Go small or go home??

Hallo iedereen.

Nu een Blancpain FF bathyscape voorlopig even op een laag pitje staat omdat alle Nederlandse AD mijn geld niet willen hebben zo lijkt t, het waarom laat ik in t midden omdat ervaringen buiten leden van HF meer niet gedeeld mogen worden en ik geen zin in gevlag heb of mods in mijn nek. Dat kan wel via PB gedeeld worden mocht iemand dat willen weten.

En dan nu neig ik toch weer naar een kleiner merk en zijn er nog een paar kandidaten van de grotere namen. Passen van de kleinere merken gaat ivm covid helaas nog altijd niet.

Qua grote namen is dit de huidige selectie.

Zenith Defy classic
GO Sea-q blue
Blancpain fifty fathoms
Mocht Tudor toch nog met een sub komen over een paar dagen tja.
GS White birch

Maar goed nu de kleinere merken die ik overweeg en daar gaat t om. Waarom?

Lang niet iedereen heeft er eentje, dus je loopt met iets unieks rond. En dat is de hoofd reden waarom ik er naar neig, de grotere merken kan altijd nog wel.

Zitten er ook nog minpunten aan zulke kleine merken?

Onverkoopbaar oftewel afschrijving is huge wil je m kwijt dus daarom moet ik er zeker van zijn dat ik er een wil hebben en moet de klik er mee zijn.

Een ander minpunt is dat sommige kleine merken oftewel geen AD heeft of een AD die niet bepaald in de buurt zit waardoor t al een (lang) weekend weg gaat worden om er überhaupt een te passen, laat staan als je er nog een tweede keer heen gaat waardoor t gelijk weer een aantal honderd ekki duurder gaat worden en korting niet aan de orde zal zijn al kan je t altijd proberen van ik kom van ver, heb verblijfskosten, kunnen we er toch niet een beetje van af halen.

Goed gaan we dan eens kijken naar welke merken ik op t oog heb.

Dit is de huidige collectie voor t idee

Minase Divido. Op bracelet en dan met een witte of blauwe wijzerplaat. Vind m heerlijk anders industrieel uitzien,zeer apart datum venster zoals IWC meen ik dat deed en die bracelet vind ik er zeer speciaal uit zien. Minpunten zijn dat ik t best veel geld vind voor een redelijk standaard eta uurwerk, werkpaard dat dan wel weer en de enigste AD’s zitten in Zwitserland.

Kudoke 1: Ik kwam t merk een tijdje geleden tegen toen ik op watchtime ging kijken en heb intussen al een paar keer contact gehad met hun om l2l, prijzen en extra’s op te vragen. Er zit superveel ambacht in wat me erg aanspreekt, uurwerk is niet geheel in house maar ontwikkeld in samenwerking met Habring2. Hebben in Duitsland wel een paar Ad’s maar als je bij hun zelf langs wilt gaan is erg ver in t oosten van Duitsland tegen de grens van Tsjechië aan.

Ik zou denk ik wel t de versieringen upgraden ben er nog niet uit of ik de witte of zalmkleurige wijzerplaat mooier vind? Meerprijs voor extra gravering is E1785 en meerprijs zalmkleurige wijzerplaat een ca E850.

Image(5)

Hentschel Hamburg. En dan met name de H1. Of t een manufacture genomen mag worden is een tweede en er zullen mensen zijn die zoiets hebben van joh voor veel minder heb je ook een Nomos Orion. Kan ik snappen. Ik vind m lig leuk.

Image(4) Image(1)|375x285

Benzinger. Een van de weinige mensen die het guicllocheren nog zelf doet. Alleen heb ik nog geen contact opgenomen mbt de l2l. Aangezien zowat alles 42 mm is en ik bang ben dat t wellicht te groot gaat worden. Maar een plaatje voor en achterkant.

Image(8)|500x500

D Dornbluth. Ook zo een kleinere manufacture met geweldige uurwerken. Jammer dan ook hier geen prijzen op de website staan.

Meningen, welke wel/niet, andere kleine merken waar ik eens naar moet gaan kijken mits te verkrijgen in Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en tips zijn welkom!!!

Andere wensen: Budget tot een 10k, l2l is een 48 mm zo een beetje t maximum.

16 likes

Beetje jammer van de AD… Je hebt trouwens een heeuule mooie collectie :heart_eyes: verschillende merken, toffe modellen.
Als Tudor niet met een sub komt, misschien een bb58 overwegen?

Die middelste : 4500 euri.

1 like

Volgens Armban Uhren Katalog wordt het HH1130 kaliber compleet in eigen regie geproduceerd,

1 like

Dat valt me mee. Had meer verwacht

Er is idd een uurwerk wat echt manufacture is maar dat is logischerwijs t duurste model wat ze hebben.

Als je de filmpjes bekijkt van hun zelf zijn t vooral oude uurwerken die ingekocht worden en dan gereinigd ect ect worden.

Ik heb ook begrepen staat de uurwerken die meestal in de kleinere maten gebruikt worden binnen dezelfde model rij vaak gebaseerd zijn op Anton Schild uurwerken. Geen idee of die (vroeger) bijzonder waren?

Is het geen optie om voor (jong)gebruikt te kiezen?

1 like

Thanks.

Bb58 heb ik gehad.

Die sluimert toch wel weer eerlijk gezegd. Wellicht voor latere zorg. T is de melkkoe van Tudor, ik ga er niet van uit dat ze die binnenkort gaan discontinuen. Vermoed eerder nog meer kleurtjes.

1 like

Kan echter vind ze maar eens dicht bij huis.Aanbod is volgens mij niet super super groot. En ik wil dit soort dingen toch liever eerst in t echt bekijken en ophalen.

Blind kopen via chrono is niet mijn ding vrees ik.

Toch nog een extra nadeel van kleine merken :thinking:

Het gaat ook nog eens over serieuze bedragen

1 like

Beide dingen zijn waar. Ik dacht laatst gezien te hebben dat er een kudoke1 op chrono stond.

In Hongkong dacht ik. Azië iig…

Ga ik niet doen. Bijkomend voordeel is als je persoonlijk langs gaat je ook in de de keuken mag kijken. Als ik t me goed herinner zou je bijv bij Hentschel een schroefje zelf mogen blauwen

En hoe zit het met onderhoud? Je zult alles per post moeten doen… en bestaan die merken nog over 10 jaar?

Lastig :thinking:

1 like

Klopt echter ik heb van Hentschel begrepen dat veel horlogemakers dat uurwerk kunnen servicen. Hun bestaan al sinds dacht ik 1990 al zegt dat niks voor de toekomst

Benzinger is een giga gepimpte unitas.

Minase is een redelijk basic ETA dus sowieso servicable.

Uurwerk van kudoke 1 is ism Habring2 gemaakt dus mocht de 1 omvallen is er de hoop dat de ander nog bestaat dan.

Van dornbluth geen idee

1 like

Leuk die kleinere, ambachtelijke merken.

Ik vind Hentschel en Dornblüth (dan wel in 38,5mm) het meest interessant. De Minaise vind ik echt niet mooi. De Kudoke heel aardig, maar ik zou voor een klassieker ontwerp gaan zelf.

2 likes

Ik vind juist die Minase verreweg het mooist. Vooral met blauwe dial.

1 like

Leuk om naar de kleinere merken te kijken. Die Kudoke is wel gaaf

Maar eh zo een Bathyscaphe lag hier bij Martens in Maastricht gewoon in de etalage. Dus zou toch niet lastig moeten zijn…?

Succes met de zoektocht!

1 like

Ben Martens helemaal vergeten dat die ook BP heeft…

Maar goed interesse is wat verschoven.

1 like

Thanks.

Zie nu dat de foto van de H1 niet best is. Dan is deze beter.

Kudoke heeft ook iets klassiekers echter waarom moet die nu weer 42 mm zijn…. Als die even groot is als een ander model van hun van 42 mm dan word die l2l 51 nog wat mm aka te groot voor mij. Vind je dit dan mooier dan de 1?

afbeelding

afbeelding

Nee. Ik bedoelde ik zou voor een klassieker model gaan dan de Kudoke (niet van Kudoke). Die Hentschel is wel echt mooi. Wat zit daar voor uurwerk in?

1 like

Mooie collectie! Een mooie duiker ontbreekt inderdaad nog. Al eens gedacht aan deze Omega?

Ja, een groot merk, maar dat is toch al het thema van jouw collectie en is mooie aanvulling.

1 like