Maar ik bedoel, gebeurt het soms niet ook dat mensen gewoon verliefd worden op een eenvoudig merk met een eenvoudig model, voor een eenvoudige prijs? En hun dure horloge(s) dan verkopen? Of je dat begeerlijke horloge dan ‘grail’ noemt is even niet belangrijk
Ik voel mij geroepen om na de grollen ook wat serieus in te brengen over het fenomeen graal. Ik heb namelijk geen graal dus ik sta er volledig blanco in.
Zoals ik uit al die topics op het forum het begreep is een graal een horloge dat je het allerliefst wilt hebben, daarna is het klaar, maar waarvan het maar zeer de vraag is of het ooit lukt.
Voor vintageliefhebbers zal dat wellicht een heel zeldzaam horloge zijn, maar voor de anderen heeft het dan wel degelijk met prijs te maken.
Als het horloge sowieso nooit bereikbaar is of onzinnig om te kopen gelet op je vermogen, zeg een Richard Mille, dan is het geen graal. De mogelijkheid moet bestaan dat je heb ooit bezit. Dat is voor velen een Rolex, maar voor anderen wellicht een Omega. Het hoeft dus ook niet per definitie duur te zijn, maar wel relatief heel duur voor de graalzoeker zelf. De onzekere mogelijkheid dat men het ooit zal hebben wordt levendig gehouden door flipperen of het zogenaamde doorsparen.
Als eerder gezegd, ik heb geen graal en ik vind het een wat hoogdravend woord. Maar klopt mijn perceptie enigszins met sommigens werkelijkheid?
Bij mij gebeurt dat wel, maar dat komt misschien ook omdat het me geen reedt interesseert wat iemand van me denkt. Ik heb meerdere belachelijk dure horloges gehad en bezit er nog steeds 1 maar loop het liefst met m’n plastic quartz Breitling. Vanaf het moment dat ik die in m’n handen deed/ om kreeg is hij er niet meer afgegaan, daar kan geen Rolex tegen op al kost hij 7 keer zoveel.
Ja in essentie wellicht wel, maar als je van horloges houdt than there is more to it than just reading the time . Een Daihatsu brengt je ook van A naar B, maar toch prefereert men over het algemeen wel iets meer dan gewoon van A naar B. Hetzelfde is denk ik met horloges. Vakmanschap, precisie, mooie materialen, heritage en een mooi verhaal vinden wij blijkbaar hier allemaal op het forum in wat voor mate dan ook ergens wel belangrijk…
Spreek voor jezelf want mij kan dat gezever me gestolen worden.
En als we hat dan over historie hebben, in het verleden was er geen inhouse. Horloges werden door een meester horlogemaker in elkaar gezet. Er was voor elke onderdeel een aparte maker en de horlogemaker voegde dat samen dat was dan een merk.
Inhouse is duurder maar niet direct beter. Een generiek uurwerk wat 1 op 1 of met aanpassingen gebruikt wordt is door en door getest. Dat is ook makkelijk(er) te servicen. Voor een inhouse zul je echt beter naar de fabrikant gaan en zijn prijs betalen voor reparatie of onderhoud. Ik ambieer geen inhouse uurwerk. Doe maar een ETA of Sellita. Snorren prima en ook mooi etechniek.
Hier op het forum spreek je natuurlijk al over een heel select publiek, je zoekt informatie over horloges anders kom je hier toch niet… maar of dit de gemiddelde koper is is maar zeer de vraag. Veel vrouwen (en mannen misschien ook) zullen heel graag een mooi juweel krijgen/hebben/kopen… alleen is het maar de vraag of ze dan geven om vakmanschap, precisie, mooie materialen, heritage of een mooi verhaal, ze zullen het eerder graag zien of net niet. Ik denk dat dit voor de meeste horloge kopers ook zo is, ze kopen iets omdat ze het mooi vinden, en enkelen kopen het omdat ze geven om vakmanschap,… en dat zijn dan mensen die je bijvoorbeeld hier kunt vinden.
Opmerkelijk dat uitgerekend jíj in dit topic over nuances en iets met mate wel of niet waarderen begint. Normaal gesproken zijn je reacties juist behoorlijk gepolariseerd en uitgesproken.