Ik ben een volledig nieuw lid op dit forum. Echter heb ik hier de laatste maanden al menigmaal vertoefd om één en ander te bekijken. Ik zit namelijk met een vraag.
Recent besliste mijn werkgever om me een bonus uit te keren voor reeds bewezen diensten. Aangezien de belastingen in ons Belgenlandje zowat overal hun graantje wenst mee te pikken, stelde ik een alternatieve manier van opslag voor namelijk aan de hand van een horloge.
Dit idee kwam in me op omdat mijn interesse altijd naar horloges is uitgegaan.
Het begon vroeger met een Flik Flak horloge tijdens de eerste communie en sedertdien heb ik, voor zover ik weet, nooit zonder horloge rondgelopen. Echter kocht ik in het begin steevast horloges die hier al wel eens onder de noemer ‘plakmerken’ vallen. Tijdens mijn middelbare schoolcarrière kreeg ik van mijn ouders een quartz horloge van Rodania. Niet bepaald het meest gekke merk of model maar er hangt voor mij een zeker soort sentiment rond. Tot op vandaag draag ik deze nog steeds
Sedert enige tijd vind ik echter dat de tijd gekomen is om een ietwat stijlvoller model aan te schaffen. Omwille van recente bouwwerken is dit er niet van gekomen tot mijn werkgever dus enkele weken geleden met opslag op de proppen kwam.
De uiterste max. van mijn werkgever is €3.000.
Het liefst zou ik voor een automatische horloge gaan tussen de 36 en de 40mm gezien mijn polsen niet super breed zijn. Graag een stijlvolle horloge voor dagelijks gebruik in een kantooromgeving. Indien het even kan zou een horloge die zijn waarde min of meer behoud uiteraard mooi meegenomen zijn maar dit is niet de grootste must.
Ik begreep dat de Black Bay 36 van Tudor bijvoorbeeld een goede koop zou zijn binnen deze criteria.
Vinden jullie dit ook of adviseren jullie toch nog andere modellen?
Ik ben enorm benieuwd naar het advies van jullie kenners op dit forum.
Leuk om op deze wijze een horloge aan te schaffen. Mag het een dresswatch zijn met lederen of stalen band?
Naast de Tudor zou je ook kunnen denken aan bijvoorbeeld Longines
Ik weet niet hoe het in Belgenland werkt, maar de Nederlandse belastingdienst heeft ook nog wel een mening over giften van aanzienlijke waarde.
Dus vooral: ik hoop dat je werkgever weet waar hij aan begint (er zijn iig in NL wel wat manieren waarop het mag onder voorwaarden) en jullie beiden niet voor een onvoorziene post komen.
Dat doen ze evengoed over bonussen in natura hoor. Wordt gewoon belast alsof het centjes waren. Tenzij je werkgever natuurlijk wil meegaan in een verhaal dat juridisch doodgewoon belastingsfraude is, met alle potentiële bijwerkingen vandien.
Allereerst Willem , van harte welkom op dit mooie en informatieve forum ik zou in je keuze proces zeker ook de Glashuette Nomos neomatic lijn betrekken als het een heel mooie dress watch zou moeten zijn .Succes !
welkom. bb36 is een prima horloge hoor. maar met budget van 3k zijn er echt zo oneindig veel opties, het beste is om er een paar te gaan voelen en passen en op basis daarvan je keuze te bepalen. genoeg goede horlogehuizen in België toch?
In Juni komt er een bonus van €2000,00 aan en zoals je wel weet gaat daar een slok belasting van af. Dus ben heel benieuwd onder welke voorwaarden je in Nederland niet voor onvoorziene kosten komt te staan. sta open voor tips zolang ze niet illegaal zijn.
Werkgevers kunnen ook gebruik maken van een WKR regeling. Zo krijg ik elk jaar in februari een extra kleine bonus van zo’n €3K die grotendeels onbelast is. Weet niet of zoiets ook in België bestaat.
Belgisch advies: Als je werkgever in de komende 3 jaar belastingscontrole heeft is de kans heel groot dat je prijs hebt. Tenzij je in een sector zit waarbij het normaal is dat je werkgever horloges aankoopt.
Er zijn creatievere legale manieren. Bvb kosten eigen aan werkgever ofzo.
Zo 3000 uit de WKR pot, dat betekent vast kleine kerstfeestjes en weinig andere voordelen (reiskosten, abbonementjes op fitness, kerstpakketen…)…anders hoop ik dat de controle nog even uitblijft.