Goeie klus van de Vouwfietser!

Al jaren lag hij bij mij nostalgisch mooi te wezen in de vitrinekast bij mijn oude Parker vulpennen: Het horloge van Opa! Uiterlijk nog best mooi. Een Lemania met een klassieke jaren 50 military style wijzerplaat en een rvs kastje. Ooit al eens door mijzelf van een nieuw glaasje voorzien, dus zag ie er goed uit. Maar lopen ho maar. Drie keer opwinden en pwwttt… veer gebroken dus waarschijnlijk. Niet te dragen want slechts een 1/2 uurtje gang reserve of zo.

Ter gelegenheid van een andere, leuke, ruil deal kwam ik terecht bij de @vouwfietser . Of ik ook nog andere interessante problemen had om even mee te nemen en na(ar) te laten kijken. Dus ging het horloge van Opa mee. André stelde vast dat het een mooi klokje was met een best bijzonder uurwerkje er in: een manufactuur Lemania 3000. Het basis uurwerk waaruit later een aantal Omega varianten zijn doorontwikkeld, waaronder de fameuze ‘Moonwatch’.

Alle reden dus om wat zinnigs met opa’s Lemania te doen. Het vinden van een veer was even zoeken, want er bestaan wel compatibele Omega onderdelen voor dit uurwerk, maar duur!!.. Uiteindelijk bij Cousins (UK) de originele Lemania veer kunnen bestellen, voor een lief prijsje. André heeft vervolgens, ook voor een lief prijsje, het horloge een volledige service beurt gegeven, inclusief uiteraard de plaatsing van de nieuwe veer. Opa’s klokje loopt weer perfect, en dank zij de geweldige vaardigheid van André op de timegrapher ook weer perfect op tijd. Mooi NOS lizard bandje er op en het kan nu weer vele jaren mee.
Bedankt André! Zeer aanbevolen!

11 likes