Grand Seiko SBGG007 Losse kroon?

Ik heb hier dus een GS SBGG007 te koop staan voor een redelijk goede prijs. De verkoper vermeld dat de kroon los zit en dat de datum en tijd niet meer goed werken. Vandaar de goede prijs natuurlijk. Voor de rest ziet dit horloge er prima uit.

Wat zou eventueel een checklist kunnen zijn die ik af moet lopen bij een mogelijke aanschaf van dit horloge ? Het betreft het 8n65 uurwerk (Quartz).

Is het enkel de kroon vervangen of het hele uurwerk. Heeft hier iemand ervaring mee ?

Misschien is de deal helemaal niet zo goed als ik denk . Vandaar dat ik het de professionals vraag hier :sunglasses:

1 like

Wat is een goeie prijs?

Ik zou misschien even een mail doen naar Seiko in Schiedam of ze die 8N65 nog servicen, eerlijk gezegd. Ik zou huiverig zijn om een niet-werkende GS quartz te kopen zonder te weten of GS er zelf nog iets mee doet, met name ook omdat ik zo uit m’n hoofd geen mensen ken die GS Quartz uurwerken repareren.

Mooi horloge trouwens. Doet me sterk aan de huidige generatie Credor Kuon denken.

1 like

Staat er eentje voor 1000 op chrono. Deze is ongeveer 700 maar ik kan er ook wel wat vanaf praten. Denk dat ik hem wel voor 600/550 kan krijgen met een beetje afdingen.

Gaat mij om of het het waard is want het is wel een super mooie. Ik heb ook eigenlijk nooit een GS met pukkel gezien. De staat van deze is ook erg mooi dus.

Ik heb een 8n65 gevonden op eBay voor 250 usd. Kan ook wel wat van af. Als ik rond de 750/800 af ben dan is het wel een mooie prijs denk ik?

Ik heb geen idee van wat een mooie prijs is. Als jij voor 600-700 ballen dit horloge scoort, en je hebt voor 200 een goed uurwerk, heb je voor 800-900 Euro een erg mooie en onderscheidende witte Grand Seiko.

Of “het” het waard is kan ik niet zeggen, maar vindt jij het dat geld waard? Zo ja, doen!

Ja maar goed dat vroeg ik niet precies hahaha. Ik wilde weten wat er mogelijk mis kan zijn met de kroon.

Misschien kan het gelijmd worden of de kroon stam? Vervangen? Kan er natuurlijk altijd een 7s26 in gooien :wink: maar dat defeats the purpose.

Het antwoord gaat natuurlijk net zo slecht zijn als de vraag was. Kroon of kroonstift kan stuk zijn, los zitten, uurwerk kan kapot zijn, de kroon kan simpelweg niet meer goed vast zitten… Hoeveel dingen wil je horen? Misschien is het alleen bij volle maan.

Jij hebt het horloge niet in handen gehad, ik zeer zeker ook niet. Als je wilt weten wat er met die kroon kan zijn moet je het horloge kopen, openmaken, en onderzoeken wat er aan de hand is, of je moet verkoper vragen het te bekijken, en foto’s op te sturen.

1 like

Ok we gaan het zien Ik update hier zodra ik meer weet.

Verkoper zegt : “ik heb het horloge niet open gehad, maar de kroon beweegt zonder iets vast te pakken”.

Ik denk dan dat de stift gebroken is.

Heb gevraagd of hij iets kan horen als hij het horloge schud. Gelukkig woont hij niet al te ver weg dus kan makkelijk langs gaan.

1 like

Update: video laat zien dat de hacking functie werkt maar de tijd en datum kun je niet aanpassen. Het uurwerk werkt gewoon.

De kroon stift klikt ook mooi in positie dus het lijkt dat de yoke of de sliding pinion is afgebroken of iets. Geen makkelijke reparatie en er word geadviseerd naar GS sturen voor service. Wat aardig in de knaken gaat lopen. Denk dat het dan beter is om gewoon een ander uurwerk te vinden en te vervangen.

Good luck with that. En, ik ken de kastconstructies van kwarts-GS’en. Daar wil je niet zomaar je vingers aan branden. Ik in elk geval niet. Je komt niet bij de plaat en wijzers zonder de glasrand te verwijderen, en die zit geklemd. Krijg dat maar eens schadevrij open.

Bij een batterij-service zag ik eens een stofje onder het glas (ja echt, het gebeurt) bij een kwarts-GS. Maar ik wist meteen - ik kan er niet bij. :man_shrugging:

Dan trek je hem er meteen uit na losdraaien van de screw-down kroon - en ik denk niet dat-ie dat heeft, sowieso.

2 likes

Rustig aan Chris.

Niet overdrijven, he.

1 like

Ik zou gegeven de visie van @PeterLC hierop eerder overwegen om een ander exemplaar te zoeken.

2 likes

Amen. :grin:

1 like

If @PeterLC says “nee”, doe met die kennis er je voordeel mee. Aldus het spreekwoord :face_with_hand_over_mouth::wink:.

2 likes

Ik ben niet alwetend en niet al-kunnend. Maar als ik ergens zeker van ben, zeg ik het. :slightly_smiling_face: Een gebruikt GS kwarts-uurwerk? Ik ga niet eens kijken of dat er is. Als dat zo is, is het met een reden. :zipper_mouth_face:

1 like

Weet ik, maar ik vond t wel geinig klinken :wink:

1 like

Er is trouwens wel meer aan de hand met het horloge van @Luxata. De urenwijzer staat op 11 uur, maar de minutenwijzer op 12 minuten over. Dat betekent dat ofwel een van de wijzers bij de val (daar ga ik van uit inmiddels) los heeft gelaten, of dat het urenrad onder de wijzerplaat een sprongetje van een of twee tandjes gemaakt heeft. Ik zou hier verre van blijven.

1 like

Thanks Peter , we gaan hem overslaan.

Enig idee wat dat zou kosten om bij GS te servicen ? Ik vind het namelijk nog steeds een mooi horloge. Dit zal wel 5 a 600 kosten om te repareren … als ze het al aanpakken :melting_face:

1 like

Daar ga je het niet mee redden. Ik heb het horloge niet van dichtbij gezien maar ze gaan zoeken naar imperfecties; en elk deel van de kast dat niet langer perfect is, gaan ze willen vervangen. Het hele uurwerk gaat sowieso vervangen worden denk ik, uit voorzorg. Zet er maar een 1 voor.

Yeahhhh, dan koop ik wel liever een nieuwe Quartz GS met 9f er in :laughing:.

Maar goed als dit horloge een erfstuk was geweest dan zou ik het wel gedaan hebben.

1 like

Het is GRAND Seiko he. :wink: De facto ook een heel ander bedrijf en geheel separate fabriek/atelier.

1 like