Jos
14 juli 2025 om 21:32
1
Deze week een hele berg horloges van nieuwe batterijen voorzien, maar twee slachtoffers bleven even liggen;
Mijn hydro-mod-horloges…
Die zijn wellicht een tikkeltje meer ingrijpend om van een nieuwe krachtbron te voorzien. (En staan daarom al meer dan een half jaar stil)
Het openmaken gaat zoals met iedere andere draaideksel.
Na een glibberige batterijwissel mag deze weer onder “water”. In een klein (want minder olie) plastic (ceramiek gaf vorige keer krassen) bakje.
De o-ring had de vorige wissel niet overleefd (want uitgezet door de olie), dus na wat STEVIG aandraaien kan deze er weer even tegenaan.
Nummer twee op het programma is de Duro.
Die heeft bij zijn mod een bubble-wrap-bubbel als toevoeging gekregen om uitzetting en krimp te kunnen opvangen. Om voor die bubbel ruimte te maken moest er een stuk plastic los gebroken worden.
Poppetje gezien, kastje weer dicht (na de wissel natuurlijk)
En zo kunnen ze er weer even tegenaan (half jaartje ofzo)
BLIJFT fascinerend om naar die kijkhoek te loeren
23 likes
Jos
14 juli 2025 om 21:46
3
De originele breek-sessie…
1 like
Hans82
15 juli 2025 om 06:30
4
Leuk topic om te lezen
Jos:
half jaartje ofzo
Zijn ze dan weer toe aan een nieuwe batterij of wat ga je ermee doen ?
Jos
15 juli 2025 om 07:36
5
De wijzers moeten zich door olie heen ploegen; dat kost beduidend meer energie dan door lucht.
Daardoor lopen batterijen nogal snel leeg.
2 likes
Leuk, gave lichtinval zo
Heb er laatst ook een gedaan, wel een week last gehad van olie tussen de bezel wat een plakzooi
Nu hopen dat de batterij wat langer dan een half jaar meegaat.
Leuk om te zien! Wie weet probeer ik het ooit ook eens. Fascinerend.
In de Torgoen zit nog wel lucht zie ik. Moeilijk om dit er volledig uit te krijgen?
Uitzetting en krimp van wat? Door de olie?
#durftevragen
1 like
Hans82
15 juli 2025 om 09:08
8
Ah ok. Ik dacht dat die olie zo dun was dat de weerstand wel mee zou vallen maar na ongeveer een half jaar alweer een nieuwe batterij is wel vrij rap.
Jos
15 juli 2025 om 10:29
9
Niet heel makkelijk om dit volledig lucht-loos te krijgen. En mócht dat lukken heb je geen speling meer als de olie uitzet.
In een eerder poging is onder een hete douche het glas van een andere Duro gesprongen.
Vandaar de bubbel-wrap-bubbel bij een volgende poging.
Na een drietal pogingen (waarvan twee geslaagd) en een nieuw slachtoffer onderweg, dacht ik alle avonturen qua hydromodden wel zo’n beetje gehad te hebben…
Nope;
Na zo’n oliesessie zit alles onder de olie (goh)
Met name als je duikklokken onder handen neemt blijft er onder de bezel het een en ander hangen. Hierdoor lijkt het soms dagen lang alsof je horloge “zweet”.
Ik had het duikertje al in de afwasmachine hangen, maar voordat het programma ging lopen toch nog even snel op HF lopen loeren. …
1 like