Grand Seiko is geweldig, of toch niet…?

De onzinnigheid van deze discussie kent inderdaad geen enkele grens.
Lijkt wel op een bijeenkomst op de hei tussen 010 en 020 supporters

5 likes

Yeah :joy::muscle:t2::muscle:t2:

afbeelding

3 likes

Dit soort topics vind je veel op autofora. Een auto met karakter, met uitstraling, van hoge kwaliteit. :rofl: De laatste Duitser die ik kocht stond heel hoog aangeschreven, en was mijn slechtste auto ooit, met reusachtige voorsprong, en de service bij de dealer zo mogelijk nog slechter. Is gelukkig slechts 3 jaar gebleven, 2.5 jaar te lang eigenlijk.

Interessant vind ik om te zien hoe marketing-machines uitstekend hun werk blijven doen, en hoe ook aan horloges gevoel, karakter en nog wat menselijke eigenschappen gelinked worden terwijl het allemaal niet meer is dan een samenstelling van staal, safier, leder, radertjes en/of batterijtjes recht uit een of andere de fabriek. Eventueel heeft iemand er met de hand nog wat aan gedaan, en dan kan je misschien/mogelijk/eventueel/met wat geluk nog van echt vakwerk spreken.

Het enige gevoel of karakter erbij is wat wij er zelf op projecteren vanuit onze eigen persoonlijke gevoelswereld. Dikwijls is dat onder invloed van reclame/marketing, soms door een persoonlijke positieve of negatieve ervaring, en dikwijls ook door wat we van anderen horen en lezen :slight_smile:.

Van een oud horloge kunnen we denken dat het karakter heeft, en hoewel het er wat jaren op zitten heeft, blijft het voor mij slechts een stukje techniek. Hoewel ik dat oude horloge wel kan appreciëren voor wat het is, heb ik niet de behoefte daar sentimenteel over te gaan doen, net zomin als bij een nieuw.

Verder ga ik dit topic gewoon aan de kant laten denk ik ;-).

6 likes

Klopt, voor mij ook heel herkenbaar. Meestal Toyota en Lexus rijders met een mega minderwaardigheidscomplex. Bij horlogemensen wel aanzienlijk genuanceerder gelukkig :+1::smiley:

1 like

Je ziet hem aankomen he, en dan?

En nog een keer, en dan?

Ik heb er nu vier en zit er toch sterk aan te denken om terug te gaan naar één aangezien de prijs/plezier (=/= prijs/kwaliteit, laten we dat pad maar niet opgaan :wink:) verhouding vaker richting Japan/niet-Rolex uitslaat dan naar Rolex.

Ja echt kut joh, kocht een Alfa Romeo en de relatie met mijn vaste garage is nooit zo slecht geweest. Heb de beste man 4 jaar niet gezien of gesproken. Niet verwacht.

2 likes

Rolex vind ik meer te vergelijken met een Volkswagen. Vroeger een degelijk en betaalbaar gebruiksvoorwerp. Het gaat tegenwoordig om de perceptie van kwaliteit i.p.v. echte kwaliteit. Bij Pon dealers en bij Rolex dealers heerst tevens eenzelfde soort van klantonvriendelijke cultuur.
En nee ik heb geen Toyota of Lexus.

4 likes

Geen idee, ik heb geen Rolex. Maar ik krijg juist de indruk hier op het forum dat ze heel degelijk zijn.

Allerlei horloges gehad. Maar Rolex is het wel echt voor mij. Zit gewoon zo goed in elkaar. Het horloge klopt gewoon. Geen design elementen of elementen die je graag anders had gezien. Band en sluiten tapered perfect en zit als gegoten. Perfectie.

3 likes

Probleem met de Grand Seiko is dat ze wél op de Seiko’s van €225 lijken.
Als ik duizenden euro’s uitgeef aan een horloge, dan wil je iets unieks of exclusiefs, waar je het ook aan kunt zien.
Als je je ogen een beetje dichthoud lijken de meeste Grand Seiko’s op allerlei ‘run of the mill’ horloges van Swatch en anderen.

3 likes

Ok. Point taken. Een hele dure Golf 2 dus.

Met alle respect heb je überhaupt zelf een horloge van boven de 1k in je collectie?

De Speedy hesalite.

Dus dit.

Er zijn denk ik maar 1 of 2 anderen op het forum die mijn 18238 ook mooi vinden :sweat_smile:

1 like

Top horloge. Heb ik ook. Maar zo te zien heb je nog weinigen Rolex in bezit gehad. Geloof me je gaat om zijn.

Rolex is the only answer. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Snap je overigens wel, ik begin me ook langzaam te verdiepen in andere merken. GS is dat voor mij niet, Zenith was erg cool!

Ik vind bepaalde modellen helemaal niet verkeerd bij Rolex. En ik geloof ook zeker dat ze degelijk zijn. Maar tweedehands is een mijnenveld en de grijze circuit prijs vind ik het niet waard momenteel.

Maar waarom noem je Rolex dan een golf 2? Wat is een Glycine combat sub dan wel niet? En stepje of een driewieler? :crazy_face:

Of een step met drie wielen? :thinking:

1 like

Omdat een Golf 2 de laatste degelijke tooly VW was imo.

Bedankt voor deze info in een Grand Seiko topic. :+1:

1 like