Grand Seiko Only X

34 likes

Ik lees berichten dat de UFA teruggeroepen is;

via comment in: Reddit Grand Seiko

Heb jij al wat gehoord over je afspraak? ben wel benieuwd!

Zou best zo kunnen zijn inderdaad. Ik heb twee GS met het 9R15 spring drive uurwerk. Dat wordt gespecced op ±10sec/maand. Maar loopt veel nauwkeuriger dan dat. En ik heb een andere spring drive die de ±2 per maand misschien nu al haalt. Dus mooi zo’n UFA, maar het moet wel verschil maken inderdaad.

Ik ben langsgeweest bij de AD en ik kon de slgb wel passen, maar ze hebben gisteren ook bericht gekregen dat ze ze niet mochten meegeven. Echt balen wel en zeker opvallend, want de eerste batches zijn al bij de AD’s dus. Ze wisten er verder ook geen details over en konden geen nieuwe release periode doorgeven momenteel.

Het is werkelijk een prachtstuk trouwens… ideale maat, heerlijk licht en een heel mooie wijzerplaat. Niet echt puur zilver, maar een heel subtiele blauwe tint. Matcht heel mooi met het donkere titanium. De band is perfect, de snelverstelling in de sluiting werkt heel intuitief en voelt stevig. Dag en nacht verschil met de oude 5 link vind ik. Ik kan niet wachten tot hij opnieuw binnen is. Ik sta als eerste op de lijst voor het volgende exemplaar alleszins :blush:

Enige mankement dat ik zag was dat de date niet gecentreerd stond. Heeft het daarmee te maken? Geen idee dus.

Een paar snelle shots. De stickers van de band hebben ze eraf gehaald, de rest zit er nog op, ook op het saffier.

39 likes

Dat staat wel vast nu ja :smiling_face_with_three_hearts: . Ik vreesde al een beetje voor de rest van mijn horlogedoos op het moment dat ik hem om had. Voor mij is het de ultieme GS. Liefde op het eerste gezicht dus :see_no_evil:

9 likes

Die zou inderdaad nog wat verder door mogen draaien. Maar de uurwijzer staat rond 12 uur, dus is de datum nog in beweging? Of is dit 12 uur midden op de dag? Omdat GS spring drives volgens mij geen instant date change hebben? De 9R15 in elk geval niet.

2 likes

De datum versprong wel instant toen de man van de AD het even testte dacht ik, maar ik heb het zelf niet helemaal kunnen zien. De date stond altijd zo helaas, hij heeft de wijzers doorgedraaid om te zien of het niet verbeterde door eens tot de volgende wissel te draaien.

Opvallend dat ze die zo hebben laten passeren bij de QC … er moet nogal wat druk op gezeten hebben om die lancering erdoor te krijgen heb ik de indruk. Dat ze maar hun tijd nemen om een perfect uurwerk af te leveren ipv haast en spoed.

2 likes

Balen dat er issues zijn en dat die niet gelijk mee kon! Hij staat je in ieder geval heel goed! :+1:

1 like

Het is wat het is hé. De sluiting zat nog in de stickers, maar het voelde allemaal heel solide aan. Uitgebreide review volgt als ik hem ooit thuis heb :+1:

3 likes

Erg mooi inderdaad, maar wat jijzelf en anderen ook al zeggen, slordig van die datum.

1 like

Niet zo instant als Rolex, maar ook niet zoals een Seiko 5. Mijn Spring Drives beginnen een paar minuten voor 12 langzaam te bewegen tot ongeveer halverwege tussen de twee posities, om vervolgens op 12 met een klik direct naar de eindpositie te springen.

1 like

Ik heb genoeg voorbeelden van Grand Seiko QC fouten gezien om me af te vragen of die wel zo goed is. Spleten bij wijzerplaten. En mijn eigen sbga105 heeft beschadigingen op de rand van de rehaut. Die heb ik helaas niet gezien op de foto’s toen ik hem importeerde uit Hong Kong. Maar achteraf waren ze ook al op die foto’s te zien. Ik zit nog steeds te twijfelen of ik hem eens naar GS ga brengen met de vraag of ze een reserve rehaut hebben liggen. Dan is hij weer in mint conditie. Maar ja, een LE van 500 :frowning: en in het normale leven zie je er niks van. Alhoewel ik heb nooit meer draag :slight_smile:

2 likes

Intussen zijn er wat uren verstreken, voor mij altijd een goeie test als ik enthousiast blijf…

Nog steeds done deal?

2 likes

Ik baal wat dat de QC niet op orde staat bij een merk die de perfectie nastreeft, maar dat staat los van het horloge zelf. En dat ik nu nog waarschijnlijk nog wat maanden ga moeten wachten.

Het horloge zelf was echt perfectie. Ik kan die wijzerplaten wel smaken met wat structuur zoals deze ice forest. De blauwe tint in de wijzerplaat was subtiel maar toch net niet helemaal grijs. De rehaut maakt het ook wat sportiever en de maat en het titanium maakten het een enorm comfortabel stuk. De band was nog niet op maat gezet, dus de sluiting zal ik nog moeten testen. Maar het voelde allemaal mooi afgewerkt en elegant.

Tldr: ja dus, het totaalplaatje klopt nog steeds helemaal :smiling_face_with_three_hearts:

7 likes

Tja, bij Zenith is dat ook niet perfect.
Als je naar auto’s kijkt, ook bij MB heb je recalls.

Het is vooral onderscheidend hoe ze het probleem oplossen bij luxe merken.

2 likes

Diepe teleurstelling hier over de datum, dat is geen detail want het valt direct op… los daarvan zouden ze mooie nieuwe spring drives zonder datum mogen maken van mij, stel je een shunbun voor zonder datum, gangreserve en tekst anders dan Grand Seiko…

1 like

Andere vraag; worden de nieuwe bracelets met micro adjust (of de sluitingen zelf) ook los beschikbaar?

Dan doen ze al, met het caliber 9R31 in de SBGY reeks. Ik zou er niet rouwig om zijn dat er geen date op zit omdat ik regelmatig wissel, maar het stoort me niet persé, als het cijfer mooi gecentreerd staat tenminste :thinking:

In de Watches & Wonders interviews hebben GS officials aangegeven dat de sluiting met snelverstelling zeker nog op nieuwe modellen zal geplaatst worden, maar dat ze (althans voorlopig) niet los beschikbaar zal zijn. De huidige sluiting is een 18mm titanium E9 band sluiting, die past sowieso niet op de grotere E9 modellen (20mm) en ook niet op de andere stalen banden omdat die anders zijn van ontwerp.

3 likes

Ja sorry, ik bedoelde eigenlijk een automaat spring drive. Dus heritage/e9 modellen zonder datum, ook jammer dat ze de kleur niet matchen (mede daarom heb ik een white birch).

En balen van de bandjes…

1 like

27 likes