De SBGK005 met blue dial. Holy moly⦠wat een horloge!
Idd een beauty, helaas weer een gelimiteerde oplage, zal wel weer een behoorlijke prijs aan hangenš¤·š½āāļø
Edit: lees net dat de vanafprijs op ā¬7400 ligtš
Ze gaan er wel echt voor nu, goed om te zien
Ben heel benieuwd, betere marketing, betere fotoās en het gaat komende jaren heel spannend worden
Ik word gek van die tic die ze daar met power reserve hebben. Of het nu om een GS of een Orient Star gaat, altijd moet daar die walgelijke reserve op de voorkant prijken.
Ze deden er beter aan om hun automaat en spring drive eens wat af te slanken zodat een 37mm horloge geen 13mm dik meer hoeft te zijn in plaats van dit gelul.
Man, man, man. De GMT Quartz is vor mij het enige interessante model op dit moment. En die ene retro uit de elegance serie,die jaren zestig versie van 11mm dik.
Ik ben benieuwd. Die blauwe is mooi, en ligt misschien ooit wel eens binnen bereik. Maar het oppimpen met een blauwe leeuw op de achterkant, nee dank je, dat vind ik niet echt classy. Er zal natuurlijk naast de limiteds vast wel een regulier model komen, en dan is dit wel echt een mooie setup met een small seconds.
Ik houd wel van de power reserve meter, het is handig om te kunnen zien of hij vol of leeg is. Maar hij moet wel mooi uitgevoerd zijn. Op de achterkant vind ik ook prima, je hoeft echt echt niet elk uur te checken.
Hey, nog een slanke GS! Altijd goed. Nu de automaten nog.
Deze Power Reserve meter is niet te vergelijken met die op de Spring Drive modellen, locatie op de wijzerplaat en het ontwerp zijn anders, maakt hem beter in balans. +1 voor GS wat mij betreft.
Ik heb begrepen van een Seiko verkoper dat het afslanken van hun automatische binnenwerken een serieuze investering zou vereisen, die dus zou doorgerekend worden aan hun klanten.
Tja, dat is altijd zo natuurlijk. Alle investeringen moeten worden terugverdiend. Het is maar net waar je denkt dat dat mee gaat lukken. Ik vind sommige GS aan de dikke kant. Bijvoorbeeld de SBGJ019 GMT die in het blauwe deel staat. Prachtig horloge, mooie wijzerplaat, maar zou er svp iets van de dikte af kunnen?
Ik vind de meeste automatische GSāen te dik in vergelijking met de diameter !
Vandaar dat ik me een quartz besteld heb, die zijn perfect in dat opzicht.
Ja, mijn Seamaster Aqua Terra is 11, mijn Intra Matic is 10, beide automaten met glazen achterkant. Een Grand Seiko automaat is tenminste 12,5.
Staat niet voor niet āGrandā bij he
Ze zouden ze Fat Seiko moeten noemen dan !
Of Chubby Seiko als we 't willen vergoelijken.
Op een automaat vind ik het ook onzin, een wijzer die eigenlijk per definitie maar op ƩƩn stand staat. Maar op een handopwinder heeft het nog wel zin. Hij is hier ook redelijk subtiel (vergeleken met al die 4R57 horloges)
Het hangt ook heel erg van de kastvorm af. Mijn 6138 panda bleek mijn dikste horloge te zijn, maar zo draagt hij niet, als ik het in zou hebben geschat voor de meting, had ik hem 2mm minder gegeven. De kastvorm, en de vorm van het plexi maken dat hij veel dunner overkomt dan hij meet. Andere, zoals mijn precista prs-18 voelen weer dikker dan dat ze blijken te zijn.
Dankjewel, die is van mij. Ik kan alleen de prijs ietsje reduceren, de dikte helaas niet. Maar, om de dingen een beetje in perspectief te plaatsen:
- Rolex Submariner: 13mm
- Rolex Day Date: 13mm
- Rolex Seadweller: 14,7 mm
- Rolex Skydweller: 14 mm
- Rolex Deepsea: 17,7mm
- Tudor Pelagos: 14mm
- Tudor Black Bay: 13 mm (maar als je naar de top van het glas meet, 14,8mm)
- GS Hi-Beat GMT: 14mm
Veel duikers in dit lijstje dus normaal dat die wat dikker zijn. Maar toch, waar hebben we het over? Ik denk dat die zogenaamde dikte lichtelijk overroepen is. Ik heb me er nog nooit aan gestoord bij het dragen van mijn GSāen, in tegenstelling tot bvb. de Pelagos die wel heel bulky aanvoelde. De vorm van kast en lugs spelen ook een rol, zeker als je de eventuele bolling van het glas meerekent.
Je hebt natuurlijk gelijk dat er dikkere horloges zijn, maar een mindere dikte zou gewoon beter bij de gemiddelde GS passen. Ik vind 13mm niet overmatig dik voor een Submariner. Maar ik deel de mening met anderen hier dat de dunnere 9F varianten van de GS hier een pluspunt hebben.
Seiko kĆ”n het wel met automaten overigens. Het pas geintroduceerde 6L35 kaliber is dun, zit alleen nog maar in ƩƩn model in de Presage lijn, vooralsnog met een prijs rond of net boven de ā¬2000. Heeft ook Zaratsu polishing. Helaas wel 40.7mm diameter. Maar dus 9.8mm dik.

Ik sluit niet uit dat er op termijn weer meer aandacht voor wat dunnere (mechanische) horloges gaat komen, ook bij GS. Ze hebben tenslotte de 9F kalibers niet in kasten met dezelfde dikte geplaatst.
Mijn SARB horloges zijn 38mm om 11.2mm dikte. Dat is het maximum wat ik acceptabel vind op een gekleed horloge van die diameter.
Daarom kocht ik niet de snowflake, maar een GS quartz. Die is met 39 om 10.2mm dan ook prefect in balans.
Wat die investering betreft, mijn Nomos heeft een volledig in-house ontwikkelde automaat die slechts 3,2mm dik is, en toch kocht ik hem voor minder dan 2500 Euro.
Je vergelijkt nu wel een horloge dat 30m waterdicht is met (voornamelijk) duikersā¦