Goedkope horloges vs dure horloges

Behalve de panerai 318 dan. Al was dat een unitas.

318n

http://watchesbysjx.com/2011/11/explaining-the-saga-of-the-controversial-panerai-pam318.html

3 likes

Ze noemden het zelf een ‘oversight’ maar ik denk nog steeds dat het een briljante publicisteitsstunt was.

1 like

Haha ja maar daar zijn ze ook even flink mee onderuit gegaan zeg. Ze boden later aan om het uurwerk om te wisselen :joy:

Dit zou ook goed kunnen, daar kan ik inkomen.

2 likes

En daardoor zijn de modellen met het originele onafgewerkte uurwerk nĂș al meer waard. There’s no such thing as bad publicity.

2 likes

Volgens mij is er niets ‘officieel afgesplitst’. Gewoon de Seiko aanduideing naast Grand Seiko niet meer op de wijzerplaat. Enkel marketing
kennelijk werkt het.

https://www.ablogtowatch.com/grand-seiko-becomes-autonomous-brand-2017/

Artikel in 2017 over geweest. Bovenstaand de link.

1 like

Ik snap (nog?) niet zo goed waarom iedereen wild wordt van de tekst “manufacture”.
Persoonlijk vind ik de Unitas 6497/6498 in z’n simpliciteit een schoonheid van een uurwerk (ok, toegegeven: Ik ben zo’n leipo die een motor van een auto, motorfiets of vliegtuig ook “mooi” kan vinden. Techniek=lief).

Het is misschien wat zuur om ergens dicht tegen de vijf cijfers voor de komma te betalen voor een “goedkoop” uurwerk, het horloge als geheel wordt er hooguit te duur van, niet ineens niet mooi.

En om met behulp van mijn auto-metafoor nog eens hetzelfde te zeggen als wat @dialstatic al vertelde: Met de (wat oudere) auto van m’n vrouw kan ik Midden-Afrika in rijden, slechte benzine tanken zonder zorgen, en als het stuk gaat een monteur vinden die de boel zowel kan repareren als dat er onderdelen beschikbaar zijn.
Mijn eigen auto is veel nieuwer, moderner, sneller, zuiniger, maar het “SERVICE”-lampje brandde al na een tankje diesel van een witte pomp aan de Poolse grens.

Nog een parallel naar de vervoerswereld: Een Grand Seiko geeft mij inderdaad het gevoel van Lexus (waar Seiko = Toyota). Panerai en Rolex -> Maserati en Lamborghini.
Een Toyota laat je niet in de steek, een Lexus is daarnaast ook nog eens ontzagwekkend mooi en luxe (iemand al in de LS 500h gezeten? Ik wel
). Maserati en Lamborghini: Beide tegenwoordig met prima techniek, maar blind vertrouwen op dat het onverwoestbaar is, zo voelt het voor mij niet. Beide merken werken wel veel meer op de emotie dan een Lexus, waarbij ik een Maserati wél bij mij zou vinden passen en een Lamborghini niet.

7 likes

Eens. Maar je wilt toch ook wat exclusiviteit voor zo een bedrag

Hoewel voor mij een Rolex aardig aan de prijs is, zie ik het toch niet als een ware exoot. Ik denk dat ik vaker een Rolex zie dan een Lambo of Ferrari. Daarnaast, zijn er genoeg horlogemerken die prijzen van een Lambo hanteren voor een deel van de collectie :stuck_out_tongue:.

1 like

Ja, tenzij ze deze op een handige manier loskoppelen van hun merknaam. Door er bijvoorbeeld Grand voor te zetten.

Precies. Zoals beschreven:
This, in essence, should be interpreted as more of a rebranding exercise and not to mean that the company is now completely independent of Seiko.

2 likes

Eens, als je de vergelijking met auto’s wil maken en GS als Lexus inschaalt, dan is Rolex imo eerder Mercedes.

3 likes

Nu we toch auto vergelijkingen doen: dezelfde stelling anders benaderd: had Audi de A2 ooit moeten maken? Of doen ze hiermee afbreuk aan het merk
? :roll_eyes:

1 like

Rolex heeft een instap model : de airking

1 like

Vrijwel ieder huis heeft modellen met ETA (danwel enigzins opgesmukt) in de collectie

Breitling
IWC
Panerai
Omega
Tudor
van der Klauw

2 likes

Net wat de juwelier tegen mij zei

1 like

Ik vond de A2 Ă©Ă©n van de beste auto’s die Audi de afgelopen 20 jaar gemaakt heeft.
Eindelijk weer Vorsprung Durch Technik.

Smaken verschillen
 ik vind m totaal niet bij de rest van de modellen passen, vandaar het vergelijk. Onder de kap zal er best een goede ETA in liggen :smile:

Die lamborgini zou ook zomaar eens van een audi blok kunnen zijn voorzien :smirk:

Of de nog wat exclusievere Zonda blijkt ineens een Mercedes hartje te hebben


1 like

Ik heb laatst een filmpje gepost over het verschil tussen goedkoop (€2000) en duur (€80.000) om even heel zwart-wit het goedkoop-duur te pakken.

Ging er vooral om waar het prijsverschil vandaan kwam de merknaam natuurlijk even niet meegerekend.