Gouden Ketelaars

@stefanketelaars ik was onlangs bij Freddy (mod vintage hier en postte vroeger de voor en na series), en hij had onlangs een samenkomst gehad met oa Jean en Lucie Genbrugge. Deze mensen maken 22kt/emaille wijzerplaten en mechanismes waarvan enkele al verkocht werden aan vacheron constantin. Belgen dus.

Je kan hun signatuur bij deze voorbeelden zien staan onderaan of op 3u:

Kan interessant zijn als partner, of om es te kijken hoe het procédé van bakken wijzerplaten werkt (30 bakbeurten blijkbaar, en zelfgemaakte kleuren), enzovoort. Ze doen dit soort dingen al +30 jaar, en werken nu aan een nieuwe complicatie met wereldbolletje die om z’n as draait maar ook op een spoor rond de wijzerplaat.

12 likes

Holy moly wat gaaf !!

2 likes

Dat is zeker gaaf! ik zal het eens in mijn achterhoofd houden. Zelf zal ik nooit aan emaille beginnen omdat dat echt een vak apart is. Maar in de toekomst kan dat zeker gave projecten opleveren! Bedankt!

het balance wheel systeem gaat trouwens precies lukken:

image

Edit, bij nader inzien gaat dit toch niet lukken… Ik ga het bij het oude systeem houden!

2 likes

Fraai, zo n wereldbol lijkt mij niet verkeerd.

1 like

Edit, het gaat toch wel werken :ok_hand:

3 likes

Goed bezig. :+1:

1 like

Maar ik ga dat nog niet gebruiken dat idee. Pas als ik ga schuiven met heel het uurwerk denk ik.

Het is makkelijker te realiseren dan het huidige systeem. Alleen ik denk ergens dat het wel jammer is als de balance wheel een heel stuk lager komt te zitten.

1 like

Als V.C. o.a. haar emaille producten uitbesteedt, zou jij dat toch ook mogen doen?

Het wordt inderdaad wel meer een “open heart” idee, en minder “boven op de wijzerplaat”. Misschien is het voor bepaalde modellen wel geschikt, maar als je je complicaties bovenop je wijzerplaat hebt liggen is het wel het mooiste als je balanswiel op hetzelfde niveau ligt. :thinking:

1 like

Ik zou het denk ik incrementeel doen. Eerst het uurwerk 1 op 1, kijken hoe het loopt gedurende een langere periode. Vervolgens een kleine aanpassing doen, kijken wat het effect is en of het uurwerk wederom een langere periode goed werkt. Als grote partijen jaren doen aan het ontwikkelen, zou ik niet teveel grote stappen in 1 keer maken. Omega heeft recent volgens mij, met jaren ervaring, hun 321-uurwerk gedurende 2 jaar opnieuw nagemaakt. Als je kwaliteit wilt leveren, moet je het denk ik niet te snel willen doen.

Ik zie aan de foto’s dat je topwerk levert, maar omdat je klanten kwaliteit over jaren willen zou ik rustig aan doen. Just 2 cents. Doe ermee wat jij wilt.

1 like

Mee eens,

Onthoud wel dat er een groot verschil zit tussen wat hun doen en ik.

Ik gebruik bijna alle onderdelen uit een bestaand uurwerk, Zodra ik elk onderdeel op de juiste afstand van elkaar alleen een andere samenstelling terug plaats in mijn eigen platina zou er geen verschil moeten zijn ten opzichte van de originele setup.

4 likes

chaton versie 2:

Een hele slechte foto, maar om een idee te krijgen kwa formaat:
(dit is zonder fatsoenlijke afwerking, meer een uitprobeer model
IMG_0279_InPixio

Hier een 3D tekening om een beter beeld te krijgen waar je naar kijkt:

de brug is verzonken. verder heb ik een chamfer aan de buitenkant van de chaton gedraaid. De chaton is daarna afgewerkt met een chamfer aan de binnenkant waar de steen in geperst word.

7 likes

En dat voor maar 15k-20k. Ik denk vele ernaast zitten.
Succes met je project! Misschien wil ik wel een plekje op de lijst.

Zeer interessant om dit allemaal te lezen,
Veel succes Stefan! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Voortgang eigen uurwerk 18-7

Positionering van veerton en gear train kloppen perfect, zowel in de hoogte als waar de tandwielen in elkaar vallen. Veerton lock systeem werkt en geeft een mooie volle tik bij het opwinden. Positionering van anker ten opzichte van escape wheel klopte net niet waardoor de ankersteen op het uiteinde van de escape wheel bleef hangen.

image
(foto ter verduidelijking namen)

Om het toch met deze setup werkend te krijgen heb ik iets van materiaal weg gehaald bij de ankerpennen zodat de lift angel net iets meer werd. Gevolg is wel dat de pallet stenen dieper in de Escape wheel vallen. Dat betekend dat er meer kracht voor nodig is om de steen uit deze positie te schrapen voor de balance wheel een slinger de andere kant op krijgt. Gevolg daarvan is een lagere amplitude (krap 200 graden).

image
(foto ter verduidelijking)

Oplossing 2. ik heb 2 chatons gemaakt met een off center gat zodat ik de pallet positie wat aan kon passen zonder een nieuwe hoofdbrug te hoeven maken.

Nu is de pallet positie ten opzichte van escape wheel erg goed (nog uitzoeken of het nog beter kan)

Balance wheel brug origineel ETA positie ten opzichte van mijn brug klopt net niet. Dit is geen probleem omdat dit ook door mij gemaakt gaat worden. Ondanks dit haal ik toch een amplitude van 270 graden met een niet zuiver gemaakt of afgesteld uurwerk.

Al met al ben ik tevreden over de resultaten van het eerste prototype. een 270 graden is erg netjes om mee te beginnen. Dit betekend dat het bij poging 1 al aardig in de goede richting is. Nu is het nog een kwestie van alles finetunen tot de 300 graden.

15 likes

Hier het ontwerp van de balance wheel brug zodat de positie van de balance wheel nu wel exact klopt.

5 likes

Je bent lekker bezig zeg. Maar even voor mijn beeldvorming, maak je nu een 6497-kloon, of neem je hem alleen ter lering als basis en wordt het straks helemaal anders?

1 like

Precies dit! Zodra ik er zeker van ben dat elke maat en afmeting exact kloppen in mijn tekeningen kan ik echt los gaan kwa positionering en verbeteringen van dit model.

2 likes

Geweldig leuk om te horen. Ik ben nu al benieuwd naar de toekomstige verhalen en foto’s.

1 like