Sjeetje Marijn.
Het lijkt wel of ze er geld aan willen verdienen.
Maar gelukkig wordt er op al die andere apparaten , kledingstukken , meubels en horloges geen geld verdiend. Slaapt de niet-Rolex bezitter ook weer rustig.
Vraag me alleen af of het niet vervelend slaapt met je kop in 't zand ?
Kop op, hij zei toch ook ff plagen… is ook niet zo serieus bedoeld? Hij snapt vast wel dat er wat in marketing, sponsoring, R&D, en natuurlijk op de zak vd ceo enzo beland.
Uit dat bericht blijkt dat hij met innoveren bedoeld: “maken wat de klant wil”. Dat heeft m.i. niets met innoveren te maken. Onderaan in het bericht staat ook nog dat dit hun meest verkochte horloges zijn: http://www.vacheron-constantin.com/en/watches/patrimony.html
Kan vakwerk, kwaliteit en ingetogen uiterlijk zelf ook wel waarderen, maar even lomp gezegd: Dit zijn basale horloges voor teveel euro’s die ze 30 jaar geleden ook hadden kunnen maken… En dat werkt dus schijnbaar het beste.
Ik ben uiterst Relaxed, vreemd, want ik sta op het punt een dure GS te kopen, een voor mij altijd zenuwslopende toestand, zoveel geld. En kop op. Maar waarom zo boos, serieus, wat kan het jou nou bommen wat ik vind.
90% van mijn opmerkingen zijn cynisch en provocerend. Vind het alleen zo suf om dat bij elke opmerking erbij te moeten melden… Maar het communiceert en ventileert heerlijk
Hij wil in dat bericht duidelijk maken dat je altijd moet blijven kijken naar wat de doelgroep wilt. Je kan niet achterover leunen en verwachten dat de doelgroep jouw producten blijft waarderen, puur en alleen vanwege de historie. Dan word je ingehaald door producenten die wel oren naar de verlangen van de consument hebben.
Zoals later ook duidelijk wordt in de voorbeelden van Nokia, Tom-tom en dergelijke.
Dat interview heb ik er puur bijgehaald ter info, niet om je tegen te spreken ofzo.
Ik denk eerlijk gezegd dat Seiko helemaal die ambitie niet heeft. Grand Seiko is toch (denk ik) eerder iets dat ze erbij doen. De grote winst komt toch uit de lagere segmenten.
Misschien is GS juist een statusobject voor Seiko zelf.
Verder is het ook een kwestie van smaak. Rolex maakt natuurlijk absolute tophorloges, met innovatieve materialen (een eigen staalsoort, wie heeft dat verder nog?) en uitstekende afwerking. Maar ik vind ze niet mooi.
inderdaad, helemaal mee eens, want, laten we eerlijk zijn, wij liefhebbers, zijn natuurlijk helemaal niet rationeel, van deze tijd bezig. Want het is toch veel logischer, praktischer en moderner om een digitaal horloge op lichtenergie en radiocontroled of gps te dragen dan een kwetsbare automaat of handwinder? Maar dat doen we niet, hoogstens een quartz voor “er bij”
Het merendeel van de mensen hecht waarde aan iets volgens deze criteria:
het is duur, dus het moet wel goed zijn;
vele anderen vinden het goed, dus het moet wel goed zijn.
Inherente kwaliteiten zoals technische innovatie doen er dan niet zoveel toe.
Rolex zit al heel lang in deze zelf-bevloeiende spiraal, maar je geraakt niet in dergelijke spiraal via superieure technische exploten. Wel door inspelen op gevoel en nauwgezette marketing.
Gaat dus niet gebeuren. Ben wel zeker dat de GSs gewilde klassiekers gaan zijn in de toekomst, maar niet meer dan de jaren '60 King of Grand Seiko’s dat nu ook zijn.
Niet vergeten dat horloges gevoelsartikelen pur sang zijn. Ratio komt hierbij niet of weinig te pas. Als ik nu een jaren '60 submariner zie krijg ik het ook lekker warm vanbinnen, ook al kan ik voor veel minder een technisch betere oplossing vinden
Denk jij dat dat ook geldt voor de nu opkomende nieuwe markten? Chinezen kopen nu wel rolexen bij de vleet, maar maken geen deel uit van die historie. De wereld verandert snel, en niet in het voordeel van het westen.