Grand Seiko vooruitzichten voor Baselworld

Erg mooie horloges en de prijs is denk ik wel ok. Hebben ze op dit niveau van Grand Seiko ook dames horloges. Met een paar diamantjes erop of zo? Zou ik enig vinden.

1 like

STGF335. Waarom dat ook niet voor heren kan is me een raadsel. Ik vind dit een prachtige implementatie van diamanten. Prachtig.

2 likes

Ohhh dit is echt prachtig. Ze me enig staan denk ik :heartbeat:

Wow, is dat de SBVG225 ? Die is namelijk naar mij onderweg …

1 like

Nee, die heeft een 62GS kastvorm. De mijne is de SBGV239 met 44GS kastvorm. Maar gefeliciteerd met de aankoop. Ik denk dat je de wijzerplaat gaat waarderen. :slight_smile:

Ik vermoed dat de meeste, zoniet alle horloges in jouw lijstje groter zijn dan de meeste GS’en. En dat maakt ook wel een verschil, die dikte valt extra op bij kleinere GS’en.

Overigens had ik ooit een Planet Ocean 600m 42mm, als ik me goed herinner was die 14,7mm dik, en dat is ook de reden dat ik die verkocht heb, de verhouding diameter / dikte was echt niet ok. Plus ik had de neiging om overal met dat horloge tegen te stoten. Wat minder erg is voor een relatief goedkoop duikertje, maar niet voor een horloge van verschillende '000 euro’s.

1 like

Zeker weten ! Ik heb die in twee verschillende winkels met een paar maand ertussen gepast en de coup de foudre bleef dus heb ik hem maar besteld. Ik was eerder op zoek naar ƩƩn met een bleke wijzerplaat maar deze sprong er voor mij echt bovenuit.

Inderdaad. Als je kijkt naar de nieuw geĆÆntroduceerde SBGN005 GMT met quartz uurwerk dan zie je dat die exact even dik is als de Rolex Explorer II. Die zijn allebei 12.1mm dik.

De Rolex is echter 42mm doorsnee, terwijl de Seiko het met 39mm doet. Nu is dit een horloge wat voor mij nog mooi in proportie is, maar de Spring Drive en High-beat GMT’s van GS zijn alweer 40x14mm.

Ik begin steeds meer waardering te krijgen voor @SwedishChef’s Explorer II. :slight_smile:

Exact dat dus, zo is dat bij mij ook gelopen. :slight_smile:

1 like

Als ik jouw laatste quotes goed herinner, dan heb je nog een lange weg te gaan voor een positief oordeel. :wink:

Overigens is mijn Explorer 40mm, ik heb de oude (16570).

Zal ik hem zaterdag meenemen?

1 like

Ik vergelijk met de GMT. Die is 40mm, net zoals bvb. een Sub of Day Date bvb. Velen hier staren zich blind op de naakte cijfers. Ik herhaal, een GS GMT zit vele malen comfortabeler om de pols dan een moderne sub van 40mm. Zoiets lees je niet vlug op het internet, daarvoor moet je eerst je eigen ervaring opdoen.

Doe maar eens. :slight_smile:

1 like

Dat mag zijn, maar een Sub is een sporthorloge met een vrij aanwezige bezel die 'm kleiner doet ogen. Wat mij betreft draag je zoiets niet als dresshorloge.

De GMT die jij hebt is daarentegen erg dressy: 30m WR, croco band, geen lume, kortom: Een elegant horloge, afgezien van de dikte. Als ik bij een dress horloge de hemdsmouwtjes er niet meer overheen krijg mag het comfortabel zijn, maar schiet het z’n doel voorbij, hoe prachtig het ook is.

In casu met minimaal 2mm.

Toch moet je het horloge ā€˜om de pols’ zien en voelen. Ik heb mijn horloges in een tabel gezet, en dan blijkt de gevoelsmatige dikte toch anders dan de getalsmatige dikte. Van de twee diksten is mijn Precista PRS-14 een paar tiende mm minder dik dan mijn Seiko 6138 Panda. Maar bij de Precista zit de rand van de getande ring van de bezel op 14mm, terwijl daar bij de Panda alleen de gebolde plexi zweeft.

Te dun is ook weer niet fijn. Ik lees her en der dat dress watches niet dikker dan 7mm zouden mogen zijn. Dat is voor mij te dun.

Ik denk dat GS in het algemeen 1-2mm te dik zijn in vergelijking tot ideaal. Maar zolang ik een horloge niet ā€˜om’ heb gehad, kan ik er geen definitief oordeel over vellen.

Precies, een 42mm Speedmaster zit bvb ook comfortabeler dan een moderne Sub. Het voorgaande Daytona model zat ook veel beter dan een moderne sub. Zelfs een vintage sub zit veel lekkerder, waarschijnlijk door de smallere lugs. En ook een platte Nautilus zit niet comfortabeler dan een GS. Als je lange mouwen draagt bepaalt het type mouwsluiting (strak of niet, manchetknoop of niet) vaak of je het horloge eronder of voor de sluiting draagt. Tenzij je Agnelli heet.

Smaken verschillen. :face_with_raised_eyebrow:

Ik kwam er pas bij Panerai achter dat het ook op de achterzijde kan. Maar dr zijn er meer, doch inderdaad een zeldzaamheid.

Tot nu toe is er denk ik vooral een kleine minderheid van liefhebbers die wel eens iets te dik vindt. De massa is inmiddels gewend aan en koopt dikke horloges. Je ziet het bij alle merken (Co Axial anyone), dus ze zullen het vooral doen uit eigen belangstelling. En dan in de hoop dat de massa dunheid weer gaat waarderen en het van niche weer bon ton wordt.

Wat je zegt over dikte/investering/R&D als reactie/debunk op wat een verkoper tegen @decraew zei klopt helemaal. (Maar de ontwikkeling van de Tuna is natuurlijk niet op basis van ƩƩn enkele klachtenbrief gestart, die heeft marketing er later weer bijgevonden).

Is er eigenlijk ook een model met een 9F kaliber in een 44GS kast van 37 cq 38mm vraag ik mij af.

Precies, de outfit voor erbij heb ik al :grimacing:

1 like