Ik ben al een tijdje aan het sparen voor mijn grail watch; de Rolex Explorer 214270. Om erachter te komen of dit ook echt hét juiste horloge voor mij is moet ik hem natuurlijk eerst om de pols hebben gehad. Daarom heb ik tijdens mijn weekendje weg in Den Bosch samen met mijn vriendin de plaatselijke S&C bezocht. Daar hadden ze de Explorer helaas niet maar wel een aantal andere zeer aansprekende modellen, waaronder de Oyster Perpetual, de Milgauss met blauwe plaat en de Air King. Ik vond de Milgauss in het echt geweldig maar betwijfel of deze geschikt is voor dagelijks gebruik. De Air King vond ik ook tof maar mijn vriendin erg lelijk (vooral vanwege de witte cijfers). Voor de gein nog even een witgouden Sky-Dweller gepast, loodzwaar maar wel erg mooi. Ik ben er zeer goed geholpen door een medewerker die een vintage Submariner Date droeg. Hij adviseerde mij rustig op zoek te gaan en op het juiste moment mijn grail watch te kopen, bijv. om iets te vieren. Zo krijgt het horloge gelijk meer gevoel/ betekenis.
In de week daarop ben ik op bezoek gegaan bij S&C in mijn hometown Groningen. Ook daar goed geholpen door een charmante medewerkster die een fraaie two-tone Datejust met Oyster bracelet droeg. Zij hadden een Explorer liggen maar die was al gereserveerd voor een vrouwelijke! klant. Ik heb deze wel mogen passen en had daarbij echt het gevoel dat deze past bij wie ik ben (stoer/ classy etc. ). Ik heb ook de Hulk om gehad, wat een gaaf horloge is dat! Deze werd op het moment dat ik daar was telefonisch verkocht aan een gelukkig persoon.
Aangezien het juiste moment voor het kopen nog niet is gekomen blijf ik nog even geduldig wachten. Bij het verlaten van de winkel kreeg ik van de charmante dame nog de meest recente Rolex catalogus mee en zo liep ik toch nog met een S&C tasje naar buiten
Mooi verhaal! En leuk om eens aan al dat lekkers te mogen zitten. Hoop dat het moment van de grail snel daar is. Ik heb de Explorer sinds deze week in mijn bezit… je zult er mi geen spijt van krijgen. De Airking ook mooi, lekker aanwezig op de pols maar ik vind zelf de plaat wel druk.
Mijn ultieme Rolex was (en is eigenlijk nog wel) de Rolex Submariner no date. Ik weet niet wat het is maar ik begin de laatste paar maanden de Rolex Explorer echt heel erg te waarderen. Niet te groot niet te patserig. Pure kwaliteit. Tijdloos. Simpel maar toch stijlvol. Perfectie straalt ervan af.
Sinds ik de Seiko Sarb033 heb (uiteraard niet te vergelijken met de Rolex Explorer) ben ik 38/39mm horloges en dus ook de Explorer meer gaan waarderen. Ik denk dat de Rolex Explorer alles heeft wat je in een horloge zoekt. Go for it!
Ik weet niet hoe het bij kortingen bij Schaap Citroen zit, laatste keer dat ik daar was voor een Omega Speedmaster kon er nauwelijks wat van de prijs af. Andere juweliers al geprobeerd? Of eventueel grijze dealers? Ik ben uiteindelijk voor mijn Speedmaster bij Eugene van Baal in Nijmegen beland, maar die verkoopt helaas geen Rolex, dus daar heb je niet zo veel aan .
Ik zou de Airking en de Milgaus links laten liggen. Beide erg mooie horloges, maar voor een eerste Rolex zou ik een Explorer of een Submariner kopen.
De Rolex Explorer staat ook op mijn lijst als horloge dat ik misschien ooit wil bezitten. De absolute grail is voor mij momenteel toch wel de Daytona met de kermische bezel en witte wijzerplaat.
Bij nettere gelegenheden heurt leder. Dat deed de Tudor dan wel weer, ook al was het nogal casual leder.
Als je de Explorer doet zou ik ook een rondje googlen hoe die het op een shell cordovannetje doet. De OP gaat erg goed, die is dus ook net te dragen. De explorer?
Ik hoor vaak geluiden dat een Explorer, en eigenlijk de gemiddelde moderne Rolex per definitie, niet op leer hoort. Ik overweeg toch om deze te bestellen;
Ik had zelf de Explorer al eens om gehad, en ik kreeg deze maar niet uit mijn hoofd. De Sub qua prijs gewoon te hoog gegrepen voor mijn budget, dus dat speelt ook mee uiteraard😬.
Maar het is vooral de dial die mij aantrekt. De kast vorm is niet extreem anders bij deze prijsklasse Rolex. Ook is de hoogte van een Explorer prettig draagbaar, de Airking is toch wat hoger.
Als je een google afbeeldingen search doet van “214270 leather strap” krijg je veel minder hits met mooie combi’s dan met een search naar “114270 leather strap” of “14270 leather strap”. Opvallend.
Ik vind de Explorer geweldig en ik weet sinds de introductie van de 214270 MKII (met langere wijzers en meer lume) nog steeds niet of ik de 39 of de 36mm nou verkies… Dat wisselt met de maand.
Ja, sorry. Het zit gewoon ruk. Ik grossier in staal. Ik heb monster banden, SARB banden, had een SDGM band en ook nog een Squale mesh die allemaal liggen of lagen te verroesten.
Smaakzaak he. Het rubber ligt er bij te verbrokkelen.
Gewoon lekker bij een grijze handelaar kopen dus. Scheelt 500-750 Euro voor de Oyster Perpetual.