En al helemaal niet met een kunststof schuifmaat.
@SwissToni Is een baan in de metrologie niet iets voor jou? Maar volgens mij zit je al aardig in die hoek. Of je bent een goede draaier.
Er is kunststof en kunststof hé. Een goeie carbon fibre versterkte polymeer zou daar gerust voor kunnen werken. Maar ja, schuifmaten en honderdsten, dat is en blijft nonsens.
Ik ben helaas zo iemand die overal net genoeg van weet om te beseffen hoe weinig ik weet. ![]()
Shahe schuifmaten. Beter ga je nergene vinden prijs kwaliteit verhouding. Ze hebben veel modellen en het beste is van metaal. Plak een tapje op de bekken tegen krasjes. Heb hieronder even snel een linkje gestuurd, maar hij kost ongeveer 25 euro incl opsturen. Succes ![]()
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€45,67 | SHAHE Gehard roestvrij staal Digitale schuifmaat Elektronische schuifmaat Micrometer meetinstrumenten
Daar gaat de op 2 decimalen nauwkeurige meting…
1 laagje kapton tape en kalibreren. Altijd een betere keuze dan een een plastic model.
Tevens heeft elke schuifmaat wel ±0,01 mm afwijking (of erger), daar ontkom je niet aan.
Kapton tape heeft een standaard dikte van 0,025–0,05 mm en is zeer uniform, dus geen verdikkingen en vervormt nauwelijks bij druk.
Volgens mij ook, dus een schuifmaat tot op 0,05mm nauwkeurig is zinloos.
Ik heb zelf ook een plastic schuifmaat (1 decimaal) maar ga er niet van uit dat deze tot op 0,1mm nauwkeurig is.
Als dat belangrijk is zou ik er eentje van metaal nemen. Met beleid meten zou niet tot krasjes hoeven leiden (als dat zo erg is).
Pardon, ik bedoelde 0,01 mm. Koop zo’n SHAHE eens — daar ga je echt heel blij van worden.
Het is dag en nacht verschil vergeleken met zo’n plastic model.
Dit koop je één keer en daarna zit je goed. Als je deze hard inknijpt blijft die 0,00mm aangeven.
En toch: als je 3 mensen elk zo’n schuifmaat geeft en 3 keer hetzelfde horloge laat meten kan ik je op een briefje geven dat je niet 9 keer dezelfde waarde gaat zien.
100% mee eens zelf tempratuurverschil kan metaal een andere dikte geven ![]()
Mocht het echt zo nauwkeurig mogelijk moeten, koop dan een Micrometer met ±0.0001 foutmarge.
En een cursus om hem correct te bedienen. ![]()
TLDR everything; maar met kunststof (je moet eens opletten hoe vaak dat tegenwoordig al verkeerd gespeld wordt, ook in “goede” kranten) bekken ga je natuurlijk nooit echt top 2-decimalen nauwkeurigheid krijgen. Daarvoor zit er gewoon al teveel “move” in de kunststof zelf, als je ook maar iets teveel aandrukt. Pak inderdaad gewoon een Mitutoyo. Kocht de mijne 9 jaar terug voor 160, dat gaat vast niet meer lukken inmiddels. Maar zoals met bijvoorbeeld cassettedecks is het heel simpel. Je wilt het beste cassettedeck (wordt al goed onderhouden vintage inmiddels, merk is al een tijdje kaduuk) = Nakamichi. Beste schuifmaat = Mitutoyo. En die leveren gewoon nog!
En als het een analoog is om af te lezen
tiefuszooi
elke week nieuwe batterij in dat grafding hier
Wat een taalgebruik ![]()
![]()
En koop eens een goede batterij voor dat ding, dat scheelt!
Of je leest de nonius af. Geen batterijtje meer nodig
Even op marktplaats kijken voor een mitutoyo schuifmaat. Staan vaak genoeg te koop (ook in nieuw staat). Een digitale hoeft niet veel te kosten.
Zelf heb ik een analoge en digitale versie. De analoge heb ik nieuw aangeschaft en is inmiddels zo’n kleine 40 jaar oud en is stiekem nog altijd favoriet. Plastic heb ik ook al eens geprobeerd maar vind ik niks. Zelfs die van de Action gekocht uit nieuwsgierigheid gezien de prijs….zonde van het geld (zelfs die paar euro’s). Was wel te verwachten maar toch. Regelrechte rommel. Inconsistentie bij meten van tienden tot hele milimeters.
Ik zou mijn geld zetten op een mitutoyo schuifmaat.
Als GP al niet goed is wat dan wel?
Nee serieus, alles van meneer Buitelaar is hopeloze chinese rotzooi die je net zo goed zelf op ali kunt bestellen.