Volgens Merriam-Webster:
grail: the object of an extended or difficult quest.
Geld zit niet als zodanig in de definitie.
Volgens Merriam-Webster:
grail: the object of an extended or difficult quest.
Geld zit niet als zodanig in de definitie.
Ik zie deze term vrij vaak hier op HF, grail.
Maar ik beleef de āhobbyā op mijn manier net als ieder dat op zijn manier doet.
Ik heb geen grail, ik heb enkel interesse in een leuk horloge. Dat betekent voor mij, vind ik het een leuk/mooi horloge? Kan ik het betalen? Is het van enige kwaliteit? En 3 x ja is kopen
Verder zeggen al die ontastbare verhalen mij niets, zijn mij geen meerprijs waard. Dus historie, heritage etc doen mij niks. En of dat wel of niet in de smaak bij de āechteā liefhebbers of kenners zal me worst wezen.
My 2 cts
Inderdaad. Als het geen langdurige of buitengewone moeite kost om dat wat je begeert te bereiken is het geen āgrailā. Tenzij je het begrip wilt devalueren.
Een grail quest kan ook ophouden. Met horloges heb ik dat nog niet, maar wel met autoās. Ik droomde ooit van een BMW E30 M3. Die heb ik kunnen kopen en 15 jaar gehad. Toen kwam er een Porsche 964. En nu ben ik er eigenlijk wel klaar mee. De 964 gaat straks te koop, en ik rijd lekker rond in mijn Clio en mijn Prius.
Okay interessant, volledig eens trouwens. Nu een v70 met dakspoiler, 17ā enz⦠volgende wordt weer v70 maar prima als er doppies onder zitten
Tis geen e30 m3 of 964 maar evengoed blij met mn karretje
Mijn graal (grail, zoals men hier veelal bezigt) was een reis naar Japan en de aanschaf van een GS SpringDrive. De reis werd me van alle kanten afgeraden, want Tokyo en Kyoto zijn grote steden, waar de adressen uiterst moeilijk te vinden zouden zijn en ik kan paniekerig reageren als ik niet weet waar ik ben. Enfin, dankzij een uiterst zorgvuldige voorbereiding en voorverkenningen plus adviezen van HF-leden is de reis uitstekend geslaagd. En die GS Spring Drive? Ja hoor, die is er. Een NA had ik al veel eerder en vaker beloofd; ik zie het wel of ik het alsnog doe. Overigens: ik heb geen nieuw hoog doel meer voor ogen dan genieten van wat er al is.
Ik koester de herinneringen aan de reis en de GS aan mijn pols. Een aantal moeilijkheden heb ik weten te overwinnen door volharding en goed nadenken.
Wat een mooi verhaal! Heel knap dat je je persoonlijke uitdagingen - ondanks je omgeving die je adviseerde de makkelijkste weg te kiezen - bent aangegaan, Ʃn hebt beslecht! Dat is leven, wat een kanjer!
En een mooie GS om het altijd te herinneren.
IGoede vraag!
Ik kan het beamen. Althans gedeeltelijk.
Mijn grail was jaren een daytona 6263. In die tijd Was dat toen onbetaalbaar voor mij.
Maar⦠ineens⦠jaren later kon ik mij grail (en ook nog eens een topper) gewoon kopen. En dat deed ik . Oh man ik was in de 7de horlogehemel!
.
En geloof me⦠ik heb er van genoten. Maar toch heb ik hem verkocht. En echt, mis hem geen dag.
Nou heel af en toe. En ik zeg ook niet dat die nooit meer terug komt. In een reverse panda variant. Maar voor nu, gedeeltelijk, heb ik weer een andere grail op het oog En ja, eentje die is voor ons hobbyisten gewoon bereikbaar is
Dus⦠het kan wel!
Ik ga er dan ook volledig vanuit dat dit topic is aangemaakt om mij te pesten.
Chapeau!
U heren, hebt het horlogeforum hierbij naar een hoger niveau getild.
Dat dus, ik heb sowieso geen doel. Het enige wat ik als doel kan zien is dat ik een horloge heb waar ik van kan genieten. En het liefste zo makkelijk mogelijk.
Mooi! Dat is een prachtig verhaal en ervaring!
Dit bedoel ik dus :)!
Ja. Het kan. En nee de grail is niet altijd het duurste.
Wellicht je topic veranderen in:
Grail, altijd onbereikbaar?
Of zoiets? Dan laat je in het midden of deze zeldzaam of duur isā¦
Simpel, status en uitsloverij.
Ik geloof niet (meer) dat een object een Grail kan zijn.
Is denk dat het jarenlang verlangen naar een ervaring/ object de Grail is.
Of het nu een reis naar Australiƫ is, of de ervaring van het kopen van je eerste Rolex
De beloning op het einde van je zoektocht is toch wat we allemaal voor ogen hebben,⦠de jacht dat is wat de prooi zo mooi maakt, en of dat nu gaat om een stuk dat moeilijk te vinden is omdat er bijna geen (meer) van bestaan, dan wel dat je het niet kunt kopen zonder eerst financiële inspanningen (sparen) gedaan te hebben doet er allemaal niet toe. Voor vele verzamelaars is het vinden van dat ene stuk net wat het zo plezierig maakt en soms kan het inderdaad best lang duren maar dan is het plezier van het vinden dubbel zo groot.
En of je die beloning nu gewoon je ultieme droom, je graal, die bijzondere beloning noemt het is enkel het uiteindelijk resultaat dat jij hem hebt die het voor jou zo speciaal maakt.
Dat is voor een aantal wel de drijfveer denk ik. Er toch bij willen horen en ook mee willen doen zoals dat met alles zo kan gaan. Maar datzelfde vind ik met āinhouseā, ook zoiets wat overschat is. Het kost je alleen geld meer niet.
Beetje in de categorie van: āHorloge van de Hema doet het ook goed, waarom zou je meer dan 15 euro voor een horloge uitgeven als je ook op je telefoon de tijd kan zien.ā