Een ironisch ontwerp en voor €1400,- ben je klaar…![]()
Een niet mooi vloeiend lopende seconde wijzer. In deze prijsklasse altijd voor 28800 BPH gaan.
Ik heb een vintage Atlantic die op 18000 BPH loopt en dat is overduidelijk te zien. Alleen is dat een heel andere prijsklasse. Zelfs AliExpress horloges van €100 tikken op 21600.
iconisch ![]()
Een handopwinder is vrijwel altijd dunner en dat draagt comfortabel.
![]()
Ook al omdat beide horloges flink verschillen in maat en je wilt een horloge altijd zelf passen om te zien en voelen hoe het draagt.
![]()
Eens. +1 voor de IWC of bij een voorkeur voor een iets kleiner prijskaartje de Staudt. Maar wat het ook wordt, de herinneringen die er aan gaan kleven zullen het sowieso een mooi horloge maken
Even terzijde: nu mijn vader ruim een jaar geleden (op een respectabele leeftijd) is overleden ga ik vooral de horloges waarderen en dragen welke hij zijn hele leven droeg.
Ik ben bevooroordeeld omdat ik net de Salmon versie heb besteld. Maar ik vind deze heel mooi en ook nog enigszins betaalbaar. Als je ze een bericht stuurt kun je hem vast ook krijgen met de blauwe wijzers en opgelegd cijfers van de salmon dial versie.

Ik ben wel fan van deze 40mm IWCs.
Super clean Maurice lacroix 1975 horloge.
Omdat chronometrie gewoon naar de wetenschap achter het meten van de tijd verwijst.
Formeel hoeft een chronometer ook niet door COSC getest te worden. COSC is Zwitsers, en weigert tegenwoordig iets te testen wat niet Zwitsers is. Alles wat in vijf posities strakker loopt dan -4 tot +6 seconden per dag, bij een setje temperaturen, mag zich chronometer noemen. Alles wat aan ISO 3159 voldoet is prima. Daar kan Metas zich onder scharen, en bijvoorbeeld ook Grand Seiko automaten en handwinders, want die zijn strenger dan COSC, ze garanderen vaak -3 tot +5 in zes posities.
Merken als Hanhart zijn ook strenger dan COSC, die garanderen af fabriek 0 tot +8 seconden, en tolereren geen tijdsverlies. Ik vind dat een mooie standaard, overigens.
Merk daarbij ook op dat COSC een stel broddelende amateurtjes zijn op het gebied van quartz. Die standaard accepteert 0,2 tot 0,07 seconden drift per dag. Dat is op jaarbasis tussen de 73 en 25,55 seconden winst of verlies. Da’s zeer pover.
Grand Seiko, Citizen, en Junghans doen dat allemaal beter. Junghans HAQ is +/-8 seconden per jaar autonoom, GS doet +/-5 of 10, The Citizen doet +/- 5 of 1 (!) seconde(n) per jaar. Zoals we zien: COSC is niet de end-all-be-all op accuratesse gebied. Zeker niet voor quartz. Sterker nog, iedere quartz van drie knaken is accurater dan ieder COSC uurwerk met een veerton, dus eigenlijk slaat die standaard sowieso nergens meer op.
Dit alles laat onverlet dat “Chronometrie” gewoon de kunst van het meten van de tijd is.
Niks eigenlijk. Het was vroeger zelfs bon ton om horloges met een 18000 tikgetal op te sturen die dan accurater gemaakt werden door daar een ferme balans aan te hangen. Vervolgens zijn veel merken in de chronometrie wedstrijden wel naar hogere tikgetallen gegaan, maar in de dagelijkse praktijk zijn 18000 bph uurwerken slijtvast en best prima af te regelen.
Dat gezegd, ze worden vaak gebruikt voor kleine secondes, waarbij het schokken van de wijzer minder opvalt. Mensen hebben op een of andere manier voor een centrale seconde complicatie liever een zo hoog mogelijk tikgetal, want “dan glijdt de wijzer zo mooi”, zeg maar.
Ik vind dat gezeur. Als je een glijdende wijzer wilt kun je gewoon een Spring Drive scoren.
Die zijn nog veel accurater ook.
Maarreh… Ik zie dat je naar stalen kasten zit te loeren. Zelf heb ik een Nomos Ahoi en een Grand Seiko SBGW231. Die eerste is heel erg geen dress watch. Da’s een sporthorloge pur sang met lume in de wijzers en op de plaat.
De SBGW is wel dressy, al is het staal.
Geen blauwe wijzers, maar da’s heel erg niet nodig bij dit ding. Ik breek graag een lans voor de SBGW.
Weet niet of een RW millesime small second iets voor je is ( misschien iets te sportief, geen blauwe wijzers, 39mm)
Ze hebben ook een hele mooie salmon dial (tikkeltje kleiner met 35mm)
Dank voor je uitleg!
Ik heb ook liever dat ze iets voor lopen.
Mijn 262 kHz Bulova kwarts doet het ook aardig met +2 seconde per jaar. (Gemeten naast DCF klok).
Zeker geen verkeerde suggestie, Dank je wel. Ik ga er even naar op zoek ![]()
Kijk dan ook even naar de Longines sector dial. Die vind ik eigenlijk mooier dan de Omega. Ik heb zelf ook nog een Longines Dolce Vita met een witte sector dial en blauwe wijzers, die zijn erg goed, maar ik denk dat de ronde kast iets voor je kan zijn.

Overigens, als het budget richting de 40.000 euro gaat: Credor Eichi II.
Leren band heeft mijn voorkeur, datum maakt mijn niet zo veel uit. Is zeker geen noodzaak
Inderdaad een goede vergelijking , die hooiwagen. Zo had ik het nog niet beschouwd ![]()