Dat heb ik nergens gezegd of geschreven. Het ging over het formaat en 36 mm is GEEN damesmaat. Dat is een term die door de horloge industrie is “verzonnen”.
Toen het polshorloge kwam opzetten waren maatjes van 28 - 36 mm heel normaal voor herenhorloges. Later, en door de jaren heen is dat formaat gegroeid (letterlijk) tot formaten van wel 46 tot 52 mm. En, tenzij je een gigantisch forse pols hebt is dat echt geen gezicht met ver uitstekende lugs enzo. Gelukkig is die oversized trend allang weer voorbij.
Overigens zijn er meer factoren die bepalen hoe een horloge op de pols valt. Maar laten we het zo zeggen; een beetje horloge liefhebber draagt met gemak een horloge van om en nabij 36 mm.
Toen waren de mensen ook wat kleiner . Mijn vader was lang ten opzichte van leeftijdsgenoten (1,80 m). Ik ook (1,93 m) en m’n zoon is nog geen 16, maar al wel 1,99 m.
Draag ik een 36 mm horloge, dan lijkt het een kinderhorloge. Of damesmodelletje dus…
Komt altijd zo onzeker over, als je een klein horloge per se een damesmodel wilt noemen. Alleen om het formaat? Voel je je dan meer een man?
Dat is goed mogelijk, maar dat heeft veel meer te maken met je polsomtrek en niet zo zeer met de lengte van je lichaam. Overigens denk ik niet dat de gemiddelde polsomtrek veel is veranderd de afgelopen 100 jaar.
Nogmaals de term damesmodel is een verzonnen iets en om te bepalen wat bij jou past is het weinig zinvol om naar die term te kijken of te gebruiken.
Dan zouden we er wel vreemd uitzien . Anderhalf keer zo lang, maar alle andere verhoudingen 1:1.
Dat is meer zoeken naar ‘argumenten’ om je gelijk te halen. Maar dat is nergens voor nodig, het is immers prima wanneer je kleine horloges mooi vindt.
Dank maar dat was niet de insteek van mijn betoog. Het ging om de term dameshorloges die ik onzin vind maar waar blijkbaar nogal wat mensen op aanslaan
7,8% langer van geboren in 1880 tot 1980 voor Nederland.
40mm is dus misschien wel het nieuwe 36mm
Proficiat, blijven mooie horloges
Stop nou allemaal eens met die Airmans posten! Strax moet ik er ook 1 gaan kopen! En m’n geld is op!
Nee nee nee… doe nou niet, spaar me
(Blijf maar posten )