Het valt op dat hierop geen grijze dealer op reageert!!
Andersom ook. Met name bij Rolex en Omega geldt voor een AD: haal je het jaarlijkse target niet? Probleem. Daarom verkoopt een AD veel via de achterdeur en ja, soms wordt een grijze dealer dan ook een courant model gegund. Zo blijft de relatie aan 2 zijden lucratief.
Reclame maken voor je eigen bedrijf is hier niet toegestaan, laat staan preken voor eigen parochie
Ik zie het in Antwerpen, Rolex AD, enkel Rolex explorer en milgauss in de showroom en natuurlijk de minder populaire modellen. Ik zie geen enkele submariner, sea-dweller of gmt-master. Wanneer je enkele meters verder naar de grijze dealer gaat zie je bovenstaande modellen wel in de showroom liggen alsook de specialere uitvoeringen.
Ik vind dit een zeer vreemd gegeven.
Niet? Diegenen die ik ken wel, vaak zelf verzamelaars die op enig moment in de gaten krijgen dat er ook een broodje (met beleg ) mee te verdienen valt en dan komt er een moment dat ze ‘professionals’ worden. Niks mis mee wat mij betreft…
Welnee. We zijn toch een handelsvolkje? Gewoon een beetje 't spel meespelen, …
Bij een juwelier een adviesprijs betalen vind ik meer iets voor onze Aziatische en Oostblok gasten [no offence richting deze bezoekers!]. Als je ziet hoe die inkopen doen, da’s echt bizar! Ga voor de gein eens een middagje op De Dam, bij Gassan, een kopje koffie drinken en aanschouw hoe deze toeristen hun glimmerds kopen… die betalen jouw ‘gemiste marge’ dubbel en dwars. Je hoeft echt geen medelijden met de grote juweliers te hebben.
Sterker nog: toen ik beleefd bij Gassan vroeg wat ze op een nieuwe Panerai met de prijs konden doen vertelden ze dat ze m liever aan Thai verkochten zonder korting… Ook fijn te horen. AD’s hebben dus niet allemaal lekkere koffie…
Klopt. Ze kunnen ook heel erg arrogant zijn. Bizar eigenlijk…
Ik wou dat dat waar was! Veel exclusievere modellen zijn vaak niet voorradig bij AD’s en bij grijze dealers met een goede premium wel verkrijgbaar … en dat levert nogal wat discussie op over misbruik van wachtlijsten en handel bij de achterdeur van AD’s …
Maar voor vintage ben je eigenlijk behoorlijk aangewezen op grijze dealers … Niks mis mee ook. Meeste hebben ook goede koffie en zijn meestal liefhebbers (meer nog dan AD’s durf ik wel te beweren …)
En als je hun diamantprijzen ziet, dan val je toch ook stil… Zo afwijkend van de internationale norm. Ze zorgen zeer goed voor zichzelf.
Die Aziaten kopen hun klokjes idd buiten hun eigen land. Wanneer ze op Schiphol aankomen laten zij hun paspoort zien en hup krijgen zo 21% korting
misschien wel laat om nog te reageren.
maar gewoon simpel, onbekend zijn met.
Van een auto weten we allemaal wat af, is ook een dagelijks gebruiksvoorwerp, en als er buiten garantie wat aan kapot is weten we allemaal een garage te vinden.
Een lux klokkie is een emotionele aankoop voor veel mensen en een stap op onbekend terrein. Je loopt door een winkelstraat en daar zie je ze liggen. 1500 euro of meer. Wat als er iets niet goed is, naar wie ga je toe. Je wordt gewaarschuwd voor neppers en dat dingen die (te) goedkoop zijn.
Ik heb er een op het oog, catalogus prijs is 3K, ligt ergens 1,5K. Spotjes van de overheid en campagnes van fabrikanten hebben mij als consument getraind om de alarmbellen af te laten gaan.
Dus ik kan mij best voorstellen dat veel consumenten het zekere voor het onzekere nemen.
Nu ben ik zelf wel wat gewend. Ik doe zelf inkopen voor een bouwbedrijf en dat gaat soms grijs. Mijn zwager werkt bij een grijze drank handel. Overschot in polen, te kort in Colombia? Ander label op de fles en de poolse Whiskey wordt in Colombia voor een zacht prijsje verkocht. Je wil niet weten hoeveel hij naar Iran verscheept.
Iran daar mogen ze toch helemaal geen drank nuttigen
Daarom zegt hij ook: “ Je wil niet weten…”.
Wat zetten ze dan als label? Heilig water, spoelvloeistof, horloge smeerolie?
Jonnhy loper?
Ontsmettingsalcohol
Het lijkt heel aantrekkelijk om te gaan shoppen op de grijze markt, maar het neemt toch veel risico’s met zich mee. Als de garantiekaart niet goed is afgestempeld of niet door een authorised dealer, kan je zelf opdraaien voor de kosten bij een eventueel defect. Je denkt vaak dat het toch niet gebeurt met een nieuw horloge, maar ik heb al van alles meegemaakt. Het horloge dat toch niet helemaal lekker op tijd loopt of een kroon die gewoon niet meer lekker schroeft.
En je weet ook niet wat je krijgt. Als het je alleen maar om het horloge gaat en niet om de verkoopwaarde als je er weer vanaf wil, of als je denkt dat het niet binnen twee jaar kapot gaat, is de grijze markt perfect. Maar anders zou ik toch goed navraag doen en zorgen dat alles in orde is. Je kan, zoals ook eerder gezegd, ook vaak wel een korting krijgen bij een AD, als het niet een zeer gewild model is.
Ik heb veel gebruikte horloges gekocht en daar maakt het minder uit. Maar voor nieuwe horloges ga ik tegenwoordig toch liever naar de AD.
We blijven Nederlanders, kortom de prijs is niet onbelangrijk. Wat ik nog niet goed uit het forum heb kunnen halen is het kortingspercentage wat je kan bedingen bij een AD, vandaar dat ik er maar een (anoniem) polletje in gooi.
POLL, ik kocht mijn horloge bij een AD met het volgende kortingspercentage:
- 1 tot 5% korting op de list price
- 5 tot 10% korting op de list price
- 10 tot 15% korting op de list price
- 15 tot 20% korting op de list price
- 20 tot 25% korting op de list price
- 25 tot 30% korting op de list price
- Meer dan 30% korting op de list price
0 stemmers