Goedkoop blijkt duurkoop

Ik dacht op Catawiki een goede slag geslagen te hebben met een mid-size quartz seamaster 2262.50.00 voor een redelijke prijs. Bij ontvangst merkte ik dat de bezel bijna niet te draaien was en één van de veertjes in de clasp werkte niet goed. Prima dacht ik, dat kan je verwachten bij zo’n prijs.

Horloge direct weggebracht voor reparatie, batterij en waterdichtheid testen. De juwelier heeft 'm opgestuurd naar Omega en nu blijkt dat het horloge ook lichte waterschade heeft. De totale kosten voor reparatie komen rond de 1000 euro uit. Auw.

Contact opgenomen met de verkoper en hij is bereid om het horloge terug te nemen en het geld terug te storten, maar dan zit ik nog steeds met de onderzoekskosten, verzendkosten en de Catawiki provisie van 9%. Ik denk dat ik maar lachend in de “sunken cost fallacy” trap en 'm laat repareren. De verkoper geeft in dat geval nog 100 euro terug en ik heb een hele dure herinnering aan m’n pols dat ik alleen nog van bekenden of met een complete onderhoudsgeschiedenis koop :stuck_out_tongue:

16 likes

Het is een ontzettend mooi model. Ondanks dat het veel geld is, heb je straks wel een horloge met een volledige service. Hoef je jaren niet meer naar om te kijken. Je zou ook kunnen overwegen om het naar een lokale horlogemaker te brengen. Bij Omega vervangen ze meteen alle onderdelen. Ben daar persoonlijk geen voorstander van.

3 likes

Ik blijf ver weg van Catawiki…genoeg verhalen over gehoord. Klote dat je een miskoop hebt gedaan. Je titel zegt wel dat je er van geleerd hebt.

Je nam waarschijnlijk bewust een risico…better luck next time…

4 likes

Daar heb je gelijk in. Ik vond het wel handig dat ze de clasp door een nieuwe originele konden vervangen, maar de bezel wordt ook vervangen terwijl een geen krasje op zit, omdat Omega de veer en de bezel alleen samen vervangt. Dat was niet helemaal nodig geweest. Nouja, ieder nadeel heeft zijn voordeel: als er dan nu krassen op komen heb ik nog de originele bezel als reserve.

1 like

Wat zijn eigenlijk jullie ergste miskopen? Misschien voel ik me dan beter :stuck_out_tongue:

Gewoon terughalen van bij Omega en naar een goede horlogemaker sturen. Gaat je volgens mij een 700 euro uitsparen!

5 likes

You’ve been Catawiki’d

3 likes

Uurwerk heeft lichte waterschade.
Een reguliere horlogemaker zal ook het e.e.a. moeten vervangen en betaald duur voor de onderdelen, toch?

Je weet pas waar je echt aan toe bent als je weet wat er precies moet gebeuren.

1 like

Je hebt marktplaats en een trede daar onder heb ik catawiki in aanzien staan

3 likes

Horloge zit nog verkeerd om ook.

7 likes

Daarom poste ik hem ook. Was van een paar weken geleden op FB.

1 like

Is het deze?

Classic in excellent condition, like brand-new!
From general overhaul right now.
Excellent condition: like never worn.
My personal warranty 1 year, approved by Catawiki.

Want dan zou ik contact opnemen met Catawiki. Dit kan je niet accepteren.

2 likes

Nee, dan was ie inderdaad linea recta terug gegaan. Deze stond als “Great condition with some marks on the bezel and bracelet” en “Water resistance to 300M ( Not tested)”. Dat laatste hint voor mij al op een mogelijk dubieuze onderhoudsgeschiedenis.

2 likes

Nou ja in alle realiteit kun je in dit geval Catawiki toch niets verwijten. De verkoper had moeten melden dat de bezel niet liep en het kleine defect aan de bracelet. Eigenlijk had je bij binnenkomst al meteen aan moeten geven dat er iets aan de hand was.

Dat je van Omega dan een forse prijsopgave krijgt is niet verwonderlijk, zij doen dan altijd een volledige service en dat kost dan ook meteen serieus geld.

1 like

Ik voel met je mee hoor!
Mijn lang verwachte Hugo Drax Swatch zou in mint condition zijn / amper gedragen maar kwam met behoorlijk wat gebruikssporen op de clasp en gehele band die ik pas opmerkte toen ik thuis was.
In al mijn enthousiasme dat ik het horloge überhaupt had gevonden gewoon niet goed gekeken en gewoon de volle (iet wat hoge) prijs die ik zelf geboden had trouwens betaald.

Ik proef een beetje zelfde sentiment bij jou, je bent blij met het horloge en dat je het gevonden hebt / in je bezit hebt.
Als het een “keeper” is en geen flipper dan lekker goed laten servicen zodat je gegarandeerd bent van jarenlang plezier van dit fijne nieuwe stuk in je collectie waar je dan exact de conditie en service staat van kent.

Want ondanks de beschadigingen op de band ben ik nog steeds erg blij met mijn Hugo Drax Swatch want ik zeg altijd maar :
Beter duur dan niet te koop.
:wink:

1 like

Balen idd, maar als ie daarna weer helemaal tiptop is heb je toch maar mooi het horloge wat je graag wilde en begerig gekocht hebt. Met een ‘speciaal’ verhaal erbij.

Ik zou me er niet te druk om maken of teveel van balen. Je had het geld ervoor over, je was bereid het risico te nemen, dus wilde je het horloge ook erg graag. Dat is altijd een goede reden om dan toch met een goed gevoel tot aanschaf over te gaan!:+1:t2:

En laten we wel wezen, bij het aanschaffen van horloges is de rationaliteit zwaar ondergeschikt aan de emotie, bij mij althans wel! Tenzij de boel zo erg stinkt dat je hersenen het toch nét wel winnen…

Ergo: Lekker laten servicen en nooit meer weg doen.

Gr. Traveler.

2 likes

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik dacht dat de kosten van de reparatie nog wel mee zouden vallen en wilde 'm graag zo snel mogelijk in orde hebben en dragen. Had op iets van 300 euro gerekend en dat vond ik de discussie met de verkoper niet waard als het horloge dan weer in perfecte staat zou zijn. Pas toen er een hele nieuwe bezel nodig was en daarbovenop nog waterschade schrok ik wakker :stuck_out_tongue: Ik had inderdaad direct de verkoper moeten contacteren over de defecten. Ik beschouw het maar als lesgeld.

1 like

Het valt mij op dat deze zo genaamde experts nauwelijks enige controle uitvoeren op het door hun te verkopen object en ook hun prijsstelling blijft mij verbazen ,derhalve blijf ik weg van deze verkoop organisatie

Dat is ook een geniaal mooi horloge :slight_smile:

1 like

Voor die 1000 een goede kopen en deze wegdoen

1 like