ik het horloge in oktober al zodat ik mijn vrije dagen rond kerst iets leuks te doen had. Helaas leverde de verkoper het horloge niet, werden toezeggingen gedaan die niet werden nagekomen en uiteindelijk was ik te laat om via Ebay een claim in te dienen. Gelukkig betaal ik altijd via PayPal en heb ik via hun een claim ingediend en het geld terug gekregen.
Dat duurde echter zo lang dat ik ondertussen het horloge maar bij Komandirskie.com besteld heb.
De kerstdagen waren toen inmiddels al voorbij :unamused:
Uiteindelijk had ik eind januari eindelijk mijn langverwachte Vostok binnen en kon ik eindelijk beginnen met modden.

Snel aan de slag dan maar. De standaard band die bij een Vostok wordt geleverd is echt totaal ruk. Alsof je van een kapot geknipt Red Bull blikje wat schakels aan elkaar hebt gevouwen. Maar goed, wat wil je voor die paar tientjes. Weg ermee dus.

Normaal gesproken zou ik eerst het horloge kopen en bekijken en dan pas de mod onderdelen er bij zoeken. Maar omdat het zo lang duurde heb ik ondertussen alle onderdelen al bij elkaar gezocht in de hoop dat het bij elkaar zou passen. Een beetje de omgekeerde volgorde dus.

Het leek me tof om eens een mod maken met een gebeadblaste kast. Ik heb de Quattro en de kleur die het staal krijgt van beadblasten leek me mooi matchen met het oranje van de overige delen.
Om de kast te blasten moet wel het hele horloge uit elkaar. Zo gezegd zo gedaan.
Nadat de band eraf is verwijder je de bezel. Dat doe je eenvoudig door met een bezelwipper (heet dat zo?) voorzichtig de bezel omhoog te drukken.

De bezel zit met een simpel stukje gebogen staaldraad om de kast geklemt. Simpel en doeltreffend, alleen kan de bezel hierdoor zowel linksom als rechtsom draaien. Ik geef er niet om en vind het wel iets hebben. Het hoort een beetje bij Vostok. Toch begrijp ik niet dat als je een duiker maakt die een waterdichtheid van 200mtr heeft je dan niet iets meer moeite steekt in een goed functionerende bezel.

Omdat ik de onderdelen toch bij de hand heb probeer ik gelijk de nieuwe combinatie even. Mwahhhh, het matcht niet echt met het blinkende staal en is net niet wat ik in gedachten heb.

Snel verder met de rest van het demonteren.
Het achterdeksel maak je eenvoudig los met een kastopener.

Om het uurwerk uit de kast te krijgen moet eerst de kroon eruit. Die kun je eenvoudig verwijderen door in de wijzerverzetstand een heveltje in te drukken en de kroon eruit te trekken.

De standaard kroon ga ik vervangen door ééntje met het Vostok logo. Huh, een B? Yes, dat klopt. In het Russisch is Vostok namelijk Boctok.
De kroon van een Vostok voelt altijd een beetje gammel aan. Hij wordt ook wel “wobbly crown” genoemd. Een hoop mensen denken dat dat niet hoort maar niets is minder waar. Ze hebben de kroon expres “los” op de stem gemonteerd om het keyless work te beschermen tegen laterale krachten die tijdens het opwinden vrij komen.

Vervolgens is het een kwestie van de afdichtring verwijderen en dan wip je het uurwerk met de rode pasring en al zo uit de kast.

Nu hoeft alleen het glaasje er nog uit. Dit is gemaakt van acryl en is eenvoudig met een glaspers te verwijderen.

En hier begon de volgende vertraging in het proces. Ik wou het stralen eerst zelf doen via een straalbedrijfje maar dat zou me inclusief reistijd een halve werkdag kosten. Dit lukte niet op korte termijn dus ik besloot een bekende modder te contacten. En nog een keer en nog een keer. Na een week of 5 was m’n geduld op en besloot ik het toch zelf te doen toen @bmwtje ineens zijn zelf gestraalde horloge het forum opslingerde.
Ik besloot hem een PB te sturen en de beste man was bereidt me te helpen :pray:t3: Het horloge werd vanwege de afstand verstuurd en binnen no-time kreeg ik hem helemaal naar wens terug.

3a70145f875896f135302028cfe9bae8bbec16a2_1_666x500

958002d70baaa925e74d39189b8b4d454111159d_1_666x500

Dit ziet er echt perfect uit. Waar de Quattro superglad is is de Vostok een beetje grover. Precies zoals ik hem wou hebben. Bmwtje, nogmaals bedankt, ik ben hier zo blij mee.

Nu kan eindelijk het leukste deel beginnen, het opbouwen. Altijd tof om stukje bij beetje het doel wat je voor ogen hebt te zien ontstaan.

Bij een hoop duikhorloges zie je net boven de dial een chapterring, vaak staan hier de minutenindices op of hij is van gebrusht staal. Bij de Amphibia is dit echter een dun gepolijst randje in de kast dat nauwelijks opvalt. Ik zag het eigenlijk pas toen het glas eruit kwam. Het leek me leuk dit een passend kleurtje te geven zodat het wat meer in oog springt. Een potje enamel van de modelbouwwinkel bracht uitkomst:

Nu kan het glas er weer in en vervolgens het uurwerk. Nog even de secondewijzer vervangen door een exemplaar van One Second Closer:

Vervolgens kan de kroon erin en het achterdeksel er weer op. Omdat ik toch bezig was met enamel heb ik de kroon ook maar meegenomen. Leek me een leuk detail.

Nu moet alleen de bezel er nog op. De inlay heb ik met 2 componentenlijm vastgeplakt en hoeft niet te worden uitgelijnd omdat de bezel traploos draait.

Voor deze frisse mod moet er natuurlijk een leuke band bij. Best lastig want zoveel is er niet te vinden in de kleuren oranje en grijs.
Toch maar eens wat proberen:

Dit is de winnaar:

Helaas is het oranje deel onder het glas nauwelijks te zien. Dit komt doordat er in het plexi aan de onderzijde ook een stalen randje zit voor de stevigheid. Slechts een subtiel streepje is zichtbaar:

147 likes

Tof man leuk zulke verslagen :+1:

1 like

Lekker bezig geweest, geslaagde metamorfose :+1:

1 like

Gaaf! Veel plezier ermee, knap gedaan.

1 like

Heb je verslag met grote interesse & veel plezier gelezen! :+1:t2:

Horloge is tof geworden… :star_struck:

2 likes

Leuk om te lezen, maar het toetje zijn de foto’s en het resultaat. Zeer geslaagde mod!!

1 like

Het aanpassen van bestaande ontwerpen/horloges is niet helemaal ûh, helemaal niet mijn kopje thee. Desalniettemin vind ik dit ontzettend knap en mooi gedaan. Leuk en leerzaam verslag ook, dank je wel daarvoor.

Veel draagplezier! … enne, laat de summer maar komen. :sunny: :sunglasses:

1 like

Leuk verslag en een mooi resultaat. Fijn dat ik er een bescheiden bijdrage aan heb kunnen leveren. :+1::sunglasses:
En nou maar hopen dat het positief effect heeft op de prestaties van Verstappen😜

3 likes

Dat is een mooi verslag van een fijne mod.
:clap:

1 like

Super cool :sunglasses: :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Cool gedaan, ziet er goed uit!

1 like

Top man, goed verhaal, goed horloge. Doet mij enigszins denken aan een oude Squale :grin:

1 like

Sexy boctok!

1 like

Heel knap man!!

1 like

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Bescheiden? Zonder jouw bijdrage was het lang niet zo geslaagd geworden.

3 likes

gaaf gedaan en bedacht!

1 like

Wederom een hele toffe geslaagde mod :ok_hand: ge bent ok unne echtuh kunstenoar woar :star_struck:

Mocht je m ooit weer beu raken; je hebt mijn adres :wink:

1 like

Wel gaaf hoor :ok_hand::ok_hand:

1 like

Weer wat geleerd, dank!

1 like

Mooi gedaan. Het resultaat mag er zijn.
Leuk en lekker leesbaar verslag. Top!

1 like