Ik heb een vrij glimmende croco band met large scales, nieuw, nog niet veel gebruikt. Is er een manier om dit matter te krijgen anders dan zoals ik zelf bedacht had met een schuurspons?
Ik denk ff hardop mee maar heb er geen verstand van. Verder dan een paar schoenen opnieuw verven ben ik niet gekomen.
Zou het niet met een schuurspons doen… Vrij grof en daar kun je het onderliggende leer ook makkelijk mee beschadigen.
Dit vind ik gevaarlijk, omdat het kleur ook zou kunnen verwijderen
GPT zegt dat je met Angelus leather deglazer kunt doen. Ik zie dat dit op basis van alcohol/ethanol en aceton is.
Dat zou een laklaag wel kunnen oplossen. Maar zoals gezegd ook de verf…
Vervolgens zou je het leer moeten conditionen, en daarna opnieuw sealen met een matte acrylic finisher.
Verder…
Je zou ook met een wax remover kunnen proberen…
Of met een heel fijne staalspons #000 of #0000 zelfs proberen. Ik zou beginnen met die wax remover, dan naar #4x0 en als dat niet werkt de #3x0
@Ko-Banden
@vintage4all
@jankoxxx
Wat vinden jullie, What do you think?
Eerste wat in mij opkomt is zo’n wit melamine sponsje, ook wel “wonder spons” genoemd. Dingen hebben een hele milde schurende werking. Gebruik ze wel voor schoonmaken van lederen bekleding of deurpanelen van auto’s. Op schilderwerk werkt het ook prima maar het matteert iets - wat voor jouw toepassing dan geen bezwaar is.
Daarna ff aanpakken met een matte ledercreme.
Ik zou eerst pure alcohol gebruiken. De laklaag er af poetsen. Drogen en beetje lederbalsem er op.
Gebruik deze altijd voor het verwijderen van zwart geworden (schommelende) honingdauw van m’n auto.
Keihard dat spul… Wachten tot het een dag gemiezerd heeft en dan gaat het er zo af met zo’n sponsje en een drupje afwasmiddel
Lak zal onder de microscoop wel wat schade hebben maar je ziet er iig niks aan
Voor oude wax van mijn schoenen te verwijderen gebruik ik de cleaner van Saphir, al dan niet verdunt met water. Het resultaat daarna is dof/mat leder, dit dient daarna weer gevoed te worden om uitdrogen te voorkomen. Zolang je daarna de boel niet oppoetst zal het aardig mat blijven.
Wat ook altijd werkt (bij schoenen van exotische materialen) is gewone schoenpoets gebruiken, dat maakt hem sowieso iets matter. Of met een crepegummetje paar keer over het bandje gaan
hold your horses for this one: wetwipes. Ik heb ooit iets van mn croc lederen bandje proberen af te vegen met een “nat doekje” zoals we in België zeggen en ik merkte dat daardoor de band matter werd. Kan je je natuurlijk ook afvragen wat er in dat spul zit
alcohol?
ik mag hopen van niet Aangezien men daar baby’s mee verzorgd
Ik zou dit bandje verkopen en van de opbrengst een matte kopen. Loop je geen risico de boel te verprutsen
ik zou beginnen op het stukje tussen de gesp en de eerste keeper, daar gaat altijd het gaatjesdeel overheen
Leder cleaner of alcohol, inwrijven met een zachte doek.
Is ook een beetje afhankelijk van het soort leder en verf behandeling.
de stoute schoenen aangetrokken, met spullen die in huis zijn:
met nagellak-remover op een keukenpapiertje voorzichtig wat geveegd, kwam heel licht wat kleur af dus dan ook wat van het glimmende denk ik. Hierna de band schoongemaakt met lauw water en wat milde handzeep om de remover te removen zeg maar, nu laat ik het even drogen in de schaduw buiten om te zien wat het heeft opgeleverd, eventueel licht herhalen. en dan leer-conditioner erop van de autostoelen denk ik. Wordt vervolgd…
Hahaha shit aceton is wel echt een hardcore oplosmiddel hoor
Weet nog zo goed dat m’n broertje eens plakken kauwgom in z’n broek had gesmeerd…
Mijn vader dat spul er dus uit halen met aceton… Op de gelakte houten tafel…
Dat was een duur broekje. Had beter die broek weg kunnen tyfen
Aceton is wel een heftig goedje, zou het niet herhalen daarmee.
Top . Doe je goed.
Gewoon doen.
Aceton verdampt nu in no time dus je ziet direct (gewenst/ongewenst) resultaat.
ik had hem ook flink gespoeld dus rustig even opdrogen