Enige tijd geleden had ik al eens aangegeven dat ik een Airman SST een prachtig horloge vind.
De beide horloges op de foto’s zijn de bedoelde horloges.
Deze horloges zijn een door Glycine in 2011 uitgebrachte replica van de SST Chronograph uit 1968
(zie blz 30 in het boek.
In eerste instantie zou ik aankomende week de uitvoering met oranje bezel en blauwe dial aanschaffen in Spanje (via Chrono)
Er blijken 3 uitvoeringen te zijn.
oranje bezel, zwarte dial
oranje bezel, blauwe dial
blauwe bezel, zwarte dial (en dat heeft mijn voorkeur)
Dus wederom op Chrono rondstruinend kom ik de uitvoering met de blauwe bezel tegen, en die vind ik stukken mooier, maar… die ligt in de USA!!!
Oké, deze horloges kosten +/- Euro 2000,= maar dat zal mij worst wezen.
Dus uitgerekend wat de kosten zijn (BTW en invoerrechten) komt dat op Euro 521,30
Het mooie is dat ik deze horloges steeds als nieuw en full set tegen kom. blijkbaar zijn deze lange tijd bewaard gebleven…
Er vliegt zeker niemand ff naar de US for bussines ofzo, kan hij mijn klokkie ff mee terug nemen.
Als iemand een tip heeft, of hem tegen komt, ff laten weten a.u.b.
En misschien heeft @guus1 er nog 23 in de kast liggen, zijn we gelijk klaar
Dank voor Uw aandacht
Mag best iets zeggen Jeroen, is inderdaad véél geld.
Naar mijn bescheiden mening gaat het hier over de op één na meest originele SST.
SST betekend eigenlijk niets meer dan "Super Sonic Transport.
Toen de originele SST uitkwam in 1968 dacht men dat in de voor die tijd nabije toekomst alle luchttransport Supersonisch zou zijn, de concorde kwam, maar volledig supersonisch is eigenlijk nooit van de grond gekomen.
Op de caseback van de SST staat ook een gravure van een supersonisch vliegtuig om dat tijdperk te markeren, maar zoals gezegd, dat is er nooit van gekomen.
In 1868 kwam dus de eerste SST uit, zijn er maar (volgens het boek) +/- 100 van gemaakt, maar waarschijnlijk nooit allemaal verkocht.
Er zwerven er dus ergens een paar rond, maar zijn zeer fors aan de prijs.
Glycine zelf heeft onlangs een exemplaar aan hun eigen collectie kunnen toevoegen.
De SST die ik zo graag wil is een originele replica van het origineel uit 1968.
Ik zou dan eigenlijk voor de uitvoering met de oranje bezel moeten gaan met zwarte dial.
In het boek echter wordt óók de versie met de blauwe dial vermeld.
De uitvoering met de blauwe bezel en zwarte dial wordt nergens vernoemd.
De uitvoering die dus nu nog in Spanje ligt is dus de meest originele.
Eigenlijk snap ik eerlijk gezegd niet dat Glycine nu weer met een andere SST komt, die er volledig anders uitziet.
Een Airman hoort naar mijn menig een 24 uurs dial te hebben, zo hebben ze de airman bedoeld.
(foto’s staan een stuk terug in dit draadje)
De SST kwam indertijd met een bepaalde toekomst visie (Super Sonic Transport) SST heeft dus niets te maken met de uitvoering van het horloge zelf, althans volgens mijn bescheiden mening.
Kortom, het horloge wat ik graag wil verteld een duidelijk verhaal, en daar gaat het mij om, dat vind ik interessant. én het is een originele replica.
Dat is onmogelijk, iets is of origineel of het is een replica… Je bedoelt een re-issue, een heruitgave. Als je het over 1968 hebt bedoel je dan de chronograaf versie?
Zelf vind ik de non-chrono mooier, origineel (gemaakt 1967-1978), bijnaam de Pumpkin vanwege de oranje bezel of die uit 2006.
Probeer het maar ik denk dat je er gewoon aan moet geloven. De tijd dat men, zeker vanuit de USA, in dit soort trucjes trapten is echt voorbij. Helaas.
Feitelijk is het een re-issue zijn. en ik bedoel inderdaad de chrono versie.
Het boek spreekt overigens van een “replica” (onderaan pagina 30)
Uiteraard ga ik die in de US niet aankopen natuurlijk, die 4,5 % invoer en21% BTW is mij wat te gortig, en dat is dus de blauwe bezel met zwarte dial.
Dus waarschijnlijk wordt het de klok uit Spanje, dan heb ik die kosten niet en tóch de oranje bezel.
Dus de bovenste van mijn eerder geplaatste foto’s
Het gaat mij om dit exemplaar
Pagina 149 van de Glycine Airman bijbel
Het originele horloge uit 1968 met de verwijzing naar dit exemplaar staat op pagina 30 van dezelfde bijbel.