Goedkope horloges vs dure horloges

Einde discussie.

Slotje?

1 like

Dit vind ik eigenlijk wel een vreemde reactie. Ehh, ja, we zijn wat offtopic gegaan.
In mijn beleving zijn er op een forum enkel modjes die bepalen of een discussie eindig is of niet.

In dit geval: Ik zie geen ruzie, en zie een onderwerp wat zowel nu als over 5 jaar actueel is en interessant kan zijn; “to whom it may concern”, zoals eigenlijk alle topics op forums (met uitzondering van de must-reads van de modjes).

Mijn stem: Geen slotje.

2 likes

Is dat niet meer een lokkertje? Ik was alweer vergeten dat ie bestond, en - ik hoop niet dat ik hiermee op de tenen trap - ik vind het ook een beetje de Rolex die eigenlijk niemand wil kopen.

Nou hoor …:confounded: da’s nou net een van de mooiste rolexen vind ik …:rofl:
En nee, ik heb m (nog :heart_eyes: ) niet …

4 likes

Niet zo serieus…
Bedoel dat hij de spijker op zijn kop slaat.

En nu niet vragen wat spijkers met het onderwerp te maken hebben hè

2 likes

On topic… elk merk (in zijn eigen gekozen prijsrange ) heeft zn goedkope instapmodel toch ? Dat dat instapmodel voor sommige merken buiten ons bereik is … Nou ja, dat hoort erbij… want hoe “goedkoop” je je instapmodel ook zou maken, valt het altijd wel buiten iemands financiële draagkracht… Dus dat is zinloos lijkt me :rofl:

‘Exclusiviteit’ is voor mij ‘gebakken lucht’ net zoals de kleren van de Keizer, zelf heb ik daar helemaal nix mee. Maar de balans tussen een mooi en goed uurwerk in een mooi ‘pak’ ook de emotie die ik beleef bij een klok, dat kan me zeker bekoren

In mijn collectie heb ik van Seiko tot en met Rolex, allen om die redden

Genesis

6 likes

Op één moment kan die exclusiviteit handig zijn: Wanneer je weer wil verkopen.
Ik speel ook weleens wat met oldtimers, daar is prima te speculeren op een waardestijging. Als je schuur maar groot genoeg is en de juiste luchtvochtigheid heeft.

Ik begrijp wat je bedoeld, bij koop en verkoop zou ik daar ook gebruik van maken, maar het blijft de ‘kleren van de keizer’ verkopen, maar als de koper dat nou graag wil, dan vind ik het
prima :grin:

Maar ik ben er niet gevoelig voor, nooit geweest ook overigens

Genesis

1 like

Dat waag ik te betwijfelen. Merken spenderen miljoenen om het creëren en behouden van een bepaald imago en naamsbekendheid. Dit is nodig, want er is niets rationeels aan het besteden van duizenden euro’s aan iets wat de tijd bijhoudt, binnen een bepaalde marge. Het gaat namelijk ook om:

Nu denk ik toch dat het moeilijk is om totaal gevoelloos te zijn voor het bekende kroontje bovenaan de wijzerplaat.

1 like

Nu is dat net één van die merken die het bij mij niet doen (dus jammer voor al die miljoenen die ze er tot nu toe aan besteed hebben… :wink:). Ik wil anderzijds dus niet beweren dat ik er niet gevoelig voor ben hé, ik heb dus zelf bijvoorbeeld ook een Speedy, die zou er zonder die miljoenen waarschijnlijk niet gekomen zijn (en nog een aantal andere merken die ik heb ook niet…). Maar duur en goedkoop is eigenlijk zonder (universele) betekenis, want zoals al eerder gezegd wat voor de één duur is, is voor de ander goedkoop.

Of gewoon lekker zoals Tag Heuer, een Seiko OEM uurwerkje modden. :slight_smile:

Hee, een gedecoreerd ETA dingetje.

Dat doe Mühle ook, maar dan voor 3000 Euro minder. Driekwartsbruggetje, spechthalsregulerinkje, wat decoraties… Hoppa!

Dat moge als een paal boven water staan.

Ik ook niet. Verticale integratie kan geen doel op zich zijn. Schoenmakers en leest, zou ik zeggen.

Maserati is gewoon FIAT’s luxemerk.

Lamborghini is gewoon VW’s luxemerk:

Achter de schermen zijn heel veel merken gewoon een divisie van een koepel.

In feite zijn Seiko en Rolex, op verschillende manieren wel twee van de weinige echt onafhankelijke horlogemerken die niet door Swatch, LVMH of Richemont worden bestierd.

3 likes

Waarschijnlijk doe je veel horlogemerken wel tekort als je dit zo voorstelt, denk eens aan bijvoorbeeld Citizen of Casio uit Japan, maar dan heb je ook nog veel (kleinere) merken maar die toch ook een stukje geschiedenis kennen zoals bijvoorbeeld Oris of Junghans, en dan heb je nog nieuwe merken ook zoals bijvoorbeeld Meistersinger…

Stellen dat enkel Rolex en Seiko nog onafhankelijk zijn is wel heel kort door de bocht…

Klopt! Maar zeker bij zo’n Maserati is er een stuk beleving waar ik graag voor zou betalen als ik “het geld er voor over had”. Voor ik weer beticht word van wedstrijdjes verplassen ( :wink: ): Daarmee bedoel ik dat genoeg onder ons het geld ervoor wel zullen hebben, maar de meesten hebben dat in een huis zitten, of betalen er de huur van een fatsoenlijke woning van.

Ik mag m’n billen wel zo nu en dan in zo’n Quattroporte plaatsen. Het oude model, ik geloof van 2010. De brutale blaf van de V8 bij een koude start, rijgedrag en prestaties waarvoor een echte sportwagen zich niet zou hoeven schamen, en toch de driedelig maatpak looks. Hij komt er gewoon mee weg, zoals een Lamborghini nooit zou doen, en met finesse waar Audi (of eigenlijk het hele VAG-concern) ondanks hun afwerkingsperfectionisme nooit aan zou kunnen tippen.
Die auto heeft dat woord waar ik @HanDavinci z’n forumprofiel nu al mee associeer: “Stijltje!”

Moraal van het verhaal: Volgens mij heeft het in dit geval weinig te maken met de merkbeleving. Des te meer met het product - de nieuwe Quattroporte is (ook door de turbocompressors) minder leuk dan de oude. Is ook precies de reden dat de persoon die die “oude” heeft er gewoon in blijft rijden.

2 likes

Ik zou nooit meer dan 500 euro voor een Seiko of Citizen uitgeven. In mijn beleving zijn ze dat niet waard, maar dat is nu juist waar het om gaat; de beleving van iets is heel persoonlijk en niet objectief vast te stellen.

1 like

Het mooie aan “Stijltje!” is juist dat mijn stijltje niet jouw stijltje hoeft te zijn.

Ik denk dat iemand die met een driedelig maatpak uit een Lamborghini stapt, of iemand met zijn sneakers uit een Quattroporte, veel interessanter is dan andersom.

Stijltje houdt voor mij in dat iets volgens een bepaalde stijl is, wat weer impliceert dat het allemaal een beetje van hetzelfde is. Ik ken iemand die al minstens 50 jaar zijn complete look (haar, kleding etc) hetzelfde heeft. Dat is zijn stijltje. Beetje saai maar je weet waar je aan toe bent. :wink:

Mensen zonder stijltje zijn misschien wel interessanter dan met stijltje. Dan ben je misschien wel trendsetter. Die maken een stijltje en gaan vervolgens weer door.

Je gaat niet in driedelig achter het stuur zitten. Dan kom je er verkreukt uit. Je jasje leg je maar mooi even op die kleine achterbank.

Is er een achterbank in een Lambo? :thinking: Nou, you catch my drift.

2 likes

Oh dat ben ik helemaal met je eens hoor. Probeerde enkel te zeggen dat bij die Maserati er een heel nadrukkelijk stijltje aanwezig is. En eigenlijk is dat ook een behoorlijk “eigen” stijltje voor de eigenaar - in de klasse tussen 100.000 en 200.000 nieuwprijs tref ik (helaas!) toch nog vooral BMW, Audi, Porsche en Mercedes. Heel af en toe een product van Jaguar/Land Rover. Zo’n Maserati is dan een leuke verrassing, het feit dat ie brult als de Honda Civic van een petje van 20 maakt het nog leuker.
Een Lexus LS of LC doet het voor mij overigens ook wel (Victor Mids is goed bezig :wink: )

Urus!

1 like

Ja in de Lambo LM002

2 likes