Beste leden, ik heb een vraag over een potentiele aanschaf via Chrono24, ik weet niet zeker of dit in het goede topic is, zo niet excuses en dan hoor ik graag waar ik mijn vraag wel kan stellen.
Ik ben al erg lang op zoek naar een IWC portuguese en er kwam er onlangs 1 te koop van een particuliere verkoper uit Nederland. Na wat heen en weer gepraat zijn we tot een overeenkomst gekomen en doen we de betaling via Chrono24 en hebben we afgesproken de overdracht in een restaurant/openbare plek te doen (we wonen redelijk bij elkaar in de buurt).
Nu begin ik mij toch opeens zorgen te maken of dit geen scam is. Er staat wel dat de persoon geverificeerd is, maar ik heb geen volledige naam en woonadres etc. De verkoper is ook voor het eerst op Chrono24 dus ook geen andere reviews oid. Ik weet dus feitelijk niets over de tegenpartij.
Hebben jullie wellicht tips of ik bijv iets kan vragen waardoor ik iets meer zekerheid heb dat ik echt met de persoon praat die een horloge wil verkopen. Chrono24 heeft wel een escrow service die de betaling 7 dagen vasthoudt, dus dat geeft al enige verzekering, maar voor mij is dit nieuw en ik hoop dat jullie goede adviezen hierover hebben. Alvast bedankt! En als het allemaal goed gaat zal ik uiteraard mijn nieuwe aanwinst laten zien!
Hi Luwe, dank voor je antwoord! Dus uit je antwoord maak in in ieder geval op niet vooraf betalen. Is er ierts op tegen om tijdens de ontmoeting, na inspectie, de betaling wel via Chrono24 te doen?
Hoezo zou je bij een persoonlijke afspraak het geld via Chrono24 laten lopen?? Dat is echt heel dom, bovendien kost de verkoper dat sowieso zijn commissie. Gewoon afrekenen met een beetje korting als je de overdracht doet.
Chrono24 biedt geen bescherming bij particuliere aankopen, dus die Trusted Checkout is een farce.
Een particuliere verkoop biedt helaas weinig Escrow bescherming voor je. Plus C24 pakt er lekker makkelijk 6,5 procent van zo. Misschien gezamenlijk afspreken bij een erkend centrum? Succes.
Voor de verkoper is dit ook onbekend terrein (ik heb het gevoel dat het wat oudere mensen betreft, of goede acteurs;)) en hebben het gevoel dat het veiliger is om het via het platform te doen
Die combinatie kan volgens mij helemaal niet. Want als verkopende partij MOET je de verzending via Chrono24 laten lopen, anders komt die betaling via Escrow niet vrij. Want hoe weet Chrono anders dat jij het horloge hebt ontvangen?
Hoe zit het dan met dat het geld pas vrijkomt bij goedkeuring? Stel ik betaal wel via Chrono (wat ik na deze goede adviezen uiteraard niet ga doen) en de verkoper komt niet opdagen, dan wordt het geld toch niet vrijgegeven? Of is dat niet hoe het in de praktijk werkt?
Waarom zou je vooruit betalen als je live afspreekt? Heb je zelf verder vragen of twijfels over het horloge?
Zo ja; spreek eerst samen af bij een juwelier die aan authenticatie doet. heb je elkaar meteen ontmoet en weet je een beetje wat voor vlees je in de kuip hebt. En als je verder geen twijfels over het horloge hebt maar het van beide kanten een beetje eng vindt; spreek gewoon eerst af voor een bakkie koffie om kennis te maken en even door te spreken wat praktisch en comfortabel is voor beiden. Als je er eenmaal uit bent; wat is er tegen ter plaatse overmaken wanneer je het horloge in ontvangst neemt?
Ja dat is een goede, dat ga ik dus ook zeker niet doen.
Van wat ik er vanaf kan zien, is het horloge echt, alle documenten zitten erbij en er is in juni 24 groot onderhoud gedaan incl factuur (van juwelier in NL) als alle serienummers overeenkomen, lijkt het mij een prachtig horloge in goede staat. Ook de oorspronkelijke aankopfactuur zit erbij
Lekker afspreken bij een Van der Valk of dergelijke. Geld geven of overmaken als het horloge op tafel ligt en alles naar behoren is. Het wordt op deze manier wel heel omslachtig door een combinatie van fysiek en Chrono te doen.
Het voordeel van betalen als het horloge op tafel ligt is dat je meteen de verkopende partij in de ogen kan kijken. Waarschijnlijk zijn je zorgen nergens voor nodig, maar mocht je het geld al overgemaakt hebben naar Chrono en het voelt toch niet goed, ga je ook niet met een lekker gevoel naar huis.