Glashutte original?

Dat zal ook te maken het veelvoudige verschil in besteding aan marketing en promotie door de door jou genoemde merken.

Ik heb een beter gevoel bij de GO dan de IWC. Zelf denk ik dat de GO beter afgewerkt is. Ik heb die Perpetual van IWC wel eens in mijn handen gehad en was nou niet erg onder de indruk kan ik mij herrinderen. De afwerking van de GO ken ik alleen van plaatjes en filmpjes.

Of het nou om IWC of GO gaat, beide merken zijn van absolute topkwaliteit. Het probleem van GO ten opzichte van IWC is dat ze geen historie van ruim 150 jaar hebben. Na de Duitse eenwording is GO met behulp van de Treuhand nieuw leven ingeblazen. Daarvoor was GO in de DDR een Volkseigenes Betrieb, VEB. Geen periode om over naar huis te schrijven overigens. Saillant detail is dat de -nog- luxere broer van GO, Lange, na de Duitse eenwording met behulp van IWC op zijn huidige niveau is gekomen. Als ik dan lees dat “IWC nog niet de scboenen mag poetsen van GO” is dat op zijn minst ongenuanceerd.
De conclusie is naar mijn mening dat GO qua historie bij IWC in de schaduw staat. Dit zegt niets over de afwerking en vakmanschap. Feitelijk zitten alle topmerken op hetzelfde kwalitatieve niveau maar geven historie door de decennia heen de doorslag.

Genuanceerdheid en forum gaat vaak gewoon niet samen :yum:

Maar ook al is het historisch misschien niet correct, ik snap de uitspraak wel vanwege de koers die IWC vaart. IWC staat bij mij in ieder geval toch ook vooral bekend als het merk dat horloges met ‘standaard’ uurwerken voor erg veel geld verkoopt. Natuurlijk maken ze ook erg mooie complexe horloges, maar dat is niet de bulk. En dat is toch duidelijk anders dan een merk als GO. Ook daar is verschil in kwaliteit, maar het basis nivo staat al hoog.

2 likes

Als je spreekt over “Standaard uurwerken” is dat feitelijk onjuist. De ETA 2892 bv is in vele kwaliteiten te verkrijgen. De ETA 2892 of de Valjoux 7750 en nu Selita behoren tot de beste uurwerken die er zijn. En in een IWC zit niet dezelfde versie als in een Marcello C. Het zijn uiteraard wel uurwerken waar er miljoenen van zijn gemaakt maar dat geldt net zo goed voor de Rolex 3135. Verder maakt IWC pas vanaf 2000 eigen uurwerken, maar daarvoor werd IWC ook altijd al door vriend en vijand als topmerk gewaardeerd. En dat is precies het verschil met GO.