Goede digitale schuifmaat plastic? (2 decimalen nauwkeurig)

Goedemiddag,

Heeft iemand hier een tip voor een goede digitale schuifmaat met plastic bekken om horloges op te meten?

Online zie ik veel spotgoedkoop spul, maar ik betwijfel of die nauwkeurig zijn en van enigszins degelijke bouwkwaliteit.

Ik hoor het graag! Alvast bedankt.

deze heb ik, leuke maat en normale prijs en volledig kunststof en carbon fiber

8 likes

@GMTplus1 Dank voor de tip :ok_hand:t2:. Is die op 2 decimalen nauwkeurig?

1 like

ja, kijk maar op het plaatje :wink:

2 likes

Action, €4,95. Nauwkeurig genoeg is mijn ervaring.

6 likes

Ik heb deze, met lithium cel. Die knoopcelletjes zijn bij mij altijd leeg :grin:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-150-mm-digitale-schuifmaat-met-groot-display

1 like

'k Zie d’r maar één.

3 likes

2,41 cm toch? :wink:

Smartass. :rofl:

Nee, die doen maar 0.1mm nauwkeurigheid.

1 like

Nee. Ik heb hem ook.

1 like

Ah jammer. Ik zoek nog even door dan

1 like

Als het van plastic moet, pak dat ding van de action voor een paar stuivers. Als je opzoek bent naar een echte schuifmaat pak je een Mitutoyo.

5 likes

Verplaats deze anders naar het Gereedschap & Techniek deel

Nieuwste topics in Gereedschappen, technieken, werkbanken, etc - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

2 likes

Heb ik al, maar gebruik toch liever geen metalen schuifmaat om horloges op te meten.

Als het niet de hoofdprijs mag kosten zou ik voor deze gaan. Voor iets meer dat 4 tientjes te vinden.

Goedkope digitale vind ik onbetrouwbaar. Mijn ervaring is dat ze niet nauwkeurig genoeg zijn en verlopen.

6 likes

Dank voor de tip!

Wil best €20 - €60 uitgeven, maar ik zie amper digitale plastic schuifmaten in die prijsklasse. Het is of rond de €8 of €100+

1 like

Wiha Digimax. Voor ik meen rond de 100e te vinden. Is gemaakt van plastic of glasvezel en voelt daardoor ook vrij goedkoop aan. Maar dat valt te verwachten.

Begrijpelijk, maar vanwaar dat je een horloge tot twee decimalen wil opmeten?

Dat het ding 2 decimalen weergeeft betekent niet dat je daadwerkelijk met een precisie van 0,01 mm aan het meten bent.

Simpel gezegd: let niet op die tweede decimaal. Zinnige metingen preciezer dan 0,1 mm zijn vrijwel niet te doen met een schuifmaat.

Moeilijker gezegd: de precisie van je meting is 10 x de kwadratensom van reproduceerbaarheid en herhaalbaarheid. Als je het moeilijker wilt kun je wat over MSA en Gage R&R lezen.

11 likes

Dat wat Toni zegt inderdaad.
Honderdsten meet je met een schroefmaat/ micrometer

3 likes