Goudklompjes op zolder?

Goedenavond allen,

Een kennis van mij heeft mij benaderd nadat zijn grootmoeder twee horloges heeft gevonden tijdens het schoonmaken van haar huis. Hij weet dat ik wel eens rondhang hier, wat aanleiding was om mij te vragen hier wat foto’s te plaatsen in de hoop wat meer kennis over de horloges op te doen :slight_smile:.

Scherpere foto’s heb ik helaas niet ontvangen, dus wat er op de dial van het tweede horloge staat, weet ik niet. De eerste lijkt een zeer oude Zenith. Zijn vraag behelst in hoeverre te zien is of deze horloges echt (goud) zijn en of ze nog op te knappen zijn. Hieronder enkele plaatjes; alle informatie is welkom!

Bij voorbaat dank :grin:

7 likes

Ik ben geen kenner, maar de chrono heeft een goudmerk in het deksel. De Zenith denk ik qua kleur ook.
Zoek eens naar goudmerkjes is de kast, tussen de lugs bijv.

Opknappen kan zeker, kost ook geld. Omsmelten zou ik zeker niet overwegen als het een erfenis is. Weg is weg…

Zowel de Zenith als de chrono hebben goede uurwerken.

3 likes

2e is 18k goud. 50s/60s.
Zenith grote kans goud, zelfde periode.

2 likes

Vermoedelijk echt dus. De horloges lijken me ook zeker de moeite waarde om open te maken, er zitten vast mooie uurwerken die hopelijk nog te herstellen zijn. Die band van de zenith, is die origineel/echt? Ik kan er wel wat over vinden op internet maar niet specifiek bij zeniths.

Omsmelten raad ik hem sowieso af, ontzettende zonde natuurlijk.

Ik twijfel er niet aan. Fotos zijn matig maar lijken origineel.

Die zenith kan nog een capped/plated frontloader zijn. De fixoflex op de zenith is niet origineel en gewoon goudkleurig (of plated, weet niet of dat bestaat. Flikker zelf die banden altijd weg.).

5 likes

Chronographe Suisse
Anti magnetic
?

Op de tweede. Misschien met een Venus 170 uurwerk.

Zijn erg mooie horloges.
Zorgen dat deze niet omgesmolten worden, zou jammer zijn.

4 likes

Chrono is eerder late jaren '40; gaat echt goed geld kosten om hier weer wat functioneels van te maken. Ik heb wel een mogelijk adresje (not being myself :wink: ), PB maar.

3 likes

Wow coole vondst!! Beide zijn in mijn ogen goud en ik hoop dat je ze laat opknappen :pray:

4 likes

40s of 50s. 60s is idd wat laat.

Heb t idee dat iemand de female lugholes heeft vervangen voor een fixed lug. Lijkt wat gesoldeerd.

4 likes

Al een adresje toegestuurd. Nabij Emmen. :wink:

2 likes

Een stalen deksel betekent doorgaans verguld gouden horloge, dus een gouden deksel = markeringen bestuderen.

Mooie vondst van zijn oma. Gezien het bandje op de Zenith is deze nog tot in de jaren 70 gedragen, waarschijnlijk. Was toen vast cool. @Dutchspur zal jaloers zijn.

De chrono is mooi. Gezien de layout lijkt het mij geen Chronographe Suisse.

2 likes

foto van Catawiki

Ter vergroting van mijn kennis: waaruit leid je dat af ?

2 likes

Heeft wel alle kenmerken van een Chronographe Suisse, incl de bandpen en deuk in lug.

Caseback ook trouwens.

3 likes

Omdat dat toen rete hip was.

1 like

Welk uurwerk dan?

1 like

Eens. Holle kastpoten. Ik ga ook voor een chronographe suisse

2 likes

Venus 170, of zoals Derk veronderstelt, Venus 180, misschien ?

2 likes

Valjoux 77? Of zaten die niet in chronographe suisse?

1 like

Cool, ik dacht eerst ook Chronograph Suisse te zien, ondat dat doffe glas, maar dacht gelezen te hebben dat ze alleen die horizontale layout gebruikten in de jaren 50 - 70, maar die verticale Venus was er dus nog volop in de jaren 50.

1 like

Ik heb de Chrono foto door wat filters heengehaald en dan lees je door je wimpers idd Chronographe Suisse.

1 like