Sinds ik een bovengemiddelde interesse in polshorloges heb, hebben verschillende modellen mijn pols gesierd. Sommige herinner ik me niet eens, zo obscuur (en bedenkelijk, qua kwaliteit).
Toen het iets serieuzer werd kwamen er Seiko’s. Daarna werd mijn grail een Omega Seamaster. Om door te groeien naar een Rolex Sea Dweller 16600. Elke keer weer een nieuwe, maar ook duurdere grail.
Nu vroeg ik mij af: is dit een ontwikkeling die bij de meesten zo verloopt? Of zijn er ook mensen die zeggen:
‘Ik had een Rolex (of ander horloge met dito aanschafwaarde) maar werd verliefd op een Pulsar (of iets dergelijks) en heb die momenteel als grail.
(Ik benadruk hierbij dat het er geen financiele noodzaak moet zijn om je duurdere grail in te ruilen voor een voordeliger horloge)
Denk dat een grail bij voorkeur enigszins onbereikbaar moet zijn en in de wereld van horloges is vaak iets onbereikbaar als het moeilijk/niet te betalen is. Denk dat prijs en exclusiviteit over het algemeen en zeker bij horloges hand in hand gaan.
Een Volkswagen Golf is ook zelden een grail auto, een auto uit Maranello, Sant’Agata, Crewe of Mollsheim wel
Een grail is een term die hier vaak onterecht wordt gebruikt voor het eerste horloge wat nog nét binnen het financiele handbereik ligt en waar men naar toe spaart.
Feitelijk is een (holy) grail eigenlijk iets waarvan je enkel kunt dromen en wat je nooit zult bezitten.
Grail: the object of an extended or difficult quest
Even de Siebel binnen lopen voor een Pulsar valt moeilijk onder die definitie te scharen.
Maar een NOS Seiko uit januari 1981 zou voor mij best als grail aangemerkt kunnen worden al is die een stuk betaalbaarder dan de gemiddelde Rolex.
Maar een duurder horloge is logischerwijs moeilijker te bereiken, doordat je er voor moet sparen en kan dus eerder de term grail krijgen dan een goedkoper
Er zijn horloges die ik graag zou wil hebben, omdat ik ze heel mooi vind, maar die ik niet kan betalen. Verder niet erg. Zijn geen graal, want zo graag wil ik ze ook weer niet.
Bedoel het meer in algemene zin. Een volkswagen golf van 40k is over het algemeen minder grail materiaal dan een 10 jaar oude Bentley Flying Spur of Continental van hetzelfde bedrag. Die eerste zullen niet veel kinderen of mensen boven hun bed hangen die tweede wellicht wel.
Een Golf R of een Golf GTI zal voor velen een Grail wagen zijn en blijven (soms om financiële soms om practische redenen) en dat velen een Bentley boven hun bed hangen is ook maar de vraag hoor
Je begint je zin met “voor iemand met weinig inkomen”, dus het is niet helemaal onzin dat het met duur geassocieerd wordt. Voor iemand met weinig inkomen is een Volkswagen Golf nl. wel duur. Voor iemand met 5 x modaal is waarschijnlijk een Ferrari duur.
Naast ‘duur’ is beschikbaarheid/zeldzaamheid een belangrijke factor (niet onlosmakelijk van ‘duur’ vaak) die meespeelt bij een grail.
Een grail kan volgens mij ook een zeer zeldzaam horloge (of auto) zijn. Nadeel is wel vaak dat iets wat weinig voorkomt en zeldzaam is heel veel geld kost.
Ik ben bv op zoek naar een bepaalde uitvoering van een Citizen duiker. Valt qua prijsklasse zeker niet in de categorie Rolex, maar is gewoonweg niet aan te komen.
Een grail is voor iedereen anders, de aanschafwaarde ervan hoeft niet veel te zeggen.
Voor mij was het een Breitling Superocean en die heb ik dan ook gekocht als eerste echte horloge.
Maar een grail kan net zo goed een Tissot of een Seiko zijn. In mijn ogen is een grail een model waar je helemaal weg van bent (en dat kan duur of goedkoop zijn).
Na de tijd heb ik nog een Stowa gekocht was 1/3 van de prijs van de Breitling maar ik vind 'm misschien nog wel mooier dan de Breitling.
Ik denk dat een grail een reden is om ergens voor te gaan, om voor jezelf te laten zien dat met hard werken veel haalbaar is en of dat nu €1000 of €10.000 is dat maakt in mijn ogen niet veel uit.
Dit blijft toch een leuk ding he, 100pk was een hoop indertijd en ik zou er nog genoeg aan hebben, de auto weegt immers weinig. Generatie 5 woog de helft meer, en kreeg het dubbele in pk’s. Toch zou ik meer lol hebben in die 1st gen. Niet als ‘hoofdauto’, die 1 moet je voor erbij hebben.
Iets wat je any moment kunt kopen kan per definitie geen grail zijn. Exclusiviteit, schaarste, zeldzaamheid en in de werkelijkheid gaat dat dan vaak (niet altijd) automatisch gepaard met een hoge prijs.