Grand Seiko. Stel, je hebt de keuze... gemaakt

Ik heb geen ervaring met, en kennis van GS, maar louter qua looks zeg ik SBGA211. De mooiste kast, Spring Drive en de Power Reserve zijn sterke punten.

1 like

Ik werd getriggerd door “belachelijk voor het geld”. Het is heel gewoon dat een Patek van 35K of een Roger Smith van 150K niet gemaakt is om te zwemmen, ongeacht dat wij vinden dat waterdichtheid misschien hoger op de prioriteitenlijst zou moeten staan. En er zijn nog wel andere redenen dan water om even een beater om te doen natuurlijk.

Ik zeg niets over het pepergehalte van oude Jags, de analogie voor mij is dat die (prachtige) C types, die gemaakt zijn voor asfalt, zonder grote aanpassingen hier niet erg ver komen:

Overigens wist ik niet eens dat er GS zijn die 30M WR hebben, ik dacht dat ze allemaal 100M waren. Zal gauw eens zoeken of er meer zijn met 30M WR.

1 like

Gecondoleerd met je vader…ik weet hoe het voelt.
Het is een goed plan om een blijvende herinnering bij je te dragen. Ik wilde eigenlijk deze GS voorstellen als alternatief:

De 8 days power reserve.

Maar met 60k een beetje boven de begroting.

Overall denk ik dat de hanopwinder de meest tijdloze is, en de essentie van tijdwaarneming. Dat is een horloge wat je over 39 jaar ook nog draagt. De snowflake vind ik een beetje te modern, en de hi beat wel erg dik.

Wellicht is deze sbgr081 ook een optie? 100mtr wr, 40mm en limited edition.

3 likes

Auw, die bovenste is inderdaad wel erg mooi. Maar inderdaad, dat is echt wel ruim boven het budget. :wink:

De onderste is een overweging geweest, maar komt gevoelsmatig toch teveel in de buurt van de SBGX063.

Ik wist het ook niet totdat ik inderdaad op speurtocht was. Wellicht willen ze hiermee ook aantonen bij het “hogere” segment te horen?

Maar er zijn er inderdaad wel meer.

Ja… die wijzerplaat he… :wink:

Een GMT (is altijd plus1) :wink:

2 likes

De handwinder valt voor mij direct af. Waarom weet ik eigenlijk niet zo goed maar dat is 'm niet in ieder geval, waarschijnlijk vind ik het “Grand Seiko” iets te prominent aanwezig.

Kiezen tussen de snowflake en de GMT dus… Qua wijzerplaat absoluut de snowflake maar dan wel zonder die symmetrie verstorende power reserve. Die zit er nou eenmaal op, dus de GMT dan maar. Prachtig in balans wat mij betreft.

Suc6 met de keuze!

Grt. Marco

2 likes

Dat zijn ook belachelijke horloges. Eigenlijk is een horloge van boven 1000 Euro al van de zotte, maar boven de 10K zitten we echt in la-la land. Zeker als het dan ook nog eens erg fragiel is, allemaal.

Merk wel op dat ik een horloge niet als kunst, maar primair als machine zie. Anderen hebben daar een totaal andere kijk op, of kunnen zelfs een andere kijk hebben op wat een goede machine is. Het zijn maar meningen.

Die 8 days power reserve die @Pablo1971 bijvoorbeeld aandraagt, die is prachtig. Maar 65K? Overigens is die SBGR081 ook wel erg tof, een fatsoenlijke spring drive zonder teveel flauwekul op de wijzerplaat. :slight_smile: En met geld over. :slight_smile:

3 likes

De SBGR081 is zonder Spring Drive :wink: Het werkt met het 9S65 movement, dacht ik.

1 like

Je hent gelijk.

Ik heb meer koffie nodig. Amai, wat slecht.

1 like

Het is je vergeven. :wink: Dubbele espresso moet lukken om weer bij je positieven te komen.

Het is ook het leuke van GS dat ik ze zowel als machine als kunst zie. Maar dat heeft wellicht ook te maken met mijn voorliefde voor de Japanse kunst en cultuur. Ondanks dat ik (nog) nooit in Japan geweest ben.

Maar onder de streep heb je gelijk. Alles waar je redelijk betrouwbaar de tijd op kunt zien, minimaal een half jaar mee gaat, minder dan EUR 50,00 kost en een kleine bui regen overleeft zou al voldoen. Dus Casio heeft het wel begrepen. :sunglasses:

1 like

Moet je zeker op je bucketlist zetten, je bewondering voor de Japanse cultuur zal alleen maar toenemen!

Ik zou overigens voor de handwinder SBGW253 gaan. Ik heb een Nomos handwinder en het blijft toch even quality time met je horloge als je 'm aan het opwinden bent. De 253 vind ik het meest elegant en tijdloos, iets wat zeker past bij de gelegenheid. Maar goed, zoiets koop je echt op gevoel, dus alleen jij kan de knoop doorhakken vrees ik :wink:

3 likes

Kun je geen 5000 pietermannen spenderen aan een reis naar Japan met camera op zak, en dan een fotoboek van die reis laten maken?

Daar kun je je vader ook bij herdenken, aangezien je de GS al hebt. :innocent::thinking:

2 likes

Yep, sterker nog, het staat op de bucketlist/planning voor eind 2018 begin 2019. We waren er al voor aan het sparen en een heel eind op weg. Zoveel jaar getrouwd en zo… Niet wetend dat mijn vader zo snel zou overlijden aan zijn ziekte. Dus in theorie zou die reis nu eerder kunnen.

Praktisch gezien vanwege studie van mijn dochter wordt het zeker de eerste helft van dit jaar niks, want de kids moeten/mogen allebei wel mee. :wink:

2 likes

Jaco ik wil me wel opofferen om mee te gaan hoor!

1 like

De SBGA211 Springdrive mocht ik de keuze moeten maken Jaco, die doet het voor mij. Prachtige wijzerplaat en technologie, en die power reserve stoort me niet echt…
De handwinder is me te klassiek, dan zou ik eerder voor de echte vintage variant gaan. De GMT is heel mooi maar een beetje aan de dikke kant als ik het hier boven zo lees.

Alvast succes met de verdere keuze en overpeinzingen :thumbsup:

1 like

@koetsjh Jaco van harte gefeliciteerd met je keuze!
Prachtig horloge dat je hem mag doorgeven aan je kinderen of kleinkinderen. Moet een fantastische herinnering zijn aan je pa, draag hem met trots.

Groet Bram

1 like

Alea iacta est, zoals het zo mooi heet. Na vanmiddag nog een pas-sessie gehad te hebben bij Brunott in Rotterdam is mijn keuze gemaakt en heeft de emotie/het gevoel het gewonnen van het verstand. :wink:

EDIT: En overigens is in een aantal gevallen door jullie wat nieuw licht op de zaak geworpen, wat me uiteindelijk bij mijn oorspronkelijke keuze ook heeft gehouden. Dank jullie wel!

Een NA is in de maak…

5 likes

Ben benieuwd welke het is geworden!

1 like