Gouden dresswatch voor 300 euro?

Nu ik mijn collectie wat aan het uitdunnen ben is er ruimte voor een nieuwe dresswatch. Ruimte maar nog steeds een beperkt budget van rond de 300 euro. Wat mij bijzonder lijkt is de warme gloed van goud. Maar dan niet zomaar verguld, gold filled, plated, rolled, etc! Nee, ik wil het gelijk goed aanpakken en een solide gouden dresswatch.

Omdat ik snap dat 24k goud er voor dit geld niet in zit, vind ik 9k en 12k goed genoeg, zolang het maar massief is. Verder heb ik de volgende wensen:

Merk: Europees
Grootte: 33-36mm
Uurwerk: handwinder zonder datum
Bonus: sub/small seconds!
Budget: 300 euro

Is dit haalbaar of heb ik last van goudkoorts? Heeft iemand een gouden tip? Ik ben benieuwd!

Ik ben geen goudkenner maar 24k lijkt mij nogal zacht voor een horloge.

9k en 12k komt niet zo veel voor. 14k en 18k is gebruikelijker.

Los daarvan… 300 euro is niet heel redelijk denk ik voor de wensen doe je hebt. Ik denk dat je dan toch moet kijken naar bijv. Omega met 80 micron laag. Als dat al lukt…

1 like

Heb even op de Ebays rondgekeken, vintage horloges in 9k goud schijnen er wel redelijk wat van te zijn. Omdat 9k een legering is met weinig goud waren het vroeger wellicht een soort instapmodellen?

12k komt inderdaad weinig voor, daarna gaat het al snel naar 14k en hoger. Gezien mijn budget denk ik dat 9k realistisch is, uiteraard is 14k een mooie bonus!

Ik zie dat de waarde van een vintage horloge veel meer door het merk wordt bepaald dan door het metaal. Waar alles met een Omega of UG logo veel waard is, kan je onbekende merken voor een stuk minder krijgen. Dit gecombineerd met het feit dat goud nu uit de mode is, doet mij vermoeden dat mijn eisen niet geheel onrealistisch zijn.

Correct me if I’m wrong natuurlijk, maar daar heb je een forum voor! :wink:

Ik zou vanwege de kleur niet voor een 9k gaan maar nog even wachten tot je budget iets omhoog kan en dan kijken voor een leuke 14 of 18 k Pontiac.

Jouw aanname is helaas niet realistisch en voor het genoemde budget gaat het echt moeilijk worden iets behoorlijks te vinden. 14k en 18k is in de Horlogerie gebruikelijk bij gouden horloges. Dat is gewoon zoals het is. Zal niet meevallen voor 300 piek in goede staat.

9k zie je vaak in de UK, daar heet dat wél goud. Dat is iets voordeliger, maar niet hetzelfde uiteraard als de norm die we hier hanteren.

Lees nog een tijdje mee op het forum en dan ga je vanzelf zien dat @Simba10 in principe gelijk heeft. :slightly_smiling_face::+1:

Succes!

Exact; want daar is het vanaf een honderd of 4- in mooie staat- wel te doen. Ik heb er best een stel gehad in die prijsklasse. :+1:

1 like

Eterna heeft volgens mij ook massief gouden vintage dress watches in ongeveer dezelfde prijsklasse als Pontiac, ga je kijken naar Omega’s/jlc/ug etc dan moet je je budget minimaal verdubbelen maar ik denk eerder verdrievoudigen.

24 ct wordt amper gebruikt in de juwelen wereld, het is namelijk veel te zacht. 18 ct is normaal, maar de goudprijs ligt op 40 euro per gram, dus als je een 18 ct kast wilt, overschrijdt de goudprijs al jouw budget. Een 9ct kast lijkt lastig aan te komen.

2 likes

300 kan wel, voor ietsies meer wordt het al snel mooier.
Rond de 300 heb je vaak 9k met inscriptie en vaak 31-33mm range
B.v.

Garrard, maar ook Smith zijn merken die je in de UK vaak ziet voor gouden " x jaren dienst" horloges. Deze zonder inscriptie als typisch voorbeeld… Heb ze mooier gezien trouwens…dus ff doorzoeken…


Komen met regelmaat op ebay en sommigen zijn qualitatief niet verkeerd

Ietsjes doorsparen en je hebt gelijk iets veel mooiers.
Certina en ook soms Eterna zie je in de 400-600 range in 9k.

Ik zou doorsparen… of gold filled gaan

1 like

Ik snap niet dat @Chillekasper je hier nog geen vintage Invicta is komen aansmeren aanbevelen? Of waren die alleen maar verguld vruuger?

1 like

Hoger in karaat kan ook vergat ik te zeggen…als je voor minder bekende merken gaat. Deze staat b.v. al eeuwen op ebay… Een bod van 400 doet het misschien?

massief heb je wel. Alleen veelal chrono’s… Maar daarbij gaan die ook pas vanaf 1k.

Goed hier een voorbeeld

3 likes

9 karaat / 0,333 is een Engels gehalte dat bijna nergens anders goud genoemd mag worden.

12k is een gehalte dat vaak bij “rolled gold” in de USA werd gebruikt.

Die 2 gehaltes kom je in horloges dus respectievelijk weinig en vrijwel nooit tegen.

14k / 0,585 en 18k / 0,750 zijn gebruikelijk bij horloges.
14k is meestal net iets harder en slijtvaster.

24k goud kom je alleem tegen als verguldsel. Het is zeer zwaar en hardstikke zacht. Totaal ongeschikt voor horloges die nog maar enigszins duurzaam moeten zijn.

3 likes

En 18k?

Jeetje Kasper! Hou je een beetje aan het budget man! :joy:

1 like

Massief gouden Invicta’s zijn zover ik alleen in 18k uitgebracht en met beetje mazzel kun je eentje scoren voor 800. Maar meestal gaan ze voor 1k+.

Redelijk standaard in België, Zwitserland, Frankrijk en Duitsland.

Nederlanders zijn Calvinisten. Het mag niks kosten en hier zie je dus vooral 14k goud…

1 like

Om in jouw eigen woorden te blijven:

:grin:

Met het gestelde budget (i.c.m. 14k bijvoorbeeld) zou je bijvoorbeeld naar vulcain kunnen kijken.
Die hebben ook modellen met sub seconds.


1 like
2 likes