Goedkope horloges vs dure horloges

Ik ben benieuwd naar de mening van de liefhebber(s): hebben merken met ook goedkopere modellen (seiko, citizen etc) juist een handige marktspreiding, of degraderen ze de reputatie van hun eigen topstukken?
Wat als Rolex een betaalbaar(der) instapmodel zou maken?

Je betaalt ook voor de merknaam. Niets meer en niets minder. Dure horloges met een standaard ETA.

Ja, als Rolex nou eens zou stoppen met ETA uurwerken in hun horloges te proppen!

10 likes

:wink:

7 likes

Bedoelde het in het algemeen. Niet Rolex dus!!

Opzich vind ik Grand Seiko ook best stevig geprijsd. Je betaalt gewoon voor het luxeproduct horlogemm

1 like

Seiko heeft vorig jaar (of dit jaar? Ik weet het niet meer zeker). In ieder geval Grand Seiko officieel afgesplitst als een op zich zelf staand merk.

Noem eens een voorbeeld merk dan…

1 like

Paraplumerken (meerdere merken met verschillende prijsniveaus van dezelfde organisatie) en prijsdifferentiatie (goedkope en duurdere modellen van hetzelfde merk) zijn allebei bewezen concepten. Ik heb met geen van beiden moeite.

Doen ze al: Tudor😀

1 like

Volgens mijn juwelier gebruiken duurdere horlogemerken ook een ETA. Boven bepaald budget manufactuur. Volgens hem iwc en ook bijv panerai.

2 likes

2017

Kan best, maar de merknaam komt nog voor de helft overeen. Hierdoor blijf ik toch Grand Seiko als een Seiko zien. Bij Toyota en Lexus is er iets meer verschil op het eerste gezicht, al is de constructie vrij gelijk.

2 likes

Maar daar staat tudor op, geen rolex. Dus andere marketing…

Klopt tot zekere hoogte wel, maar staar je niet blind op specs. Een IWC is wel een stukje beter afgewerkt dan bijvoorbeeld een Stowa. Het is niet alleen het merk waarvoor je betaald…

1 like

Helemaal eens met je.

Zijn vaak ook aangepaste ETA’s.

1 like

ETA als basis. Die wippen er geen standaard ETA in, ga je even inlezen zeg :joy:

6 likes

Duidelijk.

Tag Heuer smijt dan wel basis ETA in bepaalde modellen, met veel plstiek spacers en vragen dan de hoofdprijs.

En staar je ook niet blind op ‘manufactuur’. Dat is imiddels verworden tot een marketingterm die te pas en te onpas rondgesmeten wordt. En zelfs wanneer het ‘klopt’ (…dus zeg voor het gemak even zelf ontworpen en in-house geproduceerd) dan kun je bij de nieuwe manufactures te maken hebben met onbewezen uurwerken die potentieel lastig te servicen zijn i.v.m. verkrijgbaarheid van onderdelen en onbekendheid van horlogemakers met de techniek. Interessanter dan ETA? Zeker. Per definitie beter? Zeker niet.

Uiteindelijk is het een vrij intransparante industrie die zwaar gebaseerd is op emotie. Ik denk dat de posities van de verschillende merken wel redelijk uitgekristalliseerd zijn en verwacht dat Rolex weinig te winnen heeft bij het uitbrengen van een echte budget instapper. Waarom denk ik dat? Omdat Rolex (en alle andere grote merken) een legertje aan dure marktonderzoekers en strategische consultants betalen om hier méér van te weten dan ik - en omdat die mensen blijkbaar geconcludeerd hebben dat het geen goed idee is.

11 likes