Goed horloge of goed verhaal?

Er zijn horloges die technisch erg goed gebouwd zijn, met precisie gefabriceerd of afgewerkt, of waar het design ronduit geweldig is.
Desalniettemin, weten wij allemaal dat er nog veel meer meespeelt bij de overweging om een horloge te kopen (of juist niet). Één daarvan is ‘heritage’, het verhaal over de geschiedenis. De allure van het bezitten van een stukje historie.

Welk horloge moet het naar jouw idee het meeste hebben van dit verhaal? Met andere woorden, welk horloge verdient misschien niet het aantal verkopen dat het nu haalt op basis van kwaliteit.

Mijn bijdrage:

Laat ik beginnen te zeggen dat ik dit horloge fantastisch vind en het iedereen zou aanraden. Tegelijkertijd, 4K voor een quartz-horloge met een geprinte wijzerplaat op een nep-leren bandje? Oef… dan kom je op de vraag hoeveel het geweldige design waard is, en welk deel het verhaal+merk is.

Paul Newman. De meeste mensen onder de 60 hadden nog nooit van die gast gehoord als het niet om zijn horloge ging. Het is een valjoux 72 chronograafje. Hartstikke leuk, prima design. Best 10k waard, of zoiets. Althans, dat was het waard zonder het hele verhaal van hoe onpopulair het horloge vroeger was, de acteur en coureur, etc.etc.

25 likes

Ja het is idd wel een torenhoge premie voor de naam.

Ik heb de Tank nog nooit in de hand gehad, maar ik ga er even vanuit dat de afwerking het ook niet goedpraat.

4 likes

Al die tennis of voetballer meuk zoals Hublot, Richard Mille en soortgelijk prul. En de Moonswatch.

5 likes

Ah ja, goeie. Zou je vanwege de prijs niet snel aan denken, maar ben inderdaad benieuwd hoeveel mensen interesse hadden in een felgekleurde plastic Swatch chronograaf voor 350 euro zonder ‘moonswatch’ heritage

5 likes

Echt waar? Dat is wel gênant zeg.

4 likes

Nah, woke. Dierenleed en al.
Dus ook wel gênant, ja.

5 likes

Dat kan niet anders dan een slechte smoes voor geldbesparing zijn.

10 likes

Meen je dat?

Submariner en Seadweller.

2 likes

Dit zegt Hodinkee: The idea is to not only make the watch an elegant, trouble-free, daily-wear, set-it-and-forget-it watch, but also to reduce its environmental impact, and in keeping with that theme, the straps – in black, blue, or light green – are made from non-animal leather, produced from scraps of apples grown for the food industry (in Switzerland, Italy, and Germany, says Cartier).

Dus wel ‘echt’ leer, maar niet van dieren? Nieuw voor mij

2 likes

Dus inderdaad,

Horlogebandjes van appelleer
De wereld is gek geworden.

6 likes

de meeste verhalen rondom horloges of merken zijn je reinste bull shit, los van de kwaliteit van het betreffende horloge of merk. Als je als merk het over je eigen kwaliteit hebt dan begeef je je al snel op een hellend vlak. Maar ja die marketing afdeling moet zich ook bewijzen t.o.v. een productie- of ontwerpafdeling. En als je dan ook nog 13-in-een-dozijn-reut aanbiedt moet je het toch van die sufkoppen van de marketing afdeling hebben :face_with_raised_eyebrow:

3 likes

= gewoon appelschil. Pink Lady, Granny Smith, Elstar?

2 likes

Gewoon goede marketing. Bij Cartier zitten ze er wel op. Ze weten wat hun clientele wil, en blijkbaar is dat na geen bont ook geen leer meer. In de auto industrie is dit ook al niet meer heel bijzonder trouwens. Veel elektrische auto’s worden geleverd met ‘nep’ leer. Denk bijv. aan Tesla en Polestar

Dat daargelaten…

is een stukje van de merkidentiteit van het horlogemerk. Voor ieder ‘luxe merk’ horloge betaal je voor een groot deel voor de merknaam. Dus welke meer dan een ander… Tjah. De duurste horloges van bijvoorbeeld PP hebben wel een erg hoge marge. Maar je krijgt er ook weer kwaliteit… Ik denk dat je vooral bij plakmerken rommel krijgt voor je geld. Of het nou modemerken zijn of weer tot leven geroepen oude merken…

:face_with_raised_eyebrow:

1 like

Is dat de Russische site van Cartier? :grin:

1 like

Vreemd genoeg niet en dat is m.i. zorgwekkender dan een bandje van ‘appelleder’. :grin:

2 likes

Varkensleer is ook de schil van een varken net als krokodillenleer van de schil van een krokodil gemaakt is, dus, appelleer.

4 likes

Submariner.
Gewoon een over de top magazijnmedewerkershorloge.

Beter de SeaDweller nemen, mooier, lekker dunne lugs en ook zonder dat ugly vergrootglas. :heart_eyes:

Of een Invicta 1953, aanrader qua prijs, specs en ook nog eens lekker dicht bij het origineel! :boom:

4 likes

Ik zag het. Hierdoor ging ik twijfelen aan mezelf, maar Hodinkee bevestigd wel wat ik me kon herinneren van de release. Geen dierlijk leder werd daar verkondigd