Glycine MLV gerepareerd, maar wat is dit nu?

Graag jullie mening / advies.

Mijn Glycine Airman MLV deed het niet meer.
Dus naar de horlogeboer om de hoek en die offreerde tweehonderdvijftig euro: het betrof namelijk een weinig voorkomend uurwerk, volgens de reparateur
Ik dacht dat er een gewone, ordinaire ETA in zit.
Dat was dus schrikken, en dus ging het ding weer het kistje in.

Maar zo ergens rond Koninginnedag bedacht ik dat ik hem toch maar moest laten repareren.
Deze keer ging ik naar een echte Glycine-dealer: die zouden, dacht ik, dan toch wel weten waar we het hier over hebben.
Nou: dat deden ze zeker: deze offerte was nog hoger.
Ik had flink pijn in de buik van de prijsopgaaf (€ 340,–), maar ik “heb toch wel met dat ding”. Dus de bittere pil geslikt.

Begin juni was hij terug.
Ik blij, maar al rap vond ik dat de powerreserve toch wat te wensen over liet: dat was soms na een dag dragen niet meer dan 24 uur.
Maar ja: inmiddels verhuisd en om nou daar speciaal voor de trein te pakken…. ik besloot er maar mee te leven. Verder was hij immers weer in orde.

Maar gisteren, wat spelend met de camera maakte ik een paar fotoos uit een vreemde hoek.
Toen zag ik daar een vreemde ring op de wijzerplaat.
Aan de buitenrand, boven de indices: een raar en “hobbelig” geval.
En dat herinnerde ik me niet van vóór de reparatie.

Wat is hier nou gebeurd?
Heeft Glycine / de importeur / de dealer hier voor de lieve som van een paar honderd euro zitten slapen?
Of is er een leerling aan het werk gezet?
Hebben ze daar ook nog eens wéken over moeten doen?

Wat is hier nou gebeurd? Weet iemand wat dat voor een ring is?

Fotoos van vóór:

groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to groot mokum uploaded this image to

Fotoos van nà:

OEPS! geen idee, maar hij is er idd niet knapper op geworden…

't lijkt op een glasring… maar die zou niet in de kast mogen passen… zelfs niet met een smalle glaszitting…

Ik kan niet zien van welk materiaal die “ring” is… maar dat ie daar in die staat niet thuishoort… dat moge duidelijk zijn… en… als je je horloge na een reparatie van 340 euro terugkrijgt met verminderde gangreserve, en die ring zo… da’hoort nie!..

Ik denk dat het gezichtsbedrog is, een spiegeling van het glas in de binnenring.
Kijk eens naar de derde foto van je bericht van 14 juni 2013, daar zie je ook een golving in de binnenring.
Waarschijnlijk is het de opnamehoek van de camera die je parten speelt.
Ik neem aan dat als je er zo naar kijkt je geen golving ziet?
De verminderde gangreserve komt misschien door te weinig draagtijd.
Mijn nieuwe airman 18 stond de eerste dagen ook stil als ik s’morgens opstond , nu doet hij het goed.
Kun je jou airman met de hand opwinden ??

rien66 Schreef:

Ik denk dat het gezichtsbedrog is, een spiegeling
van het glas in de binnenring.
Kijk eens naar de derde foto van je bericht van 14
juni 2013, daar zie je ook een golving in de
binnenring.


Nee Rien, ook met het blote oog is het duidelijk te zien.
En met een loupe helemaal.
Heb er gewoon nooit op gelet.
Er zit daar echt iets wat, naar mijn idee, er niet hoort.
En dat bericht van 14 juni 2013: dat was dus nàdat 'ie terug was van de dealer.

Ik zou de dealer eens bellen. Wellicht is het snel opgelost.

Anderzijds zou ik wel snappen dat ze niet heel behulpzaam zijn als je na 3 maanden komt met iets dat toch wel erg duidelijk is.
De PR van 24 uur slaat natuurlijk nergens op dus wellicht kan je je daar nog op een soort van garantie beroepen.

€340 is wel bijzonder hoog. Volgens mij heb je een geheel nieuwe ETA 2893-2 voor minder.

Het lijkt wel een reepje van de glaspakking, maar waarom zou het glas er opnieuw in geperst zijn?
Na 3 maanden ermee komen is wel een beetje laat, het valt erg op.

Gangreserve is maf, lijkt inderdaad wel alsof er een ander uurwerk in is gezet.

Dit zou toch bij ontvangst al meteen opgevallen moeten zijn. Als je een reparatie terug krijgt check het toch meteen of alles in orde is?
Ik denk dat ze nu niet heel veel voor je gaan doen na zo’n lange tijd. Ze weten nu niet of dat al zo was of dat er iets met het horloge is gebeurd.

Ik hoop voor je dat het opgelost gaat worden.

ja… het zou meteen moeten opvallen… maar laten we eerlijk zijn… dan had de reparateur het ook moeten zien… je controleert je werk toch?..

dat is in elk geval wel iets wat ik doe als gereedschapmaker zijnde… controleren, controleren, en nog eens controleren… je hebt te maken met precisie onderdelen en precisiewerk… dat doe je niet even zomaar

tevens moet je er als klant op kunnen vertrouwen dat het werk wat je uitbesteed aan een reparateur GOED gebeurt… anders kun je het beter zelf doen…

( je begrijpt nu ook waarom mijn Ducati’s NOOIT worden onderhouden of gerepareerd door een dealer… ik haalde ooit mijn 851 op, om er vlak voor thuiskomst achter te komen dat het versnellingspedaal niet vast zat… 'k wilde terugschakelen…en trapte ineens in het luchtledige…)

of het nu na 3 maanden wordt geconstateerd, of na 3 seconden… 't is gewoon NIET goed gemonteerd…

grootmokum Schreef:

Graag jullie mening / advies.

Of is er een leerling aan het werk gezet?
Hebben ze daar ook nog eens wéken over moeten
doen?

Dat zijn grote woorden als je zelf pas na 3 maanden ziet wat er mis is gegaan :wink:

Bovendien zou je als forumlid kunnen weten dat er hele goede onafhankelijke horlogemakers zijn waar je rechtstreeks naar toe kunt, hetgeen altijd goedkoper is.

Beter kijken en meer lezen zou ik zeggen… :slight_smile:

Groet!

Dit is de verende kastring, deze behoort in de deksel gelegd te worden
of op de werkring.
Heeft als doel de werkring waaraan het uurwerk vast zit licht aan te drukken
zodat het niet gaat rammelen.
Deze reparatie rammelt wel…

Arie Kabaalstra Schreef:

of het nu na 3 maanden wordt geconstateerd, of na
3 seconden… 't is gewoon NIET goed gemonteerd…

Dat ben ik met je eens, maar dat valt niet meer te bewijzen na 3 maanden. Dat is wat ik bedoel.

Inderdaad,

Als zo’n ring in dat horloge hoort, dan zit die nu duidelijk aan de verkeerde kant van de wijzerplaat…

Mvg,

Chris.

Bizar… hoe komt dat ding daar?

Marz Schreef:

Bizar… hoe komt dat ding daar?


Ja: dat is dus de vraag.
Spontaan zal dit niet zijn gebeurd.
En verder dan bandjes verwisselen kom ik zelf niet.
Feit is dat ik hem op 8 juni heb opgehaald en dat ik op foto’s die gemaakt zijn op 14 juni die ring nu zie zitten.
En dat is me dus gewoon nooit opgevallen.

Dus terug,ondanks de verlopen tijd, naar de Glycine dealer eventueel met de foto’s van 14 Juni en dan maar hopen op garantie.
Ik ben ervan overtuigd dat Glycine, als er hunnerzijds een fout gemaakt is, hier een passende oplossing voor heeft.

rien66 Schreef:

Dus terug,ondanks de verlopen tijd, naar de
Glycine dealer eventueel met de foto’s van 14 Juni
en dan maar hopen op garantie.
Ik ben ervan overtuigd dat Glycine, als er
hunnerzijds een fout gemaakt is, hier een passende
oplossing voor heeft.

En natuurlijk gelijk de beperkte reservekracht aankaarten!!!

Als het een metalen ring is hoort ie in de achterdeksel te liggen.Zover ik beoordelen kan aan de hand van de fotoos.

rien66 Schreef:

Dus terug,ondanks de verlopen tijd, naar de
Glycine dealer eventueel met de foto’s van 14 Juni
en dan maar hopen op garantie.
Ik ben ervan overtuigd dat Glycine, als er
hunnerzijds een fout gemaakt is, hier een passende
oplossing voor heeft.

+1

Ik dacht dat na garantie er op het werk ook een aantal maanden garantie op zit. Misschien 3 maanden, 6 maanden of zelfs meer?

En als het idd iets is wat niet correct/verkeerd gemonteerd is, zou ik als dealer zijnde toch gauw zorgen dat het als de wiedeweerga hersteld wordt met een gratis servicebeurtje of wat bandjes er aan toe. Want ik zou het schaamrood krijgen als je dat zou als AD zou leveren aan je klant.

Oh ja, ook gelijk dat van de gangreserve er achteraan aankaarten.

Op reparaties zit een jaar garantie normaal gesproken.