Goed... Eh... wéér zo'n NA. het zal toch niet weer zo'n Seiko batterij klokkie zijn?

Tsja,

Ik kan ook hier weer als voorafje zo’n youtube filmpje met achtergrond muziek doen. Maar, ten eerste, lijkt het dan op een hommage aan andere HF-ers, en ik hou niet zo van na-apen. Ten tweede, denk ik dat Mahler of Bruckner op de achtergrond bij velen niet in de smaak zal vallen. Los nog van het feit dat een beetje symphonie van die twee al veel langer duurt dan de leestijd van dit topic én de twaalf eronder.

Om te beginnen.

Prachtig hoe mijn plan in elkaar stak voor 2020. GS, Astron, Prospex, Presage. Lekker in alle ranges van Seiko wat verzamelen, net als een echte horlogeverzamelaar.

NOT. Er zit iets in het bloed wat Grand Seiko heet, ben ik bang. Een soort virus of een parasiet wellicht. En ik wilde toch iets contrasterend tegenover mijn SBGR305. De blauwe GMT ging het in de zomer van 2019 toch niet worden… Nou ja, verwarring alom, zeg maar.

Toen zag ik in een vlaag van verstandsverbijstering dit:

:smirk: Nou, da’s simpel, daar hoef je het niet voor te doen. Hoe ze het elke keer weer presteren daar in Japan om vooral hun Grand Seiko’s niet verkocht te krijgen via het web… Het is me een raadsel.

Maar, uit ervaring weet ik dat schijn bedriegt en deze render had wat.
Door wat toevalligheden, kriebels, Selfdaters (SBGV011) die voorbij kwamen (van @vierport en vintages van @baax) waren de rapen gaar. Vooral toen er ook nog de Selfdater in het blauwe gedeelte verscheen van @amusicar.

Vervolgens poste @vierport ook nog eens fotootje van de SBGX321. De koorts brak door, rillingen, afkickverschijnselen, etc.

Die SBGX321 liet me niet los, maar een selfdater ook niet.

Hop, bijna alles in de verkoop en door want GS-rulez en gaat je onder de huid zitten. Er moest er weer één komen.

Ik heb een afspraak met Paul gemaakt, ondertussen diverse contactmomenten met @Amusicar en tot de conclusie gekomen dat ik de SBGX321 in het echt wilde zien en niet de Selfdater, hoewel dat toch wel een graal-item was, tot ik deze zag…

Duuussss… Herinnert u zich de render hierboven lieve lezers?
Mooi, daar ga je niet mee naar huis, in mijn geval. :no_mouth:

Wel met dit :speak_no_evil: :

En dat is toch heel wat anders dan de vage renders.

Een GS met ongeveer alle kenmerken van de grammar of design… maar veel en veel anders qua model.

Vooral het glas… Plexi waardig.

Alles veel ronder. Maar wel overal weer die in het extreme gepolijste delen, met een facetje hier en daar.

Ook de band, weer anders dan ik gewend was.

Het is overigens net een bouwpakket als je een schakel wilt vervangen:

Voor alle niet GS kenners, ook hier geldt weer: fantastisch op maat te maken die GS banden.
Voor mij, een halve schakel erbij, net te los. Een hele schakel eruit, te krap. Weer een halve extra erin, en jawel, prachtig op maat. Twee halve schakels is net iets groter dan één hele.

Draagt heel erg soepel zonder te rammelen. Eén van de beste GS banden die ik ervaren heb.

Zoals jullie van mij gewend zijn, hier nog wat meer detail foto’s.

Ik citeer @vierport maar weer: “The beauty is in the eye of the beholder.” :blush:

Diepte genoeg. Overigens frappant dat het glas zo geslepen is dat de indices rond/bol lijken te lopen, net als de wijzertips van secondewijzer en minutenwijzer. Dit is geen “distortion” zoals we die bij plexiglas kennen, maar het glas lijkt op een bepaalde manier geslepen om optisch die bolling te laten ervaren. Je moet het in het echt zien. :wink:

Die indices weer super, super strak.

Net als de wijzers.

Het logo lijkt gemaakt of overtrokken te zijn met een soort zilverstof. Er zit een minieme glitter in. Op foto’s niet te vatten. Even inzoomen voor het idee. :slight_smile:

De afleesbaarheid, de rust.

Het is voor mij de rustigste GS die ik in handen heb gehad. Voor mijn gevoel zelfs rustiger qua uitstraling dan de SBGW251 die ik lang geleden had.

Een zwarte pianolak wijzerplaat zonder datum.

Wait… WUT??? Even inzoomen!!! Bijna cartoonish scherp, dat contrast in wat flauw zonlicht.

En, what’s more???

Sunburst in de plaat…!! Heel subtiel. :astonished:

Het lijkt allemaal zo simpel maar is zo understated knap wat ze doen. Echt geweldig.

Goed, u bent tot hier gekomen.

Nog wat praktische info. 37,1mm diameter, 11mm dik, 100m water resistance, 9F61 (no date) uurwerk

Dan, voor nu, dank voor het lezen en dat ik jullie weer deelgenoot mag maken van mijn liefde en enthousiasme voor het vakmanschap van de Japanners.

Tot slot, mijn huidige “GS-collectie”

Oh, en @Fate_Amenable_To_Change, in het wit, die SBGX319… Ik zeg doen. Een aanrader. :wink:

121 likes

Fantastisch!!!

1 like

Prachthorloge! Prachtfoto’s!

Veel plezier ermee. Je GS duo is top!

1 like

Mooi verhaal en wat een detail!

1 like

Gefeliciteerd en veel draagplezier.
En tegen dat virus is geen kruid gewassen. :joy:

1 like

Geweldig! Gefeliciteerd met weer een mooie GS

1 like

Lekkere NA, lekkere plaatjes, goed verhaal … dat klinkt als een schot in de roos! Mooie GS. Van harte en veel draagplezier. :ok_hand:

1 like

Allemachtig… :drooling_face:
Ik kan al dat mooie dat voorbij komt niet bijbenen…

1 like

Nee Henk, ik heb het geprobeerd. Me zelfs aangesloten bij een praatgroep. Helaas. Medicijnen slaan ook niet aan…

Ja het is echt ongekend. Ik ben echt enorm verrast dat zelfs in zo’n relatief simpele GS weer zoveel tevoorschijn komt.

Dank Tom, nu op termijn nog een optimale leren band erbij scoren. :wink:

1 like

Lekker man. Ik pleit voor een GS subforum, het gaat hard met dit merk hier de laatste tijd :grin:

2 likes

Prachtige wijzerplaat ook zo te zien. Ik heb de zilveren omgehad en het glas is on-GS-like bol. Een unieke GS dus!

1 like

Toffe foto, met die lange sluitertijd. Prachtig horloge! Veel draagplezier.

1 like

Absoluut. En zoals gezegd, hoe het geslepen is, geen idee. Ik heb de werking van het glas nog nergens zo gezien. Oris, Bell & Ross, ook bol glas, maar niet zo. Fantastisch gewoon. Had ik dat al gezegd? :grin:

3 likes

Na de nodige omzwervingen toch weer terug bij een GS duo. Heel veel plezier ermee :+1::+1::sunglasses::innocent:

1 like

Wauw, werkelijk prachtig!

1 like

Haha. Gewoon lekker genieten.:+1:

1 like

Ughhhh… Zo mooi!
Die heb ik een tijdje geleden ook in het visier gehad (welliswaar de witte versie) maar toen kwamen de vintages… Echte under the radar topper deze!
Van harte kerel!

Ps goeie fotos ook! Die crispe macro’s zijn de bom.
En hij staat ook echt mooi op die donkere lizard strap. Gepast verfijnd!

1 like

:ok_hand:t4: :gift: prachtig.
Mooie foto’s, Leuk geschreven, goed verhaal zo…complimenten :+1:t4:

1 like