Grand Seiko. Stel, je hebt de keuze... gemaakt

Medeforumers,

Door omstandigheden (overlijden van mijn vader) heb ik momenteel budget mogen en kunnen reserveren (deels op zijn aangeven bij leven) om een “once-in-a-lifetime” horloge te kopen. Het mag wat unieker zijn, maar ook best rustig en mag als herinneringshorloge blijven maar niet het “standaard” Rolex of Omega geweld.

Ik heb al een behoorlijk traject achter de rug van passen, rustig nadenken en laten bezinken, etc. Hierbij is van alles voorbijgekomen. Van chrono’s met maanfase en dag, maand, datum tot simpel alleen uren en minuten, Van Jaeger LeCoultre tot Frederique Constant en van Omega tot Christiaan van de Klaauw.

Uiteindelijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan en omdat ik al een GS in bezit heb ben ik er inmiddels erg verslingerd aan geraakt en blijft een nieuwe/andere/extra GS dus over. Omdat dress en dress/casual de voorkeur heeft in verband met de kantoortijger die ik ben, ben ik voor nu geëindigd met deze top drie die gelijk wel het plafond van het budget aangeeft:

EDIT: Het zijn de modellen: SBGW253 Handwinder - Limited, de SBGA211 Springdrive aka Snowflake en de SBGJ017 - GMT Hi-Beat

Het mooie van het forum is dat iedereen een mening heeft waarvan de meesten vaak ook in een paar woorden een onderbouwde mening laten horen.

Ik ben benieuwd welke van deze drie jullie zouden kiezen en waarom.

Mijn definitieve keuze uit deze drie is nog niet gemaakt maar heb wel bij alle drie een bepaalde gedachte.
Dus de korte versie: zoek ik bevestiging/rechtvaardiging voor mijn keuze? Ja dus.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jaco

12 likes

Jaco,

Dit is een eitje. De SBGA211 natuurlijk, veruit het mooist.

Groeten!

1 like

Hoi,

De SBGA211 zou ik nemen. Hangt ook wel af van wat je nu al hebt. Maar de SBGA211 voor mij.

1 like

Gecondoleerd.
Nu de vraag, je zal er niet veel aan hebben, maar ik vind ze persoonlijk alle 3 net zo mooi… maar als ik echt echt moest kiezen zou ik toch voor de SBGA211 zijn gegaan.

Groetjes

1 like

Voor mij de gmt hi beat. Net wat aparter en mooi!
Succes met je keuze

3 likes

Ik neig misschien naar de Snowflake vanwege Springdrive maar de SBGW253 vind ik toch wel iets zeer bijzonders hebben en een echt klassiek tijdloos model waar de Snowflake meer een technische look heeft. Wat mij betreft dus de handwinder :thumbsup:

Je kunt eigenlijk niet verkeerd kiezen…alledrie prachtig :ok_hand: GS blijft machtig mooi. Ik kijk, denk, droom stiekem ook…

4 likes

Ik vind de SBGA211 wel zeker overhyped. Springdrive uurwerk vind ik niks en zal ook gruwelijk duur zijn in onderhoud. Snowflake plaat is mooi maar Seiko heeft veel meer mooie platen met een bijzondere structuur/patroon gemaakt (en ook voor veel minder geld).

Zelf vind ik de SBGW253 het mooiste en bijzonderste. Al kan ik me voorstellen dat er icm met je Nomos wel veel overlap zal zijn.

3 likes

Ik vind de 253 bijzonder een zeer mooi. Een horloge dat tijdloos is en je ook als je 80 bent nog zult dragen. Maar uiteindelijk telt alleen jouw smaak.

2 likes

Unieke dial, state of the art uurwerk, titanium case + band. Een alleskunner qua stijl en comfort maar óók een goede conversatievuller door de unieke dial. En die blauwe wijzer!! KWIJL. Dit horloge is voor mij een van de redenen geweest dat ik begonnen ben met de horlogehobby dus ik ben misschien bevooroordeeld :wink:

De SBGW253 vind ik gewoon te saai, dan liever een Omega in die stijl. En de SBGJ017 vind ik gewoon mwah.

1 like

Allereerst sterkte met het verlies van je vader.

Voor wat het waard is. Ik vind de meest rechte, SBGJ017, de meeste klasse uitstralen. De dial vind ik het spannendste en de combi met de band vind ik erg sjiek.

2 likes

Waaruit bestaat de rest van je collectie?

Ik vind de snowflake en de gmt allebei wat spannender dan die eerste.

2 likes

Gecondoleerd.
Lastige keuze, keuzestress ha. Zijn alle drie top. De SBGJ017 is heel mooi en elegant. SBGW253 is tijdloos en door het opwinden krijg je wellicht nog meer “gevoel”.
Als alternatief voor de SBGJ017 kan je ook kijken naar SBGM021. Of als je een SBGJ021 weet te vinden…:heart_eyes:

2 likes

Goeie vraag.

Ik persoonlijk vind de Snowflake prachtig

2 likes

253, verruit de mooiste en wat hierboven staat, ook als je 80 bent.

2 likes

Deze zou ik in dit geval nemen, omdat ik dit klokje een mooie elegante dress watch vind. Ingetogen en chique tegelijk. Het spreekt mij het meest aan. Ik voeg er wel aan toe dat ik ze alle drie mooi vind en dat het gewoon topklokjes zijn, dus het maakt in feite niet uit welke je kiest… :relaxed:

En van mij ook sterkte gewenst met het verlies van je vader…

2 likes

De 253. Uniek en understated. Maar schoonheid die met langer kijken tevoorschijn komt. Ook het bewust opwinden maakt het een horloge met een ‘sense of occassion’.

2 likes

De handwinder. Past het mooist bij een horloge “met een verhaal”, puur vanwege het rustmoment tijdens het opdraaien.

4 likes

Tja, alledrie prachtig.

Toch wel moeilijk kiezen;
De GMT vind ik het mooist, maar die vind ik vaak een tikje te dik bij Grand Seiko. 14mm voor zo’n type horloge? Jij niet?

De Snowflake is geweldig, als je de Spring Drive wijzer niet storend vind. Voor mij is die dat wel, maar is zeer persoonlijk.

De linkeroptie dan wellicht? Nooit live gezien zelf.

1 like

Eerst passen zou ik zeggen. Heb zelf lang een hi-beat gs automaat gehad. Vond die uiteindelijk dresser onwaardig dik. De hoogte van de gs automaten is wat mij betreft een probleem.

Het mooist van de GS vind ik het polijstwerk. Probleem hier is: ze worden niet mooi oud. Na een paar jaar heb je toch veel krasjes die ze er eigenlijk alleen in Japan weer uit kunnen poetsen.

1 like

GMT Hi beat.
Is iets aparts maar zo’n hi beat uurwerk gaat wel geld kosten
ivm servicebeurten toch wel eens in de drie, vier jaar.

2 likes