Ik zit de laatste tijd weer wat te kijken naar uitbreidingen op de collectie. En steeds vaker realiseer ik me dat ik ipv weer 3-6k uit te geven, ik er misschien eens een paar kan verkopen en eentje in een wat hogere prijsklasse zou kunnen kopen. Liefst met een gouden kast. Dus ik dacht, vraag het ‘the crowd’ eens. Ik heb intussen gemerkt dat ik een aantal eenvoudige eisen heb:
- 38-40mm
- datumaanduiding
- automaat
- hacking seconde
- rosegoud of witgoud (geelgoud mag, maar lijkt me iets minder), zeker geen two-tone of combinatie van metalen
- op leer, want een volgouden band voel ik me niet comfortabel bij, tenzij het witgoud zou zijn (denk ik)
- geen Rolex
- de kast moet ongepolijst en in (vrijwel) nieuwstaat zijn
- ik kleed me op kantoor smart casual (in de media-industrie), maar ik moet het horloge ook bij een polo en gebruinde armen om kunnen (niet in Amsterdam dan…)
Nu heb ik de afgelopen maanden drie horloges langs zien komen die passen in deze lineup, en bij mijn smaak, maar die qua uniciteit en prijs wel aardig uiteen lopen:
- een Omega Aqua Terra. Ik heb dit model al eens in staal gehad, en het past me goed. Deze gouden versie is betaalbaar, en heeft mooie opgelegde indices, en de prijs is met ongeveer 5k niet huizenhoog, maar ik vraag me af of dit horloge voldoende ‘speciaal’ voor me is, de indices zijn mooi, maar de wijzerplaat is wat een twijfelgeval op de foto’s, niet al te onbereikbaar, maar of het een topper in mijn collectie zou worden weet ik nog niet, voordeel is wel dat ik hem in NL kan bekijken ipv via Chrono zou moeten kopen
- een Vacheron Constantin Patrimony Traditionelle. Sommigen zoals @vierport kiezen de handwinder no-date, maar ik vind deze het leukste omdat hij me doet denken aan het emoji teken voor ‘confused’. Is te krijgen voor 12-15k, niet alleen in rose, maar ook in witgoud, en zou een topper in mijn bescheiden collectie zijn, prachtig uurwerk ook, wel erg netjes.
- een unieke gouden Grand Seiko rosegouden snowflake spring drive. Dit is mijn favoriet, maar kost met importheffing al snel 15,5k. Dit is een horloge waarvan er erg weinig gemaakt zijn, er staat eentje te koop, wel in nieuwstaat. Sommigen vinden de power reserve lelijk, maar ik houd ervan. En deze heeft het 9R15 uurwerk, een upgrade van het 9R65, kortom mijn favoriet, en een mooie aanvulling op mijn bescheiden Grand Seiko collectie
Er is hier ook een mooie gouden Zenith van @ElChueco op het forum, een prachtig horloge, maar toen ik er achter kwam dat het El Primero uurwerk niet hackte, viel die voor mij af. Verdere buitenbeentjes zijn er ook voldoende, zoals de handwinder no-date Moser Monard van @SuperC , en zo zijn er nog wel een paar die mooi zijn, maar niet alle vakjes aangevinkt hebben.
Maar welke van de Omega, Vacheron en Grand Seiko zou jullie keuze zijn? Of hebben jullie andere opties die hierin passen?
- Omega Aqua Terra
- Vacheron Constantin
- Grand Seiko
- anders…
0 stemmers