Graag je tips voor gunstige import

Vaak zijn horloges buiten de EU goedkoper. Er zijn zelfs betrouwbare online shops. Maar blijft die invoerrechten en BTW…

Ik lees hier wel es dat je geluk kan hebben om eraan te ontkomen. Maar mijn ervaring is dat je sinds een drietal jaar niet meer aan ontkomt (in België). Slechter nog : het kan maanden duren dat je horloge bij de douane ligt.

Sindsdien heb ik slechts twee buiten de EU aangekocht, en dit op Ebay USA, waar je soms aanbieders hebt die “Customs Service” aanbieden. Je betaalt dus toch de Europese invoerrechten en BTW, maar je horloge blijft niet meer liggen bij de douane. En wordt snel geleverd door Fedex of UPS.

Voordien vroeg ik al eens bij de afzender om een lagere waarde te noteren op de leverbon, soms deden ze dit zonder mij dit te melden. Foute boel : deze worden bij de Belgische douane onderschept, en kan maanden aanslepen.

Ik lees wel eens dat het makkelijker lukt in Nederland en Duitsland.

Wat is jouw ervaring?

Graag tips om gunstig, maar legaal te importeren.
Voornamelijk Seiko :slight_smile: die hier niet te verkrijgen zijn.

Jaren terug was een blanco doos voldoende om geen argwaan te wekken bij de douane. Tot deze ook onderschept werden. Daarna was een blanco omslag met voldoende bubbelfolie de aangewezen manier. Tot deze ook werden onderschept.

Eigenlijk kort maar krachtig, geen.

In Nederland worden ook Alle pakjes door de scanner gehaald dus de kans dat je zonder extra btw en inklaringskosten erdoor heen komt is gereduceerd naar 0,01% :wink:

Beter een seiko handelaar zoeken die in een land verkoopt met een Schengen verdrag, dan betaal je geen btw, Engeland en of Spanje zijn mooie voorbeelden.

Zoek even, ik weet dat er een topic liep over een solo jdm seiko handelaar die op ebay allerlei Japanse markt horloges te koop heeft en vanuit spa je verzend.

In Amsterdam zit op de Leidsestraat een seiko winkel met een apart hoekje JDM horloges, wel tegen absurd dure prijzen overigens.

Last but not least, monsterwatches heeft soms ook wel een Japans model te koop :wink:

Succes👍

1 like

Niet mee eens Marxje,

Ik heb de afgelopen 1,5 jaar zeker 4 nieuwe en 2 gebruikte horloges buiten de EG gekocht; USA, Rusland, Oekraïne, Singapore, Hongkong. (wel) Allemaal in de 'goedkopere 'prijsklasse van 50 tot 300 euro. Geen enkele keer btw/importtax (in NL) moeten betalen. Ik ben me overigens bewust dat hier een geluks-factor meespeelt en misschien heb ik daarom nog geen duurdere horloges buiten de EU aangekocht. :wink:

Ik hoor het al Jack, zou jij mijn volgende horloge willen bestellen, ik ben iedere keer de sjaak :wink:

1 like

Paar weken geleden een Jean Richard horloge gekocht bij Ashford.com
Na verzending had ik het horloge na 3 dagen in hadden via UPS.
Hoefde geen BTW of invoerrechten te betalen.

Paar jaar geleden een Armand Nicolet horloge bij Upscale time gekocht.
Vervoerder toen FedEx toen moest ik wel BTW en invoerrechten betalen.

Je kan dus blijkbaar een keer mazzel hebben. Achterliggende reden hiervan is me niet duidelijk.
UPS liep via Frankfurt, Fed Ex rechtstreeks naar Amsterdam.
Wellicht speelde dat een rol.

Geluk is eindig, dus alleen voor jouw risico…:sunglasses:

On topic, de meeste goedkopere horloges heb ik via de reguliere postkanalen, dus uiteindelijk postNL/TNT pakketdienst ontvangen. Via wereldwijde koeriers, zeker bij inklaren in NL lijkt het risico me veel groter.

Ik koop ze overal. USA, Rusland, Oekraine, Hongkong, Duitsland, Bulgarije en uit nog wel meer landen. Nog nooit een probleem mee gehad, alles wordt gewoon afgeleverd zonder enig probleem.

Pas nog een horloge via fedex ontvangen. ‘watch for parts, 20 dollar’. Enkele dagen bij de douane gelegen maar daarna gewoon vrijgegeven en hoefde niets extra’s te betalen.

Met onbekendere merken kom je daar nog redelijk mee weg is mijn ervaring.

Maar het is aan te raden om dit via de normale post te laten versturen, dan is de kans op controle een stuk kleiner.

Dit is bevestigd door mijn PostNL pakketbezorger afgelopen week. Misschien dat je nog geluk kunt hebben bij andere vervoerders dan PostNL?

Maar door een scanner halen zorgt er toch niet gelijk voor dat je invoerheffingen moet betalen? Alsof ze tijd hebben om alle pakketjes open te maken daarna.

1 like

Tsja ik heb een vrij goeie band met mijn pakketbezorger en hij werkt er al heel lang (loondienst zelfs nog). Volgens hem gaan horloges allemaal van de band af. Waar voorheen nog sprake was van steekproeven pakken ze ze nu allemaal. Ik heb bij de laatste twee aanschaffen ook die ervaring trouwens. Maar goed. Misschien dat ze bij drukte alsnog wat doorlaten.

Jij lijkt banden met alles en iedereen te hebben :slight_smile:

Het beeld wat je schetst klopt niet. Zelfs met een hoge waarde op het pakket komt er nog heel veel doorheen bij PostNL omdat ze simpelweg de tijd niet hebben om het meeste te controleren.

Bij koeriersdiensten zoals fedex en ups, komen er eigenlijk altijd invoerkosten bij als er een waarde boven 22 euro op het pakket staat.

1 like

Als het tegen ware waarde is gedeclareerd, weinig tot geen kans.

Laten opsturen met lage gedeclareerde waarde op eigen risico. Wordt onderschept door Bpost Customs Clearance Service. Je krijgt een brief thuis voor extra info.

Je stuurt een factuurtje op van Paypal. Wat gewoon een vodje papier is waar de douane zonder specifiek gerechtelijk onderzoek geen controle naar kan doen.

De stap waarin je het import kan vergunstigen laat ik tot uwer discretie. (Ben je wat handig met photoshop?)

Ik zal het hem nog eens vragen hoe dat nou precies zit :wink:

Wellicht kan het ook nog per regio verschillen trouwens. In regio Amsterdam nemen ze het niet zo nauw :slight_smile:

Dat zou ook nog kunnen. Ik zal hem het zeker vragen als hij weer eens aan de deur komt. Ik krijg namelijk modelbouwspullen ook niet meer zonder controle het land in namelijk. Dat was heel lang probleemloos maar nu heb ik bij elk pakket wel controle. Misschien staat mijn naam ergens op een lijst :smiley:

1 like

Wellicht heeft je postbezorger er wat mee te maken :wink:

1 like

Beste combinatie:

  • Lage prijs vermelden op pakbon (maar ook weer niet zo laag dat het onrealistisch is, dus geen $5 maar $50 voor een horloge)
  • Koerier die zelf afspraken heeft met douane (zoals Fedex, DHL, UPS) en zelf de inklaring doet

Dit zullen ze vooral vanuit Azië doen. In de VS vermelden ze ALTIJD de echte waarde is mijn ervaring.
Dan moet je wel gegarandeerd betalen, maar is het een lage prijs. Voornaamste zijn nog de inklaringskosten.
En je hebt het met een paar dagen in huis. Mijn laatste ervaring met fedex was 4 dagen van hongkong tot aan mijn pols.

Bij de normale post is het vooral een kwestie van geluk, wat er op de pakbon staat als omschrijving, en welke waarde.
Bubblewrap envelop komt er doorgaans wel doorheen zonder problemen.

Je weet het maar nooit.